مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان:

شبکه سازی مهم‌ترین گام برای گسترش گفتمان امام محله است

شبکه سازی مهم‌ترین گام برای گسترش گفتمان امام محله است
بنیاد هدایت
0
۰۹ بهمن ۱۳۹۹

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: مهم‌ترین فعالیت در زمینه گسترش گفتمان امام محله شبکه‌سازی امامان است، نیاز کف جامعه این است که امامان محله در سرتاسر استان خوزستان به صورت شبکه‌ای فعالیت کنند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در حاشیه نشست‌ هم‌اندیشی راهیاران منطقه‌ای و استانی بنیاد هدایت با عنوان شهید صیمری، با اشاره به گفتمان امام محله، گفت: در مدینه الرسول وقتی پیامبر به امر خدای متعال تشکیل حکومت داد پایگاه اصلی حکومت خود را در مسجد قرار داد.

وی در ادامه افزود: اگر ما به این سیره پیامبر(ص) از باب آیات ۳ و ۴ سوره نجم «وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَیٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَیٰ» به این نتیجه می‌رسیم که انتخاب مسجد به عنوان مرکز حکومت اسلامی به هیچ عنوان یک انتخاب تصادفی نبوده است. این انتخاب یک سیره و بالاتر از آن سنبل و الگویی برای همه ما است، ازاین‌رو در قرآن می‌فرماید«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» یعنی در سیره، اقوال و افکار پیامبر(ص) الگو و سرمشق برای شما است.

مساجد به جایگاه واقعی خود برسند

حجت الاسلام نبی زاده ادامه داد: امروز هم باید در حکومت اسلامی مسجد به جایگاه واقعی خود برسد؛ مسجد باید مرکز انقلاب اسلامی باشد و تمام فعالیت‌های اسلامی چه در عرصه اقتصادی، چه در عرصه فرهنگی، سیاسی، نظامی و امثالهم همه باید از مسجد رقم بخورد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان تصریح کرد: طرح امام محله بر اساس این بینش شکل گرفته و امیدواریم حرکت و شروعی برای قدم گذاشتن در مسیر مرکزسازی و برگرداندن مسجد به جایگاه اصلی خود در دین مبین اسلام باشد.

ویژگی‌های امام محله

وی با اشاره به ویژگی‌ها و شاخصه‌های امام محله، اظهار کرد: اولین ویژگی این است که امام محله باید خودساخته و اهل معنویت و رعایت اخلاق اسلامی باشد و رفتار او باید نبوی و پیامبرگونه باشد؛ جز این باشد، اتفاقی نمی‌افتد و نتیجه خوبی عاید ما نمی‌شود.

حجت‌الاسلام نبی زاده با اشاره  به دیگر ویژگی امام محله، ادامه داد: امام محله باید در مباحث علمی و به ویژه در مباحث حوزوی توانمند باشد، و همچنین به علوم روز و اطلاعات دینی کف جامعه آگاهی کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: امامان محله باید نسبت به علومی که در حیطه فعالیتشان است، آشنا باشند مثلاً اگر بناست مشاوره بدهند باید به علوم روانشناسی تا حدی اشراف داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: سومین ویژگی امامان محله، مهارت ارتباط و مهارت انسان‌سازی است که تجربه‌ای طولانی مدت می‌طلبد و هر که این ویژگی را داشته باشد به‌مرور مهارتش بیشتر خواهد شد.

فعالیت‌های شاخص امام محله‌ها در خوزستان

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص امامان محله در استان خوزستان، اظهار کرد: در جای‌جای استان خوزستان مواردی داریم که امامان محله فعالیت‌های شاخصی انجام می‌دهند، به طور مثال در شهرستان مسجدسلیمان در شمال استان خوزستان ۹ امام محله داریم که نمونه خوبی از این دستورالعمل‌ها هستند.

حجت‌الاسلام نبی زاده خاطرنشان کرد: امامان در مساجد به مسائل عبادی مردم رسیدگی می‌کنند، به مسائل تربیتی جوان‌ها رسیدگی می‌کنند و در هر حوزه‌ای مرجع مردم محله هستند و به معنای واقعی کلمه امامت می‌کنند.

وی یادآور شد: در شهرهای دیگر استان و در شهرستان هویزه شاهد بودم که یک روحانی وظایف امام محله را فی سبیل الله انجام می‌دهد و هیچ وابستگی به سازمان تبلیغات و دیگر نهادهای تبلیغی ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: اداره تبلیغات اسلامی به کمک این امام محله آمده و شش مسجد را منسجم کرده است،‌ به طوری که در چند سال اخیر حدود بیست طلبه را تربیت کرده و در مسائل اجتماعی نیز فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام نبی زاده افزود: در شهرستان اهواز امامان محله متعددی داریم از جمله در مسجد فاطمیه و مساجد متعدد دیگری که نه تنها امام محله خود هستند، بلکه یکی دو محله فقیر و ضعیف و کم برخوردار دیگر را نیز تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت شبکه‌سازی، تصریح کرد: مهم‌ترین فعالیت در زمینه گسترش گفتمان امام محله شبکه‌سازی امامان است، نیاز کف جامعه ما این است که امامان محله در سرتاسر استان خوزستان به صورت شبکه‌ای فعالیت کنند و شبکه کردن آن‌ها در فضایی مؤمنانه بر مبنای اخوت اسلامی می‌تواند در رشد و توسعه این کار در استان مؤثر باشد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!