حجت الاسلام روحی تشریح کرد؛

امام محله؛ ظرفیتی تحول آفرین در بستر اجتماع

امام محله؛ ظرفیتی تحول آفرین در بستر اجتماع
بنیاد هدایت
0
۰۵ اسفند ۱۳۹۹

معاون پشتیبانی بنیاد هدایت با تأکید بر این‌که ایجاد تحولات اجتماعی به دست امامان محله ممکن است، گفت: طلبه می‌تواند با همین وضعیت موجود و با اتکا به خود و تبلیغ چهره به چهره، در محله‌های مختلف، تحول آفرینی کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت الاسلام مهدی روحی، معاون پشتیبانی بنیاد هدایت در جمع همسنگران به موضوع تحول انفسی افراد به عنوان یک اصل اساسی در طرح تحول اجتماعی مسجد محور پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید«إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» یعنی اگر کسی نخواهد خودش تغییر کند خدا هم کمکی به تغییر او نخواهد کرد؛ افراد اگر خودشان دست به دست هم بدهند می توانند تغییراتی را در محله خود ایجاد کنند.
وی با اشاره به دیدگاه برخی که می‌گویند ما باید تابع مقدراتی باشیم که برای ما رقم خورده است، اظهار داشت: این افراد معتقدند اگر بنا باشد تغییری انجام شود، باید دولت پای کار بیاید؛ به همین دلیل، انگیزه آنها برای حرکت، بسیار کم است و به این باور نرسیده اند که ما باید خودمان مشکلات خود را حل کنیم.
معاون پشتیبانی بنیاد هدایت، ارتباط تحولات فردی با تحولات اجتماعی را تنگاتنگ خواند، گفت: لازمه تحول اجتماعی، تحول فردی است. ما نیاز داریم از تحول فردی شروع کنیم تا آرام آرام تحول در جامعه شکل گیرد.
حجت الاسلام روحی با تأکید بر ضرورت تغییر نوع نگاه مرسوم نسبت به تحول، بیان داشت: پیش فرض ما این است که در جامعه اسلامی و حکومت اسلامی همه مقدمات و زیرساخت‌ها فراهم است، پس چرا تحولی شکل نمی گیرد؟! استاد ترابی در این زمینه خطاب به طلاب توصیه می‌فرمود که فرض کنید در یک کشوری زندگی می‌کنید که اسلامی نیست و نه تنها شرایط برای تبلیغ و کار فرهنگی ـ اجتماعی وجود ندارد بلکه عده‌ای هم سنگ اندازی می‌کنند؛ در این شرایط شما چه می‌کردید؟! آیا در یک گوشه ساکت می‌نشستید؟!
نقش امام محله در حل مشکلات اجتماعی
معاون پشتیبانی بنیاد هدایت افزود: طلبه می‌تواند با همین وضعیت موجود و با اتکا به خود و تبلیغ چهره به چهره، در محله‌های مختلف، تحول آفرینی کند.
وی گفت: کار تربیتی فردی می تواند منشاء تربیت افراد در مسجد باشد اما اگر بتوانیم سازوکارهایی اجتماعی، طراحی کنیم که افراد برای حل مشکلات محله تربیت شوند، در این صورت با به ‌وجود آمدن یک مشکل، هر کسی گوشه‌ای از کار را خواهد گرفت. نقش امام در اینجا بسیار مهم است که کارکرد هر یک افراد را مشخص کند و به آنها انگیزه بدهد.
حجت الاسلام روحی ادامه داد: برخی می گویند ما همه این کارها را انجام داده ایم اما مردم باز هم پای کار نمی‌آیند. خداوند می‌فرماید«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» بنابراین راهکار این نیست که بی خیال شویم و بنشینم؛ اگر مردم پای کار نیامدند ما وظیفه داریم که حتی به تنهایی حرکت کنیم و این روحیه را به مردم هم سرایت بدهیم.
وی در پایان به تبیین دستاوردهای طرح تحول اجتماعی پرداخت و گفت: محوریت دادن به امام در مدیریت زیست بوم فرهنگی محله، محله محوری در حل مسائل کلان در ابعاد خرد محلی، احیاء هویت تاریخی مسجد به مثابه پایگاه حل مسائل فکری، عملی و معنوی اهالی محله، ایجاد شبکه‌های جدید اجتماعی و تقویت آنها در محله‌های هدف، جاری شدن هرچه بیشتر فرهنگ نظام امام ـ امت در محله، افرایش سرمایه‌های منطقه‌ای و محلی، احساس بیشتر مردم محله نسبت به تأثیرگذاری امام و نهادهای حاکمیتی در امور زندگی مردم، بهبود محیط زندگی و زیست گاه، ایجاد یا تقویت زیرساخت‌های اساسی فرهنگی اجتماعی در راستای حل مسائل مردمی در محلات به دست خود مردم، ایجاد و توزیع عادلانه زیرساخت‌هایی که موجب ایجاد پیوندهای اجتماعی در محلات و حول محور نیازها می‌شود، شبکه سازی مساجد و هسته‌های مردمی در محلات هدف در سطح کشور، از جمله دستاوردهای احصاء شده است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!