شبکه امامان محله تشکیل می‌شود/ تحقق تحول اجتماعی مسجد محور با تعالی شبکه امامت

شبکه امامان محله تشکیل می‌شود/ تحقق تحول اجتماعی مسجد محور با تعالی شبکه امامت
بنیاد هدایت
0
۱۳ بهمن ۱۳۹۹

ضرورت استفاده از شیوه راهیاری برای رسیدن به تمدن اسلامی، مجهز شدن امامان محله به سلاح معرفت، شبکه‌سازی برای ترویج گفتمان امام محله , تعالی شبکه امامت ازجمله مسائلی است که سومین نشست «راهضرورت استفاده از شیوه راهیاری برای رسیدن به تمدن اسلامی، مجهز شدن امامان محله به سلاح معرفت، شبکه‌سازی برای ترویج گفتمان امام محله , تعالی شبکه امامت ازجمله مسائلی است که سومین نشست «راهیاران استانی بنیاد هدایت» به میزبانی اهواز مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ سومین نشست «راهیاران استانی بنیاد هدایت» با عنوان «روحانی شهید شیخ هشام صیمری»، به مدت چهار روز در استان خوزستان برگزار شد.

این نشست در ادامه سلسله نشست‌های آموزشی توجیهی راهیاران و با طرح مسائل و موضوعات مورد نیاز راهیاری و معرفی تجربیات موفق امامان در مساجد استان خوزستان برگزار شد.

ضرورت استفاده از شیوه راهیاری برای رسیدن به تمدن اسلامی

حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در این نشست که در مسجد ولایت اهواز آغاز به کار کرد، با اشاره به ضرورت استفاده از شیوه راهیاری برای رسیدن به تمدن اسلامی، گفت: کار باید بر اساس فهم شبکه پیش برود و چیزی مهم‌تر از فهم نرم‌افزار راهیاری نیست، از این‌رو لازم است از شیوه‌های سنتی عبور کنیم و به شیوه تربیت برسیم، بعد از شیوه تربیت عبور کرده و به شیوه راهیاری برسیم.

وی تاکید کرد: باید تفاوت بین معلم، مربی، و راهیار را بیان کنیم تا به‌مرور مخاطب حجاب‌هایی را که در ذهنش دارد کنار بگذارد و مطالب ما را بپذیرد. مهم‌ترین ابزار راهیاری برگزاری گعده‌های طلبگی است، زیرا نمی‌خواهیم با یک امام پیش برویم، بلکه قصد داریم از شبکه امامان استفاده کنیم.

راهیار برای راهیاری امامان محله نیازمند محصول معرفت است

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز  گفت: در مسیری که شما در پیش گرفته‌اید، توسل و روضه اهل‌بیت(ع) راهگشا است و افق‌ها را روشن می‌کند. مهم‌ترین پله رشد و سلوک این است که خودمان بصیرت داشته باشیم و نقشه راه را بدانیم زیرا راهیار برای راهیاری امامان خود نیازمند محصول معرفت است.

وی ابراز کرد: یکی از راه‌های کسب معرفت و بصیرت را مطالعه وصیت‌نامه‌های شهدا است، کسی که وصیت‌نامه شهدا را مطالعه کند، می‌تواند بخشی از آینده جهان را تحصیل کند که محصول بصیرت است و کسی که بصیرت کسب کند، اعمال و رفتارش شایسته و درست خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجتی ابراز کرد: امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: «در حماسی‌ترین نقطه تاریخ هستیم» از این‌رو، درک این موقعیت بسیار مهم است،‌ از سوی دیگر ایشان فرمودند: «مساجد سنگر است، سنگرها را پر کنید»، درک این دو جمله ناب و تاریخی وظایف سنگینی را بر عهده ما قرار می‌دهد.

وی ابراز کرد: شهید سلیمانی راه را شناخته بود، فهم داشت و فهمیده بود، از این‌رو می‌گفت: «خدا را شکر که در عصر امام خمینی(ره) به دنیا آمدم»، اگر بتوانیم مکتب شهید سلیمانی را به خوبی تبیین کنیم،‌ می‌توانیم با دست حاج قاسم،‌ دست‌ میلیون‌ها فرد دیگر را بگیریم.

شبکه سازی مهم‌ترین گام برای گسترش گفتمان امام محله است

حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در نشست‌ ‌هم‌اندیشی شهید صیمری با اشاره به گفتمان امام محله، گفت: در مدینه الرسول(ص) وقتی پیامبر(ص) به امر خدای متعال تشکیل حکومت داد پایگاه اصلی حکومت خود را در مسجد قرار داد. امروز هم باید در حکومت اسلامی مسجد به جایگاه واقعی خود برسد؛ مسجد باید مرکز انقلاب اسلامی باشد و تمام فعالیت‌های اسلامی چه در عرصه اقتصادی، چه در عرصه فرهنگی، سیاسی، نظامی و امثالهم همه باید از مسجد رقم بخورد.

