امام محله‌ای که با کمک بانوان کارکردهای اقتصادی اجتماعی مسجد را احیاء کرده است

امام محله‌ای که با کمک بانوان کارکردهای اقتصادی اجتماعی مسجد را احیاء کرده است
بنیاد هدایت
0
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

حجت‌الاسلام مصطفی اژدی، امام‌محله جوان و پرتلاش مسجدالشهدای کرمان با فعال‌سازی ظرفیت بومی بانوان توانسته فرصت‌هایی همچون اشتغال را برای زنان سرپرست خانوار فراهم کند؛ کادرسازی از میان دختران امروز برای پذیرش نقش‌های فردا نیز وجهه همت او است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ گفتمان «امام محله» با محوریت ائمه جماعات مستقر در سطح محلات و روستاها، با هدف رفع مشکلات و معضلات محلی به صورت مسجدمحور و به همت بنیاد هدایت در دست اجرا است. از بازوان پرتوان این طرح، امام محلاتی هستند که با تجمیع نیروهای مردمی و نیات خیرانه و جهت دهی به آنها توانسته اند منشا خیرات و برکات بسیار شوند.

حجت الاسلام «مصطفی اژدری»، امام جماعت مسجد الشهداء در شهر کرمان و متولد سال ۶۵ از آن دست امام محله هایی است که با طراحی و اجرای طرح های ویژه بانوان توانسته بسیاری از مشکلات و آسیب های محلی را مرتفع و به مسجدی شدن دیگر اعضای خانواده ها نیز کمک کند.

کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار در فروشگاه مسجدی

کارآفرینی یکی از مهمترین فعالیت های این امام محله دهه شصتی است که در این راستا فرصت اشتغال برای بیش از ۴۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در فروشگاه ایجاد شده در مسجد، فراهم شده است. این فروشگاه در دوره شیوع کرونا به صورت مجازی فعالیت خود را ادامه می دهد. خرید دو دستگاه بسته بندی مواد غذایی برای مغازه موقوفه مسجد نیز فرصت اشتغال ۱۵ نفر دیگر از بانوان را فراهم کرده است.

حجت الاسلام اژدری با اشاره به برگزاری دوره های «بینش مطهر» برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از بانوان فعال عرصه قرآن در کرمان، گفت: این دوره ها به صورت دو دوره حضوری با مدیریت موسسه تدبر در قرآن قم و بعد از کرونا به صورت مجازی برگزار و استقبال بالا مواجه شده است.ز

این امام محله فعال و جوان از طراحی و برنامه ریزی ۱۴ عملیات ویژه مناسبت های ملی مذهبی خبر داد و ابراز کرد: مراسم بزرگداشت ۱۳ آبان، روز جهانی مبارزه با استکبار با مشارکت بیش از دو هزار نفر از بانوان فعال مسجدی ازجمله این عملیات ها بود.

استخراج بانک اطلاعات اهالی محله برای توزیع کمک های مومنانه

وی با اشاره به اجرای رزمایش مواسات و همدلی در مسجدالشهداء، بیان کرد: در این رزمایش برای شناسایی افراد نیازمند از طریق همسایه ها اقدام و فرم های مربوطه را تکمیل کردیم که در این راستا بانک اطلاعات محلی ایجاد شد.

به گفته حجت الاسلام اژدری خدمت به بیماران و همکاری با کادر درمان از دیگر فعالیت های بانوان مسجدالشهداء در دوره کرونا بوده است، گفت: مرکز نیکوکاری در مسجد با حضور ۱۰ نفر از بانوان فعال مسجدی و انجام فعالیت هایی همچون دوخت ماسک، تهیه پارچه و ارائه به سرپرستان خانوار برای خیاطی و کمک به فروش محصولات نیز با همکاری اهالی محله و همراهی بانوان انجام شده است.

امام محله مسجدالشهدای کرمان اضافه کرد: ایجاد کارگروه اشتغال با همراهی کارآفرینان برتر استان جهت ارائه مشاوره به سرپرستان خانوار و همراهی آنها در این عرصه، ارائه مشاوره های حضوری و مجازی، تشکیل حلقه تربیتی نوجوان به منظور ایجاد فرصت انتخاب دوست و رفیق خوب، برگزاری مجالس دعا همچون جلسات ختم صلوات و حدیث کساء برای بزرگسالان که با استقبال آنها روبرو شده است از دیگر اقداماتی است که با آنها توانسته ایم اهالی را به مسجد جذب و مسجد را محور فعالیت های فرهنگی اجتماعی محله کنیم.

تشکیل کارگروه های تربیتی در مدارس همسایه مسجد

وی با اعلام فعالیت کارگروه تربیتی مسجد بیان کرد: با همراهی این کارگروه مدارس دخترانه اطراف مسجد را شناسایی و کار را با مقطع ابتدایی شروع کردیم، بدین ترتیب که با تشریح فعالیت های مسجد نیروهای مستعد را جذب و ظرفیت سنجی و برایشان دوره های حضوری در رشته های قرآنی، فرهنگی، مهارتی و استعدادیابی مثل گلیم دوزی برگزار کردیم. این دوره ها اکنون و در شرایط کرونا با مشارکت ۲۰ نفر از دانش آموزان نخبه مدارس شاهد به صورت مجازی در حال برگزاری است.

