مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی:

مسجد در قیامت از ما شکایت می‌کند/ هیأت‌ها چگونه به مساجد برمی‌گردند؟

مسجد در قیامت از ما شکایت می‌کند/ هیأت‌ها چگونه به مساجد برمی‌گردند؟
بنیاد هدایت
0
۰۸ دی ۱۳۹۹

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه مسجد پایگاه اجتماعی همه هیات‌ها و تشکل‌های فرهنگی باید باشد تا به جایگاه واقعی خود برسد، گفت: اگر مسجد جایگاه رفیع خود را ببیند، خود به خود هیات‌ها به سمت مسجد می‌آیند.

مسجد در قیامت از ما شکایت می‌کند/ هیأت‌ها چگونه به مساجد برمی‌گردند؟

حجت الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به ظرفیت‌های مسجد گفت: ساختار مسجد صرفاً یک مکان نیست، بلکه نرم‌افزار فرهنگی عمیقی است که دین اسلام و رسول اکرم(ص) طراحی کرده و به جامعه بشری هدیه داده است.

مساجد می‌توانند در قیامت از ما شکایت کنند!

وی در ادامه افزود: مسجد مدیریت فرهنگ جامعه را برعهده دارد و متاسفانه از این ظرفیت تنها برای برپایی نماز جماعت آن هم به شکل محدود و در حد بعضاً یک نوبت استفاده می‌شود و جای تأسف دارد و این ظلم به مساجد است و مسجد می‌توانند در قیامت از ما شکایت کند.

باباخانی اظهار داشت: جایگاه مسجد وقتی به حقیقت خود نزدیک می‌شود که امامان مساجد جایگاه خود را از یک امام جماعت ارتقا بدهند و این فهم عمومی به وجود بیاید که مسجد، پایگاه حل همه مشکلات معنوی و مادی جامعه است.

گفتمان امام محله مساجد را به جایگاه واقعی‌شان می‌رساند

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی، مواسات و فرهنگی امام محله‌ها در زمان شیوع کرونا با وجود تعطیلی مساجد خاطرنشان کرد: گفتمان امام محله بنا دارد مساجد را به جایگاه واقعی و اصیل خود برگرداند تا از این ظرفیت بزرگ برای توسعه فرهنگ دینی استفاده شود.

وی ابراز داشت: ارتباط با مجموعه‌های فرهنگی و تشکل‌های دینی هیأت و شعرای آیینی با مجموعه مسجد به عنوان مرکزی فرهنگی اهمیت زیادی دارد.

مسجد باید پایگاه اجتماعی هیأت‌ها و تشکل‌های فرهنگی باشد

باباخانی با اشاره به وجود برخی از موانع تأکید کرد: بسیاری از موانع، ذهنی است و شاید، برخی در نوع نگاه‌ها باشد که باید برطرف شود و مسجد پایگاه اجتماعی همه هیأت‌ها، شعرای آیینی و تشکل‌های فرهنگی باشد تا مسجد را به جایگاه واقعی خود برگردانیم.

هیأت‌ها چگونه به سمت مسجد می‌آیند؟

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به وجود برخی از مشکلات در مساجد تصریح کرد: ریشه مشکلات متفاوت است؛ اگر مسجد جایگاه رفیع خود را ببیند، خود به خود با این نگاه بسیاری از مشکلات را حل می‌کنند و هیأت‌ها به سمت مسجد می‌آیند.

وی ادامه داد: اگر نگاه‌ها اینطور باشد که مسجد مامن حرکت‌های فرهنگی و مرکز رفع مشکلات مادی و معنوی است و مسجد خانه خداست و پیامبر نگاه ویژه‌ای به مسجد داشتند، نوع نگاه‌های تشکل‌های مختلف فرهنگی به مسجد نیز متفاوت می‌شود.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی تصور می‌شود که مسجد جایی است که آنجا نماز می‌خوانند نگاه‌ها در همین حد است، وقتی حس ما متفاوت شد اختلافات جزیی مشکل ایجاد نمی‌کند.

 محوریت در مسجد با امام است

وی ادامه داد: نقش امامان بسیار مهم است. نهادهای زیادی وجود دارند که ولایت امام را به شکل واقعی و در مقام عمل جدی نمی‌گیرند. یکجا با چند فرمانده نمی‌چرخد، امام هم باید سعه صدر داشته باشد و همه بپذیرند، محوریت در مسجد با امام است.

باباخانی با اشاره به ضرورت توانمند سازی امامان محله گفت: تغییر نگاه‌ها می‌تواند ما را به جاهای خوبی برساند، امیدواریم در گفتمان امام محله بتوانیم الگوهای مناسب از تعامل هیأت، تشکل‌ها و شعرای آیینی ببینیم.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!