وی تاکید کرد: گفتمان امام محله بر اساس این بینش شکل گرفته و امیدواریم حرکت و شروعی برای قدم گذاشتن در مسیر مرکزسازی و برگرداندن مسجد به جایگاه اصلی خود در دین مبین اسلام باشد. مهم‌ترین فعالیت در زمینه گسترش گفتمان امام محله شبکه‌سازی امامان است، نیاز کف جامعه ما این است که امامان محله در سرتاسر استان خوزستان به صورت شبکه‌ای فعالیت کنند و شبکه کردن آن‌ها در فضایی مؤمنانه بر مبنای اخوت اسلامی می‌تواند در رشد و توسعه این کار در استان مؤثر باشد.

امام محله زمینه هم‌افزایی ظرفیت‌ها را فراهم کند

این گزارش می افزاید: حجت‌الاسلام محمدرضا پاکباز، استاد حوزه علمیه اهواز نیز در  این نشست که با اشاره به رمز موفقیت در کارهای فرهنگی گفت: اخلاص رمز موفقیت در کارهای فرهنگی است و لازمه کارهای تشکیلاتی و تعالی آن اخلاص است.

وی با بیان اینکه کار تشکیلاتی و کادرسازی باید عمق داشته باشد و مبانی و اندیشه‌ای اسلام را حل کرده باشد، گفت: تجربه نگاری الگوهای موفق، تواضع داشتن در مقابل ایده‌های نو و تربیت افراد مستقل از نهادها و دستگاه ها و قائم به شخص، از اصول کار تشکیلاتی است. هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود در جبهه انقلاب اسلامی ضروری است و امام محله باید با تواضع و عدم خود برتر پنداری زمینه این هم‌افزایی را ایجاد کند.

تعالی شبکه امامت

حجت‌الاسلام مهدی موحد،‌ مدیر پژوهش بنیاد هدایت،‌ در کارگاه آموزشی «راهیار شهرستانی» که در حاشیه نشست هم‌اندیشی راهیاران منطقه‌ای و استانی بنیاد هدایت با عنوان شهید صیمری، که در مسجد ولایت اهواز برگزار شد، گفت: «تعالی شبکه امامت» هدف مرکزی بنیاد هدایت برای تحقق تحول اجتماعی مسجد محور است.

وی در ادامه افزود: در این راستا یکی از خدمات بسیار مهم و نو در عرصه فرهنگ و تبلیغات دینی، خدمات راهیاری به امام است.

حجت‌الاسلام موحد اظهار داشت: معاونت راهبری بنیاد هدایت به عنوان مسئول این امر، شبکه راهیاران شامل راهیار منطقه‌ای، راهیار استانی و راهیار شهرستانی را تشکیل داده است.

وی ادامه داد: برای ارتقاء راهیاران، برنامه‌ها و محصولات متنوعی را با همکاری بخش‌های مختلف بنیاد هدایت به کار گرفته می‌َشود.

مدیر پژوهش بنیاد هدایت ادامه داد: «راهیاری»، نوعی روش آموزش و پرورش است که در آن فردی به نام «راهیار» با استفاده از تجربیات، روابط حرفه‌ای و اجتماعی و دانش تخصصی خود مسئولیت پرورش همه‌جانبه فرد دیگری به نام «رَهرو» را بر عهده می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در این روش«رهرو» پس از مدت زمان مناسب قادر است برای حل مسائل امامتش مسیر صحیح و بهینه‌ای را طراحی کرده و از همه ظرفیت‌های موجود، برای رسیدن به اهداف شغلی بهره ببرد.

حجت‌الاسلام موحد خاطرنشان کرد: در شبکه راهیاری، راهیار شهرستانی و امام، هر دو رهروهای راهیار استانی محسوب می‌شوند؛ در نتیجه همان‌طور که راهیار استانی می‌بایست برای راه‌اندازی راهیار شهرستانی و از طریق فعال کردن امامت امام‌های حوزه استحفاظی‌اش برنامه داشته و فعالیت کند.

حل مسائل اجتماعی جز به همت امامان صالح محقق نخواهد شد

حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، در روز پایانی نشست در جمع راهیاران استانی بنیاد هدایت حضور پیدا کرد و با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در تعالی شبکه امامت گفت: اهمیت این حرکت مبارک که به واسطه شما و تلاش و زحمتی که در میدان مبارزه و مجاهدت خواهید داشت، سبب ماندگاری این جریان عمومی میان مردم و امامت جامعه خواهد بود.

وی اضافه کرد: حل مسائل اجتماعی جز به همت امامان صالح، پا به کار، توانمند و دغدغه مند به مسائل اجتماعی و فرهنگی، محقق نخواهد شد.

اگر همت مجاهدانه شما استمرار پیدا کند، هم باور اتفاق می افتد و هم این باورها تبدیل به رفتار و عمل و حضور ما در میدان خواهد شد.