برگزاری جلسات قرآن به صورت دو روز در هفته همراه با طرح مباحث جذّاب تاریخی و تربیتی در انتهای جلسه، ویزیت رایگان در مسجد با حضور پزشک یک روز در هفته قبل از ایام کرونا، استفاده از باشگاه ورزشی در زیرزمین مسجد که هفته ای ۳ سانس برای بانوان رایگان است، برگزاری اردوهای تفریحی، برگزاری ۱۰ شب مراسم عزاداری محرم برای بانوان در مسجد همراه با مربی مهد کودکان (همسر حاج آقا اژدری) و برگزاری کلاس تقویت درسی قبل از کرونا برای دختران اتباع خارجی در مسجد از دیگر فعالیت هایی است که این امام محله دهه شصتی با اتکاء به ظرفیت های بومی محلی موفق به انجام آنها شده است.

راه جذب بانوان به فعالیت های مسجدی

وی درباره راه های جذب بانوان به ویژه دختران جوان و نوجوانان به مسجد، تاکید کرد: جلب اعتماد، ایجاد جذابیت در مسجد برای بانوان، بها دادن به بانوان باتجربه و همراه کردن جوانان کم تجربه با آنها و ایجاد انگیزه برای حمایت از آنان ازجمله این راه ها است؛ همچنین، دو نفر از بانوان کنشگر را یکی عضو هیئت امنا و دیگری را مسئول اجرائی مرکز نیکوکاری مسجد کرده ایم که این واگذاری مسئولیت نیز به زنان برای فعالیت های مسجدی انگیزه بخشیده است. علاوه بر این، با واگذاری امکانات و حمایت از طرح و برنامه ها به قدر توان به آنها برای استمرار برنامه ها انگیزه می بخشیم.

حجت الاسلام اژدری مشکلات و مسائل خانوادگی، سواد رسانه ای و فضای مجازی و تربیت فرزند را از نیازهای بانوان در سطح محله ای که مسجدالشهداء در آن واقع شده است، برشمرد و ابراز کرد: اختصاص یک اتاق ویژه در مسجد برای بانوان کنشگر با مسئولیت خانم جدیدالاسلام که دارای مدرک سطح ۴ حوزوی است و همکاری جدی دختر ایشان خانم توسلی و نیز همراهی ۱۰ بانوی کنشگر به فعالیت های ما ویژه زنان عمق و گستره و جدیت بخشیده و با استقبال بانوان همراه شده است. لذا درصدد هستیم با سایر کنشگران زن فعال در سطح شهر ارتباط گرفته و شبکه کنشگران را ایجاد کنیم. شخصاً پیش از این از بستر طرح «بینش مطهر» با اکثر سرشاخه‌های فعال در شهرستان ها ارتباط گرفته ام.

اجرای طرح «ریحانه های سرزمینم»

این امام محله جوان و پرتلاش درباره آخرین طرح های پیشنهادی و اجرا شده برای بانوان در مسجدالشهدای کرمان، اعلام کرد: به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، طرح «ریحانه های سرزمینم» را با حضور حدود ۱۰۰ نفر از دختران نوجوان شهر کرمان اجرا کردیم، این افراد از طریق فراخوان جذب شدند و در نخستین گام سرود جمعی را در جوار مزار حاج قاسم اجرا کردند.

وی اضافه کرد: بنا داریم این گروه ۱۰۰ نفره را به منظور کادرسازی دختران امروز و مادران آینده، تحت آموزش ها و دوره های تربیتی قرار دهیم. در این راستا شنبه، ۲۵ بهمن همزمان با سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) جلسات توجهیه آموزشی برای آنها در قالب گروه های ۲۰ نفره برگزار می شود.

حجت الاسلام اژدی تصریح کرد: برگزاری دوره مجازی طب اسلامی با حضور ۸۰ نفر و به منظور بهره گیری از این ظرفیت در مراکز بهداشت و غربالگری کرونا، برگزاری دوره حضوری طب اسلامی با حضور ۳۰ نفر از بانوان مستعد و اجرای طرح «همسرانه» مبتنی بر روابط زوجین که با حضور مشاوران خانواده به ویژه برای نوعروسان با تمرکز مهارت های زناشویی از هفته آینده کلید می خورد از جدیدترین فعالیت های ما در حوزه بانوان است.

وی در پایان با بیان اینکه بیشتر مخاطبان و فعالان در طرح های ما در فاصله سنی ۱۷ تا ۳۵ سال هستند، خاطرنشان کرد: تاکید داریم که از ظرفیت و فرصت آزادتر بانوان مجرد بیشتر استفاده شود.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!