شرح قواعد کلی اجرای برنامه‌های اجتماعی از سوی حجت الاسلام آیت؛

فقر زدایی؛ پیش‌نیاز تحولات اجتماعی

فقر زدایی؛ پیش‌نیاز تحولات اجتماعی
بنیاد هدایت
0
۳۰ بهمن ۱۳۹۹

مسئول کارگروه ارتقاء بنیاد هدایت از بین بردن فقر را پیش نیاز حل آسیب‌های اجتماعی، دانست و گفت: مردمی که مشکلات جدی معیشتی دارند تا زمانی که خدمات معیشتی امام را نبینند، تحول چشم گیری را رقم نخواهند زد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام سید محمدرضا آیت، مسئول کارگروه ارتقاء بنیاد هدایت در جمع همسنگران این مجموعه با اشاره به مسئولیت مهمی که سازمان تبلیغات اسلامی بر عهده دارد، اظهار داشت: همه نهادهای دینی در حاکمیت اسلامی که مخاطبین اصلی‌شان مبلغین هستند، باید برنامه‌های خود را به گونه‌ای طرح ریزی کنند که مبلغان نه تنها در زمینه تبلیغ احکام بلکه  در بحث آسیب‌های اجتماعی هم بتوانند قوی وارد عمل شود چراکه این هم جزو دین است.

وی تصریح کرد: نباید در مبلغان و امامان محله این ذهنیت ایجاد شود که در شرایط کرونا که مسجد بسته و نماز جماعت تعطیل است، دیگر کاری نمی‌شود کرد. بر طرف کردن آسیب‌های اجتماعی یکی از رسالت‌های مهم طلاب و سازمان تبلیغات است.

حجت الاسلام آیت به تبیین چند قاعده کلی پیرامون مبادی تصدیقی حاکم بر برنامه‌های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: اولین نکته توجه به جایگاه رفیع امت اسلامی است. امت اسلامی و مردم بسیار شریف هستند؛ قاعده نفی سبیل و بسیاری از روایاتی که داریم بر همین اساس تشریع شده است.

مؤمن نباید در اقتصاد و شئون دیگر زندگی به کفار وابسته باشد

مسئول کارگروه ارتقاء بنیاد هدایت افزود: انسان مؤمن آنقدر شرافت دارد که نباید در حوزه آموزش، بهداشت و درمان و اقتصادش متکی به کافر باشد. ما باید بتوانیم در این زمینه الگوسازی کنیم؛ خروجی این کار جامعه پردازی و تمدن اسلامی خواهد بود.

وی همراه بودن بشارت و انذار را به عنوان یکی دیگر از قواعد برنامه‌های اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید«مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» در روایات نیز معمولاً این دو امر مهم در کنار هم توصیه شده اند. متأسفانه روحیه امر به معروف و بی‌تفاوت نبودن نسبت به جامعه، بسیار کم رنگ است؛ ما باید این روحیه را در مبلغان ایجاد کنیم تا از کنار تک تک اهالی محله بی‌تفاوت عبور نکند.

حجت الاسلام آیت به ضرورت دلسوزی و برقراری ارتباط با افرادی که دین ستیز و یا دین گریز هستند اشاره کرد و گفت: چه بسا مبلغان نسبت به چنین افرادی رسالت‌شان سنگین‌تر باشد.

مسئول کارگروه ارتقاء بنیاد هدایت با تأکید بر اینکه شروع تحولات اجتماعی از حاکمان اسلامی است، بیان داشت: طبیعتاً اگر بخواهیم اتفاقی در جامعه رقم بخورد ما باید از خودمان شروع کنیم. به فرموده شهید سلیمانی، فرماندهان جنگ همواره خودشان در خط مقدم بودند و به نیروها می‌گفتند بیا، نه اینکه خودشان عقب بنشینند و به دیگران بگویند جلو بروید.

امام حمله باید دلسوز و خدمتگزار مردم باشد

وی دلسوز بودن امام محله را یکی از نکات مهم دانست و گفت: ما باید مشکلات مردم را مشکل خودمان بدانیم. اهل‌بیت علیهم السلام این چنین بودند بر همین اساس حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود«الجارُ ثُمَّ الدّارُ». هرچه امام بیشتر به مردم خدمت کند بیشتر در دل مردم جا باز می‌کند؛ مدل امام، مدل ریاستی خشک نیست بلکه مدل خدمت و محبت است.

حجت الاسلام آیت توجه به اقامه نماز، ایتاء زکات و اقامه امر به معروف را از دیگر قواعد مهم این مسیر خواند و تصریح کرد: اقامه نماز برپاداشتن واجبات و شریعت الهی است. ایتاء زکات یعنی دغدغه داشتن نسبت به معیشت و اقتصاد مردم، و امر به معروف نیز یعنی این دغدغه را داشته باشیم که جامعه اسلامی اصلاح شود و تکامل یابد.

مسئول کارگروه ارتقاء بنیاد هدایت با بیان اینکه بهبود معیشت و گشایش کارها، در گرو رعایت تقوا است، گفت: تا زمانی که نتوانیم ملکه تقوا را در خود ایجاد کنیم هرچه قدر هم بدویم به جایی نمی‌رسیم؛ بنابراین باید هم این ملکه را در وجود خود تقویت کنیم و هم به زیر دست خود انتقال دهیم.

وی با تأکید بر لزوم عدالت ورزی، خاطرنشان کرد: عدالت ورزی یعنی تقسیم ظرفیت‌ها و رفع تبعیض. ظرفیت‌ها باید در جای خود استفاده شود؛ در محله، امام با سنجش ظرفیت‌های موجود می‌تواند خدمات ارائه دهد.

اگر فقر ریشه کن نشود تحول اجتماعی چشم‌گیری رقم نخواهد خورد

حجت الاسلام آیت، ریشه کنی فقر را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم مبارزه جدی با آسیب‌های اجتماعی اتفاق بیفتد باید از بین بردن فقر را در اولویت قرار دهیم. مردمی که مشکلات جدی معیشتی دارند تا زمانی که خدمات معیشتی امام را نبینند، تحول چشم گیری را رقم نخواهند زد.

مسئول کارگروه ارتقاء بنیاد هدایت افزود: ترویج قول سدید نیز یکی از قواعد مهم در برنامه‌های اجتماعی است. امام باید محکم و مطابق با واقع حرف بزند و حرفش لغو نباشد؛ حرف حق را باید درست بیان کرد.

وی ارتقاء پیوندهای اجتماعی را مهم خواند و گفت: در مدل تعالی شبکه امامت این بحث اهمیت زیادی دارد. تا زمانی که نتوانیم این پیوندها را عمیق و دقیق کنیم و به کار بیندازیم، طبیعتاً خروجی مطلوب را به دست نمی‌آوریم. ارتباط در خانواده، خویشاوندان، همسایگان، باید تقویت شود؛ ارتباط بین مؤمنین قلبی است و اگر این‌طور نباشد، تحول اجتماعی هم به معنای واقعی کلمه اتفاق نخواهد افتاد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!