این سرزمین جلوه ای بی نظیر از مجاهدت هایی است که امام راحل، مردان و جوانان خود را در آن تربیت کرد و انقلاب را در مرتبه ای از تمدن سازی به واسطه حرکت های مردان بی ادعا و سربازان خود هم به عالم نشان داد و هم زمینه تحقق این آرمان را فراهم کرد.

بحمدالله بنیاد هدایت، آرام آرام آن انسجام داخلی را دارد پیدا می کند و باوری که نسبت به این حرکت و بایسته هایی که در این مسیر باید داشته باشد در حال شکل گرفتن است.

نظام جامع و تفکر مبارکی بین امامان محله و امامان روستا در حال شکل گرفتن است، هر چقدر کنشگرانی که وسط میدان، سکان دار هستند و فرمان این حرکت را به دست دارند قوت و ارتباط مستمر و مؤمنانه ای داشته باشند این پیوندها و گره ها مستحکم تر خواهد شد.

ما باید یک امام به قدر توان، تمام عیار باشیم تا بتوانیم این باور را به دیگران منتقل کنیم و بخواهیم تا این راه را با قوت پیش ببرند.

بنابر این گزارش، در بخشی از این کارگاه، فرایند طراحی سلسله اقدامات فعال‌سازی راهیاران شهرستانی و اجرای مراحل اقناع اندیشه و ایجاد انگیزه راهیاری راهیار شهرستانی ارائه شد.

تجربه نگاری راهیاران استانی بنیاد هدایت در استان خوزستان

برای نخستین بار در یک نشست ملی در این سطح، راهیاران از تمامی استان های کشور در شهرهای یک استان حاضر شده در دیدار با امامان محله و بازدید از مساجد منتخب استان، به راهیاری و تجربه نگاری  امامان محله پرداختند.

بر اساس این برنامه، راهیاران استانی بنیاد هدایت در سراسر کشور با حضور در ادارات شهرستان استان خوزستان با روند اقدامات مدیران سازمان تبلیغات در عرصه امامت محلات از نزدیک آشنا شدند.

راهیاران منطقه‌ای و استانی بنیاد هدایت در سفر به شهرهای استان خوزستان از فعالیت‌های امامان برتر بازدید کرده و  به صورت عملی تجربه نگاری از فعالیت امامان را تمرین کردند.

شهرستان‌های شوش، اندیمشک، دزفول، اهواز، شادگان، خرمشهر، آغاجری، رامهرمز و … برخی از شهرستان‌هایی بودند که راهیاران استانی در آن حضور پیدا کرده و با فعالیت‌های امامان محلات،‌ روستاها و پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی آشنا شدند.

این نشست در ادامه سلسله نشست‌های آموزشی توجیهی راهیاران برگزار شده و راهیاران در این نشست با طرح مسائل و موضوعات مورد نیاز راهیاری با مدل‌ها و نمونه‌ها و تجربیات موفق امامان در مساجد استان خوزستان آشنا می‌شوند.

در استان خوزستان فعالیت‌های گسترده و شایسته‌ای در زمینه‌های مختلف فرهنگی،‌ اجتماعی‌،‌ مذهبی و … از سوی امامان محلات،‌ روستاها و پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است که با تجربه نگاری از آنان و معرفی الگوهای موفق می‌توان این فعالیت‌ها را به سراسر کشور تسری داد.

تکریم مادران و همسران شهدا

به مناسبت روز تکریم مادران و همسران شهدا، راهیاران استانی بنیاد هدایت در منزل شهید تازه تفحص شده نیروی انتظامی، شهید کامبیز مرادی نسب و منزل شهیدان محمد، کاظم و یدالله دیناروند حضور یافته و از مادر آنان تقدیر و تجلیل کردند.

عهدنامه مشترک

راهیاران استانی  و منطقه‌ای و هم‌سنگران بنیاد هدایت با حضور در مقبره الشهدای هویزه عهد مشترک بستند تا برای دستیابی به اهداف بلند بنیاد هدایت گام‌های به مراتب استوارتر و اثربخش‌تر بردارند و با مدد از انوار مقدس اهل‌بیت علیهم‌السلام به ویژه ولی‌عصر(عج) بیش از پیش سربازی کنند.

شایان ذکر است، پیش از این دو نشست‌ هم‌اندیشی شهید فخری زاده و شهید فهمیده با هدف آشنایی راهیاران استانی با نرم‌افزار امامت در تهران و قم برگزار شده بود.

گفتنی است، شهید صیمری یکی از پیشگامان ترویج فرهنگ ناب علوی بود، او به سبب مبارزه با فرقه ضاله وهابیت و تبیین حقانیت حضرت علی(علیه‌السلام) در شامگاه سوم تیرماه سال ۱۳۸۶ در منطقه کوی علوی اهواز از سوی عوامل جنایتکار وهابی به ضرب گلوله به درجه رفیع شهادت نائل شد.

منبع خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!