حجت الاسلام والمسلمین قمی تأکید کرد؛

تعالی شبکه امامت؛ تکلیفی فرا سازمانی

تعالی شبکه امامت؛ تکلیفی فرا سازمانی
بنیاد هدایت
0
۲۹ بهمن ۱۳۹۹

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه تعالی شبکه امامت صرفا یک مأموریت سازمانی نیست و باید نگاه تکلیف‌مدارانه به آن داشت، گفت: می‌خواهیم با پردازش هنری و رسانه‌ای، مسئله امامت و حرف اصیل اسلام ناب را به جان و دل مردم برسانیم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت و آقای محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی  امروز در جلسه‌ای مشترک به الزامات عملی گفتمان سازی برای شبکه امامت در بستر رسانه و فعالیت‌های هنری پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با تأکید بر اینکه تعالی شبکه امامت صرفاً یک مأموریت سازمانی نیست، اظهار داشت: تکلیف ما این است که برای رسیدن به این مهم همه تلاش خود را به کار بندیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، امامت را لُبّ مسجد خواند و تصریح کرد: امام نقش محوری در نظامات اجتماعی اسلام دارد.

وی با بیان اینکه امامت دو معنا و جایگاه دارد، گفت: یکی امامت محله است که در یک تاریخ و جغرافیای محدود و مشخصی فعالیت می‌کند؛ او برای رفع آلام و مشکلات مردم مرجعیت دارد. پرچم دار همه فعالیت‌ها و حرکت های اجتماعی مردم چنین کسی است. بنابراین یک معنا  این است که امام مردم را برای حل مسائل خود برانگیزد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی معنای دوم امامت را هدایت جامعه اسلامی به سوی قله‌های بلند اسلام ناب دانست که لبّ اللُباب گفتمان انقلاب اسلامی است و بیان داشت: این امام، جامعه را متوجه آن اهداف عالی می‌کند و ضرورت‌های حضور و سلوک مؤمنانه جامعه را می‌داند و مردم را در این مسیر راهبری می‌کند.

وی ضرورت گفتمان سازی مسئله امامت را مورد تأکید قرار داد و گفت: ما می‌خواهیم با پردازش هنری و رسانه‌ای، امامت به هر دو معنا را ترویج کنیم و حرف اصیل اسلام ناب را به جان و دل مردم برسانیم. این کار می‌تواند یک گام بسیار مؤثر برای گفتمان سازی باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: افزون‌بر گستره محلی امام، باید گستره فعالیت‌هایی در سطح ملی نیز پیش روی او باشد. حرکت در این مسیر موجب گشایش افق‌هایی جدید پیش روی ما برای رسیدن به آن اهداف بلند خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین قمی در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت فعالیت‌های حوزه هنری و دغدغه‌هایی که موجب تأسیس این نهاد مبارک شد، پرداخت و گفت: بنده حوزه هنری را با بچه‌های مسجد می شناسم؛ این نگاه بسیار درست بود و اگر بخواهیم در چارچوب اندیشه مکتبی حرف بزنیم باید به بچه‌های مسجد بپردازیم.

کمبود تولیدات هنری و رسانه‌ای؛ چالشی پیش روی گفتمان سازی شبکه امامت

حجت الاسلام میر محمدیان در ادامه این جلسه ضمن اشاره به اهداف و چشم انداز بنیاد هدایت، اظهار داشت: تعالی شبکه امامت ایده اصلی بنیاد است؛ مجموعه ما یکی از گام‌های خود برای رسیدن به آن هدف را گفتمان سازی قرار داده است. بنابراین می‌خواهیم از ظرفیت حوزه هنری برای پیشبرد این هدف استفاده کنیم.

وی فقر محتوایی در این زمینه را یکی از چالش‌های بنیاد هدایت عنوان کرد و گفت: در این زمینه دست ما خالی است؛ به همین دلیل معدود کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده است با وجود نقطه ضعف‌هایی که دارند، باز برای ما قابل استفاده هستند و از محتوای آنها تولیدات هنری ساخته می‌شود.

حجت الاسلام میرمحمدیان تأکید کرد: کعبه، امام همه مسجدها است و روح کعبه، امام زمان علیه السلام است. بر این اساس امتزاج مفهوم امامت و مسجد موضوعیت دارد.

حوزه هنری برای تقویت و توسعه تولیدات هنری کمر همت بست

در بخش دیگر این نشست آقای دادمان، روایت هنری، ادبی و رسانه ای برای همکاری با بنیاد هدایت به منظور تحقق اهداف بلند آن مجموعه را یکی از کارهای مهمی دانست که حوزه هنری در دستور کار خود قرار داده است و به تشریح برنامه‌های اجرایی خود در این زمینه پرداخت.

وی تصریح کرد: ما با روایت الگوهای خوب و فعالی که وجود دارند می‌توانیم به گفتمان سازی مسئله امامت کمک کنیم؛ ترویج این مهم در میان طلاب و خانواده‌های آنان و همچنین ترویج آن در سطح عمومی، فضای تبلیغی و جامعه را مورد توجه خود قرار داده ایم.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با توجه به این‌که ابعاد این کار بسیار گسترده است و دامنه آن تا استان‌های مختلف کشور پیش می‌رود، گفت: تعامل با دوستان مرکز رسانه دست یابی به آن اهداف را تسهیل می‌کند.

دادمان مجموعه این فعالیت‌ها را در چهار محور تقسیم بندی کرد و گفت: تهیه و تدوین فیلم نامه سریال تلویزیونی، تهیه ۶ ویدئوی فرهنگی، تولید ۳ کتاب داستان جذاب، تدوین ۳۰ کتاب روایت تاریخ شفاهی از فعالیت‌های امامان محله و همچنین تولید و انتشار ۳۰ کتاب مسجد با تمرکز بر فعالیت‌های امام محله، از جمله فعالیت‌هایی است که حوزه هنری با همکاری بنیاد هدایت در دستور کار خود دارد. روایت هنری و رسانه ای مسجد و فعالیت‌های امامان محله، جان مایه تمام این محصولات خواهد بود.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!