به همت بخش پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت تدوین شد؛

معرفی کتاب| تعامل با امام محله در طرح تحول اجتماعی مسجد محور

معرفی کتاب| تعامل با امام محله در طرح تحول اجتماعی مسجد محور
مجتبی عظیمی
0
۱۳ خرداد ۱۴۰۲

گردآوری هزار و ۱۳۰ نکته از تجربیات ۴۳۰ راهیار شهرستانی بنیاد هدایت در کتاب تعامل با امام محله در طرح تحول اجتماعی مسجد محور(اصول، مراحل و راهکارها).

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، کتاب تعامل با امام محله در طرح تحول اجتماعی مسجد محور(اصول، مراحل و راهکارها) گردآوری هزار و ۱۳۰ نکته از تجربیات ۴۳۰ راهیار شهرستانی بنیاد هدایت است که با همت واحد پژوهش بنیاد تدوین شده است.

حجت الاسلام مهدی موحد مدیر بخش پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت در معرفی این کتاب اظهار داشت: بنیاد هدایت در راستای تعالی شبکه امامت مدل راهیاری را طراحی کرده و شبکه ای از راهیاران را به وجود آورد و به آنها  مأموریت سپاری کرده است.

مدیر بخش پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت ادامه داد: راهیاران در سه سطح منطقه‌ای، استانی و شهرستانی هستند؛ یکی از کارهای آنها، این است که در مراحل رشد امام به او کمک کنند.

حجت الاسلام موحد با اشاره به تولیدات مکتوب این واحد ابراز داشت: یکی از کارهایی که در واحد پژوهش و مدیریت دانش داریم مکتوب کردن تجربه زیستی افرادی است که با امامان ارتباط دارند و توانسته اند مشکلات و چالش های طلبه ها را ببینند و برای آن راهکار پیشنهاد کنند؛ راهیارهای شهرستانی بیشتر این چنین هستند که معمولا سال ها متمادی در کنار طلبه ها بوده اند و راهکارهای مختلفی را آزموده اند.

وی یادآور شد: نشست هم اندیشی شهید ذوالفقاری در سال ۹۸ و با حضور ۴۳۰ راهیار از کل کشور طراحی شد که این نشست در دو نوبت و با برگزاری ۳۳ حلقه از مدیران تبلیغات اسلامی شهرستان های کل کشور برگزار شد؛ در این حلقه ها پیرامون اینکه مراحل رشد امام چیست و راهیار برای رشد امام چه باید بکند و امام چه گام هایی را برای رشد باید طی کند، بحث و بررسی شد.

مسئول بخش پژوهش بنیاد هدایت تألیف کتاب «تعامل با امام محله در طرح تحول اجتماعی مسجد محور» را حاصل این حلقه ها عنوان کرد و گفت: بر اساس مدیریت دانشی و فوکوس گروپ که همه اعضای گروه مباحثاتی  بر یک نقطه تمرکز می کنند و بارش فکری اتفاق می افتد، این گعده ها برگزار شد و  در مجموع به ۹ گام رسیدیم و درباره به هر گام و شرایط و چالش ها بحث و گفت‌وگو شد و نتایج گعده ها مکتوب شد و بعد از جمع بندی جزوات حلقه ها، هزار و ۱۳۰ نکته بدون تکرار استخراج شد و منابع و ارجاعات هم موجود است.

وی در توضیح بخش های مختلف کتاب افزود: مقدمه کتاب در مورد مباحث کلی راهیاری است و مراحل گانه کتاب نیز بدین شرح است؛

  • ایجاد اقناع و پذیرش ذهنی در امام
  • ایجاد انگیزه کافی و لازم برای امام
  • توانمندسازی و ارتقاء مهارت های امام
  • ایجاد جرأت اقدام برای امام
  • انجام حمایت های تخصصی از امام
  • برطرف کردن موانع امام
  • رساندن امام به استقلال تام
  • گسترش و توسعه اقدامات و بالندگی امام
  • نظارت و ارزیابی

و در مورد همه اینها اظهار نظر شده و جمع بندی شده است.

حجت الاسلام موحد با بیان اینکه این کار می تواند به عنوان کتاب کار راهیار باشد، گفت: راهیاران محترم می توانند با روش های مختلف و ایده هایی که توسط همکاران‌شان مطرح شده آشنا شوند؛ انتظاری که واحد پژوهش از راهیاران دارد این است که هم تجربه عملی برای این نکات اضافه کنند و هم نکات خود را بگویند. این پژوهش  قابل بروزرسانی است و در ویرایش ها بعدی بر اساس نکات جدیدتر و اقدامات تجربه شده بازنشر خواهد شد.

گفتنی است، این پژوهش در ۲۰۰ صفحه در مرحله چاپ بوده و نسخه الکترونیکی کتاب برای علاقه مندان در دسترس است.

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!