میرباقری مطرح کرد:

امام محله مؤثرترین نیروی انقلاب در رفع آسیب‌های اجتماعی است

امام محله مؤثرترین نیروی انقلاب در رفع آسیب‌های اجتماعی است
بنیاد هدایت
0
۲۳ اسفند ۱۳۹۹

رئیس کارگروه تخصصی مقابله با آسیب‌های اجتماعی معاونت بررسی‌های دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه روحانیت یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین نیروهای انقلاب اسلامی است، گفت: ورود روحانیت به عرصه حل مسائل اجتماعی، کارکرد بسیار مؤثری در دین داری مردم دارد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ دکتر سید مرتضی میرباقری، رئیس کارگروه تخصصی مقابله با آسیب‌های اجتماعی معاونت بررسی‌های دفتر مقام معظم رهبری، با حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان بنیاد هدایت و امامان محله دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی، روحانیت را رکن رکین جامعه اسلامی خواند و اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل پیوند روحانیت با مردم و نهضت، این نقش پر رنگ تر شد. در کنار امام(ره)، شاگردانش نیز در بخش های مختلف کارها را پیش می بردند و روحانیت توانست مسئولیت تاریخی خود را انجام دهد.
رئیس کارگروه تخصصی مقابله با آسیب‌های اجتماعی معاونت بررسی‌های دفتر مقام معظم رهبری، جایگاه روحانیت را در جامعه اسلامی را بی‌بدیل و تعیین کننده دانست و گفت: اما متأسفانه در دو دهه ۷۰ و ۸۰ حضور روحانیت در بین مردم کمرنگ شد و جای خالی آنها در حوزه میانجی گرانه و حوزه عمومی موجب شد که دیگران برای تصاحب این جایگاه طمع کنند و مشکلاتی برای کشور رقم بزنند.
میرباقری افزود: در دهه ۹۰ روحانیت تا حدودی به جایگاه اصلی خود باز گشت. روحانیت همچنان می تواند شأنیت پرچم داری خود را داشته باشد چراکه اسلام بدون روحانیت معنا ندارد. ما در حل مشکلات جامعه اسلامی هر شیوه ای داشته باشیم، اگر از ظرفیت روحانیت استفاده نکنیم دچار آسیب هایی خواهیم شد.
وی اظهار داشت: اگر در فرآیند کاری شما ریل گذاری درستی صورت بگیرد در آینده شاهد رشد و تعالی مجموعه شما خواهیم بود. پذیرفتن این مسئولیت امامت محله یک سری قابلیت های فردی می خواهد و افزون بر آن نوع تعاملات امام باید بسیار وسیع تر و فراتر از سطح محله باشد.
حل مسائل مناطق حاشیه نشین دغدغه مهم رهبر انقلاب
میرباقری با بیان اینکه رهبر انقلاب در زمینه رسیدگی به امور مناطق حاشیه نشین دغدغه و تأکید ویژه‌ای دارند، گفت: فقر افراد حاشیه نشین در ابعاد مختلف ممکن است زمینه ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد بنابراین توجه و حل مشکلات این مناطق بسیار حائز اهمیت و دارای اولویت نخست است.
وی با اشاره به اینکه نهادهای مختلفی دست به دست هم داده اند تا مشکلات مناطق حاشیه نشین را حل کنند، اظهار داشت: کاری که مجموعه بنیاد هدایت انجام می دهد بسیار مهم است و امید داریم که در رسیدن به اهداف خود موفق باشد.
رئیس کارگروه تخصصی مقابله با آسیب‌های اجتماعی معاونت بررسی‌های دفتر مقام معظم رهبری در حوزه اجتماعی، تأکید کرد: کارهای بر زمین مانده فراوانی در حوزه مسائل اجتماعی وجود دارد دچار یک عقب ماندگی ۲۰ ساله در این عرصه شده‌ایم؛ برای اینکه بتوانیم جبران مافات کنیم باید دوچندان تلاش کنیم و به حرکت خود شتاب بدهیم.
نقش محوری امام محله در سازمان دهی نیروهای فعال در عرصه اجتماعی
میرباقری، روحانیت را یکی از قوی ترین و مؤثرترین نیروهای انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: ورود روحانیت به عرصه حل مسائل اجتماعی فتح الفتوح است. فعالیت اجتماعی کارکرد بسیار مؤثری در دین داری مردم دارد.
وی آسیب شناسی فعالیت اجتماعی جبهه انقلاب پرداخت و گفت: معمولاً وقتی رهبر معظم انقلاب دغدغه ای را مطرح می کنند، نیروهای انقلابی احساس تکلیف می کنند و وارد صحنه می شود؛ سازمان دهی این ظرفیت ضرورت دارد. امام محله باید نقش هماهنگ کنندگی و محوری داشته باشد تا کارهای موازی صورت نگیرد و بازیگران دیگر با شما در نظام مسائل به اشتراک معنوی برسند و آنها اقناع شوند.
رئیس کارگروه تخصصی مقابله با آسیب‌های اجتماعی معاونت بررسی‌های دفتر مقام معظم رهبری، ادامه داد: تشتت برنامه ها و در پی آن تشتت اقدامات، میزان موفقیت را کاهش می دهد؛ شما باید سعی کنید وحدت و انسجام لازم را فراهم آورید. در اصول و سیاست‌ها نباید تنوع و تعدد وجود داشته باشد.
میرباقری با توجه به اینکه نهادهای مختلفی داده‌ها و اطلاعات آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه نشین را جمع آوری کرده اند، گفت: پیش از برنامه ریزی و اقدام لازم است که داده همه این نهادها را از نظر بگذرانید و با دید باز و در نظر گرفتن همه زوایا، بتوانید برنامه ریزی و مشارکت مؤثری داشته باشید.
وی از امامان محله خواست که تجربیات خود را در اختیار نهادهای مختلف قرار دهند تا شاهد هم‌افزایی لازم در حل مشکلات مناطق حاشیه نشین باشیم.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!