رمز موفقیت یک امام محله توسعه مخاطبان؛

درک شرایط و نیازهای جوانان؛ مهم‌ترین عامل حضور پررنگ این نسل در مساجد

درک شرایط و نیازهای جوانان؛ مهم‌ترین عامل حضور پررنگ این نسل در مساجد
مجتبی عظیمی
0
۱۰ خرداد ۱۴۰۲

حجت‌الاسلام جباری امام محله روستای «اخی جهان» در شهرستان آذرشهر است که در مدت دو سال فعالیت در این منطقه، توانسته در زمینه جذب جوانان و نوجوانان و اهالی به سمت برنامه‌های مسجد موفق باشد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام صمد جباری، در مسجد علاوه بر برنامه‌هایی شامل دو وعده نماز، خواندن دعا و زیارت در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه و یک صفحه قرآن و ۱۰ دقیقه توضیح آن، طراحی‌های خوبی برای حضور پیگیر جوانان و نسل امروز در مسجد داشته است.
وی با هدف ارتقای کیفیت برنامه‌ها، همکاری خوبی با دارالقرآن، پایگاه مسجد و مجمع خیریه امام رضا(ع) و هیئت عزاداری داشته و با توجه به فعالیت دو مدرسه در روستا، توانسته دانش‌آموزان این مدارس را به مسجد جذب نماید.
این امام محله مهم‌ترین عوامل در جذب نسل جوان را درک شرایط و نیاز آنها دانسته و حتی با طراحی بازی‌های جالب و نوآوری همچون طراحی بازی مثل مار و پله با محتوای فضایل و رذایل، موقعیت‌های خوبی در ارتقای آگاهی به آنان ایجاد کرده است.
وی در کنار دارالقرآن نیز یک پایگاه، کانون فرهنگی بنا نهاده که حدود صد نفر عضو دارند و با ایجاد سالن فوتبال و پینگ‌پنگ و فوتبال دستی، یک پاتوق نشاط‌آفرینی را برای دانش‌آموزان و جوانان رقم زده است.

بیشتر بخوانید: رمز موفقیت حجت الاسلام جباری در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی

حجت‌الاسلام صمد جباری شکل‌گیری محیطی صمیمی در مسجد را عاملی مهم در جذب جوانان می‌داند که در این میان برگزاری مسابقات و اهدای جوایز نیز خالی از لطف نبوده است و حتی بخش گیم‌نت در مسجد نیز از جمله این نوآوری‌ها به شمار می‌رود.
وی یکی از ویژگی‌های این روستا را فقدان معضلاتی چون اعتیاد و برخی از آسیب‌های اجتماعی می‌داند که فرصت خوبی را برای رشد و تعالی نسل جوان به وجود آورده هر چند برای رفع معضلاتی چون طلاق و اختلافات خانوادگی نیز برنامه‌های خوبی از جمله برگزاری دوره سبک زندگی اسلامی و تحکیم خانواده و بیان مسائل اخلاقی را پی‌ریزی کرده است.
این امام محله وجود مجمع خیریه امام رضا(ع) متشکل از ۵ خیّر را از برکات مسجد می‌داند که سالی چهار تا پنج بار بسته‌های غذایی را در اختیار بیش از ۵۰ خانوار تحت پوشش قرار می‌دهند، نیازمندانی که از طریق مسجد شناسایی می‌شوند و با جمع‌آوری زکات، فطریه و نذورات نیز ساماندهی خوبی در مقابله با فقر و محرومیت زدایی دیده می‌شود.
تعامل سپاه و برخی از نهادها در تأمین نیازها به خصوص تهیه جهیزیه نیز یکی از برکات مهم این مسجد و فعالیت‌های خیرخواهانه است که وحدت و انسجام خوبی را نشان می‌دهد.
از دیگر قابلیت‌های مهم این مسجد که توسط امام محله مورد توجه قرار گرفته، برگزاری برنامه‌های مختلف با حضور دانش‌آموزان است که در این میان اعتکاف و پاسخگویی به شبهات از برنامه‌های اثربخش در روستا به شمار می‌رود.
وی همراهی شورای روستا و نهادهای فعال با مسجد را ظرفیتی مهم می‌داند که می‌تواند به بسیاری از برنامه‌های فرهنگی سمت و سو بدهد.

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!