ورود قدرتمند یک دهه هفتادی به مدیریت مسجد/ امام محله‌ای که روستاها را به یاد حاج قاسم شناسنامه‌دار می‌کند

ورود قدرتمند یک دهه هفتادی به مدیریت مسجد/ امام محله‌ای که روستاها را به یاد حاج قاسم شناسنامه‌دار می‌کند
بنیاد هدایت
0
۱۴ بهمن ۱۳۹۹

حجت‌الاسلام توکلی‌مهر، طلبه‌ دهه هفتادی با اجرای طرح «هر روستا، یک شناسنامه» و احصای مشکلات مردم، موفق به رفع برخی از آسیب‌ها همچون مشکلات معیشتی، بیکاری، بهبود وضعیت جاده‌ای و فاضلاب‌های روستایی آنهم با دستان خالی و تکیه بر کمک‌های مردمی شده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ گفتمان امام محله با محوریت ائمه جماعات مستقر در سطح محلات و روستاها، با هدف رفع مشکلات و معضلات محلات به صورت مسجدمحور، به همت بنیاد هدایت در دست اجرا است. از بازوان پرتوان این طرح امام محلاتی هستند که با تجمیع نیروهای مردمی و نیات خیرانه و جهت دهی به آنها توانسته اند منشا خیرات و برکات بسیار شوند.

بنابر این گزارش، شهرستان دنا با ۷۲ روستای پهناور در استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کند و مردم آن از لحاظ فرهنگی و معیشتی در مضیقه بسیار هستند. جاده‌های ارتباطی خاکی است، اینترنت و تلفن همراه پوشش خوبی ندارد و وضیعت بهداشتی نیز مطلوب نیست. در بُعد اقتصادی هم که مشکلات فراوانی وجود دارد. از این ۷۲ روستا، ۱۵ روستا در حال توسعه‌اند اما دیگر روستاها محروم محسوب شده و از لحاظ امکانات در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. اما هستند افرادی که آستین همت بالا زده و می کوشند با اتکاء بر ظرفیت های بومی و مردمی و علی‌رغم همه محرومیت ها و محدودیت ها، مشکلات را در گود امید و انگیزه و تلاش، خاک کنند.

اجرای طرح «هر روستا یک شناسنامه»

حجت‌الاسلام توکلی مهر، طلبه‌ دهه هفتادی (متولد سال ۷۱) محله عباس آباد شهرستان دنا از جمله این افراد است که در طول سه ماهی که از حضورش در این محله می گذرد بسیار فعال و پرجنب و جوش در عرصه های مختلف حاضر شده است.

وی درباره ورود به عرصه امام محلگی اظهار کرد: بیشترین ایام تبلیغ خود را در محرم و صفر در شهرستان دنا و بویر احمد بوده ام و در حوزه طب اسلامی و داروهای گیاهی و زنبورداری هم اطلاعات خوبی دارم.

این طلبه جوان در همین سه ماه موفق به اجرای طرحی اثرگذار و مسجدمحور با عنوان «هر روستا یک شناسنامه» با همکاری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دنا شده است. مهم آنکه این امام محله جوان خود و طرحش را محصور به محله عباس آباد نکرده بلکه آن را فراتر از محله دیده و درصدد تحقق آن در سطح روستاها است.

این امام محله موفق و جوان درباره اجرای این طرح ابراز کرد: دفتر محله محور تشکیل دادیم و طرح شناسنامه دار کردن هر روستا را اجرا کردیم تا از طریق آن مشخص شود در هر روستا چه تعداد نیازمند، خیر، کارمند، روحانی، حسینیه، مسجد و … وجود دارد. این طرح تاکنون در ۱۵ روستای شهرستان دنا اجرایی شده است.

