پرورش استعدادهای مداحی و پیوند کسب و کار اهالی با تدین و انصاف به همت امام‌محله‌ای جوان

پرورش استعدادهای مداحی و پیوند کسب و کار اهالی با تدین و انصاف به همت امام‌محله‌ای جوان
بنیاد هدایت
0
۰۱ بهمن ۱۳۹۹

حجت‌الاسلام محمدرضا رحیمی‌نسب، امام محله ۳۵ ساله مسجد اعظم در محله بیوک شهر یزد با برگزاری دوره‌های آموزش مداحی، شناسایی و معرفی کسبه منصف و متدین به اهالی و راه‌اندازی کتابخانه خودگران توانسته محوریت مسجد در محله را احیاء کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ گفتمان «امام محله» با محوریت ائمه جماعات مستقر در سطح محلات و روستاها و با هدف رفع مشکلات و معضلات محلات به صورت مسجدمحور به همت بنیاد هدایت در دست اجرا است.

از بازوان پرتوان در اجرا و عملیاتی سازی این گفتمان، امامان محلاتی هستند که با کمترین امکانات اما بیشترین انگیزه و روحیه کوشیده اند در عرصه های مختلف مسجد را محور فعالیت های عبادی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی محلات قرار دهند و مسجد را پایگاه رفع مشکلات مردمی و آسیب های اجتماعی کنند.

حجت الاسلام «محمدرضا رحیمی نسب»، امام محله ۳۵ ساله مسجد اعظم واقع در کوچه بیوک شهر یزد از جمله همین افراد است. وی درباره فعالیت هایی که در مسجد برای جذب اقشار مختلف ساماندهی شده است، اظهار کرد: برای جذب افراد و اقشار و نیز اثرگذاری بیشتر، فعالیت ها را بر محور فرهنگی متمرکز کرده ایم اما در کنار آن اقدامات شاخصی را نیز طراحی کرده و در دست اجرا داریم.

 

پرورش استعدادهای جدید مداحی

وی برگزاری دوره های تخصصی آموزش مداحی را از برنامه های شاخص مسجد اعظم برشمرد و تصریح کرد: این دوره ها پیش از شیوع کرونا برای همه گروه های سنی به صورت حضوری و سه روز در هفته برگزار می شد اما بعد از کرونا و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزاری کلاس ها با محدودیت مواجه شده و مخاطبان را به چند گروه تقسیم کرده ایم، افراد مستعد و دارای ظرفیت جدا شدند و در طول هفته با رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس ها را برای آنها حضوری برگزار می کنیم.

حجت الاسلام رحیمی نسب ادامه داد: اکنون ۳۰ نفر را تحت آموزش های تخصصی مداحی داریم که می توانند نویدبخش ظهور چهره های جدید و اثرگذار در عرصه مداحی باشند. جالب آنکه حتی افراد مُسن و خردسالان نیز در کلاس های مداحی ما شرکت می کنند.

شناسایی و معرفی کسبه منصف و متدین برای انجام امور محله

امام محله مسجد اعظم شهر یزد درباره دیگر فعالیت های شاخص این خانه خدا، بیان کرد: دومین کار ما در مسجد اعظم، شناسایی افراد متدین و باانصاف در مشاغل مختلف در اطراف مسجد و در سطح محله و معرفی این افراد به اهالی برای انجام امور است، برای مثال اگر کسی بخواهد وسیله نقلیه اش را تعمیر کند ما مکانیک منصف و متدین را شناسایی کرده و به او معرفی می کنیم، همچنین است درباره دیگر مشاغل و حرفه ها. خوشبختانه، این طرح در شرایطی که نمی توان به هر کسی در انجام کارها اطمینان کرد، با استقبال مردم مواجه شده است.

وی درباره کیفیت شناسایی صاحبان منصف و متدین مشاغل، ابراز کرد: این شناسایی ها از طریق حضور برخی از آنها در نماز جماعت و ارتباطی که در فضای مسجد ایجاد می شود و نیز همکاری اهالی مسجد صورت می گیرد.

افزایش سرانه مطالعه اهالی با راه اندازی کتابخانه خودگردان

حجت الاسلام رحیمی نسب راه اندازی کتابخانه کوچک و خودگردان را از دیگر فعالیت های شاخص مسجد اعظم در محله بیوک شهر یزد، معرفی کرد و گفت: در این کتابخانه، کتابدار فعال نیست بلکه دفتری را جانمایی کرده ایم تا علاقمندان به مطالعه کتاب مدنظر خود را بردارند و نام خود، عنوان کتاب و تاریخ قرض را در دفتر مذکور درج کنند و بعد از مطالعه کتاب را به کتابخانه مسجد بازگردانند. خوشبختانه، این طرح نیز با استقبال مواجه شده و به افزایش سرانه مطالعه در سطح محله کمک کرده است.

به گفته امام محله مسجد اعظم شهر یزد، تلاش بر آن است که کتاب های این کتابخانه مسجدی و خودگردان، به روز و از تازه های نشر باشند تا برای نسل جوان جذاب بوده و آنها را به مطالعه علاقمند کند.

بنابر این گزارش، اهالی مسجد اعظم شهر یزد به همت امام محله جوان و پُرتلاش خود با قرآن مانوس هستند و به فعالیت های قرآنی اقبال نشان می دهند، اجرای طرح «هر شب یک آیه» در پی همین انس و نیز اهتمام حجت الاسلام رحیمی نسب در این خانه خدا اجرا شده و می شود، بدین ترتیب که هر شب یک صفحه از آیات کلام الله مجید قرائت و سپس نکات تفسیری آن بیان می شود.

در پی این انس و نیز بیان آموزه های نورانی قرآن، می توان امیدوار بود که نورانیت کلام الهی به سبک زندگی اهالی محله راه یافته و با تاثیر این نور و معنویت، بسیاری از مشکلات و معضلات فردی و خانوادگی و فراتر از آن آسیب های اجتماعی رفع می شود.

کمک مومنانه جاگزین فعالیت های حضوری

 به گفته حجت الاسلام رحیمی نسب، شیوع کرونا اگرچه انجام بسیاری از فعالیت های مسجدی را محدود کرده است اما فرصت هایی نیز با خود به همراه داشته همچون عزم مسجدی ها در تولید ماسک و سایر اقلام بهداشتی و تهیه و توزیع بسته های معیشتی و ارزاق در قالب رزمایش مواسات و کمک مومنانه به توصیه مقام معظم رهبری، که به کاهش آسیب های اقتصادی کرونا کمک شایان کرد و توانست تا حدودی از غم و رنج این بیماری برای محرومان بکاهد، اهالی مسجد اعظم محله بیوک در شهر یزد نیز در این عرصه های فعالیت داشته و دارند و کمک های معیشتی آنها همچنان ادامه دارد. البته به تناسب تغییر رنگ وضعیت کرونایی از قرمز به زرد و نارنجی، این مسجد میزبان مراسم های مختصر در مناسبت های مذهبی نیز بوده است.

استقبال مردمی از گفتمان امام محله

وی درباره برکات و آثار اجرای گفتمان «امام محله» در مسجدمحور کردن فعالیت ها در سطح محلات و جلب و جذب مردم به رتق و فتق امور شخصی و اجتماعی شان از این معبر، خاطرنشان کرد: این اقدام مطلوب است، هر چند سابقه طولانی ندارد اما در همین مدت کم هم توانسته اعتماد و همراهی مردم را جلب کند و این می تواند به ساماندهی مسجدمحور مسائل مردم محله کمک شایان کند و برکاتش در آینده بیشتر آشکار می شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!