دکتر فیاضی از دغدغه‌های خود درباره مسجد محوری می‌گوید؛

ضرورت احیای کارکردهای مسجد

ضرورت احیای کارکردهای مسجد
بنیاد هدایت
0
۳۰ بهمن ۱۳۹۹

معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن هشدار نسبت به تفویض کارکردهای مسجد به نهادهای جایگزین دیگر، گفت: اگر کارکردهای مسجد را به حالت قبلی خود بازگردانیم، جایگاه خود را بازیابی خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت با دکتر مسعود فیاضی معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

فیاضی در این جلسه ضمن تأکید بر اینکه امام محله‌ توانمند، می‌تواند کارهای بسیار بزرگ و شگفت انگیزی انجام دهد، گفت: در دوران نوجوانی امام جماعتی بود در خیابان سینای تهران؛ بنده آنقدر شیفته ایشان بودم که از منزل خود یک ساعت راه را طی می‌کردم تا به آن مسجد برسم. مسجد همواره پر از جمعیت بود و اگر بلافاصله پس از اذان به مسجد می‌رفتیم جا پیدا نمی‌کردیم و باید بیرون می‌ایستادیم.

وی افزود: به برکت وجود آن امام مردم در امور مختلف فعال بودند و همچنین امنیت محله نیز تأمین بود؛ بنابراین خلاف کاران محل، آسایش نداشتند و اگر می‌خواستند شیطنتی کنند مجبور بودند به نقاط دورتر بروند.

دکتر فیاضی مدل مسجد محوری را اصل ایده انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر صحیفه حضرت امام خمینی(ره) را بررسی کنیم می‌بینیم که ایشان تعابیر بسیار بلندی درباره مسجد دارد. واقعاً مسجد جایگزین دیگری ندارد؛ ما هرچه می‎توانیم باید جایگاه مسجد را ارتقاء بدهیم چراکه مدل‌های دیگر ناقص است.

معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید مدلی قانون‌مند طراحی شود و نحوه مداخلات را به گونه‌ای تنظیم کرد که درد امروز جامعه را دوا کند.

وی با اشاره به کارکردهای مسجد، گفت: هر مجموعه‌ای یکسری کارکردهایی دارد که اگر این کارکردها را از آن بگیریم بی‌خاصیت می‌شود. در گذشته مسجد محل آموزش، برگزاری مراسم عقد، فضای بازی بچه‌ها و کارهای دیگر بود اما در طول این سال‌ها رفته رفته هر کدام از این کارکردها را به یک مجموعه دیگر واگذار کردیم. فرهنگسراها، خانه‌های محله، کتابخانه‌ها، کانون‌های مختلف نسخه بدیل مسجد شدند.

معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما اگر کارکردهای مسجد را به حالت قبلی خود بازگردانیم، جایگاه خود را بازیابی خواهد کرد. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر قوانینی برای اداره مسجد تدوین می‌کنیم، این قوانین نباید مانع از اداره مردمی مسجد شود.

امام محله؛ ظرفیتی که می‌تواند پیشران پیشرفت باشد

حجت الاسلام میرمحمدیان نیز در ابتدای این دیدار به اهداف، چشم انداز و مجموعه فعالیت‌های بنیاد پرداخت و گفت: ما می‌خواهیم ظرفیت‌هایی را به وجود آوریم که امام بتواند محله را اداره کند.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید داشتند که امام مسجد باید مدیر مسجد باشد. ما می‌خواهیم این امکان فراهم شود که امام، پیشران پیشرفت در محله باشد.

مدیرعامل بنیاد هدایت با تأکید بر اینکه مسجد تنها می‌تواند یک مدیر داشته باشد، گفت: این مدیر باید مردمی باشد نه حاکمیتی؛ یعنی باید مردم او را بپذیرند نه اینکه از سوی حاکمیت نصب شود.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!