استفاده از ظرفیت طلاب خواهر و برادر در کمک رسانی ها

طلبه بودن همسر حجت‌الاسلام توکلی مهر این فرصت را برای وی فراهم کرده تا از ظرفیت خواهران طلبه نیز در اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها استفاده کند. چنان که به گفته وی طرح شناسنامه دار کردن روستاها را با دست خالی و بدون بودجه و با همت جهادگران برادر و خواهر اجرایی می‌کنیم.

با توجه به مشکلات معیشتی و سخت افزاری همچون وضعیت نامطلوب جاده ها در شهرستان دنا، حجت‌الاسلام توکلی مهر به عرصه رفع این مشکلات نیز ورود کرده است. وی در این باره ابراز کرد: با استفاده از اطلاعات حاصل از اجرای طرح شناسنامه دار کردن روستا، تمامی مشکلات مردم را احصاء کرده ایم. برای رفع آن‌ها پیگیری‌های لازم را هم داشتیم اما تصمیم بر آن شد که برای رفع معضل معیشت مردم اشتغال‌زایی کنیم.

برنامه مفصل اشتغال زایی با تکیه بر ظرفیت های روستایی

وی درباره برنامه مدنظر خود در این باره بیان کرد: برای اشتغال‌زایی با یک موسسه کارآفرینی در اصفهان ارتباط برقرار کردیم تا به علاقمندان گلیم بافی و قالی بافی بیاموزد که به زودی کار در این حوزه را آغاز خواهیم کرد. در برخی از روستاها نیز امکان دامداری و در برخی دیگر، ظرفیت پرورش شیلات، بوقلمون و کشاورزی وجود دارد که به زودی ان شاء الله در این حوزه ها نیز وارد خواهیم شد.

شاید این قبیل اقدامات و کارآفرینی ها پیش از این و با حمایت های مادی و معنوی خیران سابقه داشته است اما آنچه کار این امام محله دهه هفتادی را متمایز می کند، آن است که تمامی این فعالیت‌ها از سوی این امام محله و مردم با دستان خالی در روستاهای شهرستان دنا اجرا شده است.

محرومیت زدایی با یاد و نام حاج قاسم

حجت‌الاسلام توکلی مهر با بیان اینکه در اجرای طرح ها نیازمند حمایت مسئولین شهرستان و استان هستیم، گفت: نهادها و مسئولین مختلف حتی فراتر از استان باید به کمک ما بیایند تا بتوانیم کمک رسان مردم باشیم. ما این طرح را به نیت حاج قاسم سلیمانی شروع کردیم اما نیاز به حمایت داریم تا به سرانجام برسد.

ورود جهادی به جبهه مقابله با کرونا از دیگر وجوه همت این امام محله جوان است، چنان که وی در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا و قطع زنجیره مبتلایان به آن، با یاری و کمک مردم اقدامات خوبی داشته به ویژه در زمینه تولید و توزیع ماسک بین مردم که از اولین ضروریان این مقابله است.

وی در این باره تاکید کرد: با کمک بسیجیان خواهر کارگاه تولید ماسک را ایجاد کردیم تا در این حوزه کمبودی نداشته باشیم و در قالب ایستگاه‌های سلامت این ماسک های تولیدی را به دست مردم رساندیم. ضدعفونی کردن معابر و اماکن روستاها نیز از دیگر برنامه‌های ما بوده است. در حوزه بهداشتی برخی از روستاها مشکلات فاضلاب داشتند و در خیابان‌ها رها بودند که با کمک مردم لوله گذاری شد تا وضعیت بهداشتی مطلوب تری حاکم باشد.

باید توجه داشت تمامی این برکات و اقدامات ناشی از آن است که یک امام جماعت مسجد خود را محصور در محیط مسجد و اقامه نماز جماعت نبیند و برای کمک به مردم و رفع مشکلات آن‌ها کمر همتی ببندد تا مردم نیز با مشاهده اخلاص و همت، او را همراهی کنند اتفاقی که با انگیزه، پشتکار و همت امام محله عباس آباد در شهرستان دنا رخ داده و می تواند الگویی مطلوب از مدیریت مسجدمحور محلات باشد.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!