دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

امام محله باید در همه عرصه‌های علمی ورود پیدا کند

امام محله باید در همه عرصه‌های علمی ورود پیدا کند
بنیاد هدایت
0
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

حجت الاسلام کشوری امامت محله را کاری علمی و ذوابعاد دانست و گفت: نمی‌توانیم بگوییم ما امامت محله را به عهده بگیریم و با علم کاری نداریم؛ امام محله در حوزه‌های مختلف ورود پیدا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت امروز در محفل هسنگران بنیاد هدایت،  با اشاره به پیشینه فعالیت‌های جهادی طلاب اظهار داشت: فعالیت های امداد محور در گذشته در بین علما و بزرگان دینی رایج بوده است اما در حال حاضر آن فعالیت‌ها در ذهن طلاب ما جایی ندارد و در سال‌های اخیر که برخی فعالیت‌های جهادی شکل گرفته بدین علت است که طلاب، تاریخ علما را خوب نخوانده اند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان داشت: برخی از فعالیت های سیاسی علما و حوزویان طوری سخن می گویند که انگار این فعالیت‌ها از انقلاب اسلامی آغاز شده و قبل آن نبوده است در حالی که ما اگر نامه های علما به شاهان قاجار را نگاه کنیم و یا پدیده تبعید علما به شهر ری را که در  عصر پهلوی رخ داده است از نظر بگذرانیم خواهیم دید این ها همه ناشی از دخالت های سیاسی علما است.

تنظیم صحیح روابط انسانی؛ وظیفه اصلی امام محله

حجت الاسلام کشوری عنوان داشت: در بحث امامت محله باید آن را اینگونه تعریف کنیم که امامت محله به معنی تنظیم صحیح روابط انسانی در حوزه های ۱۳ گانه است نه اینکه بگوییم امام محله یک تسهیل گر است.

وی افزود: اگر همراهی ما با طلاب مبلغ رئیس و مرئوسی باشد تا زمانی که ریاست بر جا باشد طلبه با ما همراهی می کند و بعد از آن این همراهی قطع می شود بنابراین این نگاه باید اصلاح شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به نگاه های متفاوتی که در حوزه تحول علوم انسانی و اسلامی سازی این علوم وجود دارد، گفت: برخی به این علوم و اصلاح آن نگاه تهذیبی دارند و می خواهند همان ساختار غربی علوم انسانی باقی بماند و عجیب است که برخی در بحث امامت محله نیز همین دید و نگاه غربی را می خواهند پیاده کنند.

مدل محرومیت زدایی امیرالمؤمنین(ع)

وی با اشاره به حوزه های مختلف روابط انسانی گفت: این روابط در بخش‌های مختلفی می تواند وجود داشته باشد که یکی از آنها روابط با امام است و از دریچه رابطه انسان به مدل های مختلفی در حوزه های گوناگون می رسیم که یکی از آن ها مدل محرومیت زدایی امیرالمومنین (ع)است که ما این مدل را در نظریه تعرف آورده‌ایم.

حجت الاسلام کشوری ادامه داد: امام علی (ع) در راستای محرومیت زدایی به مسئله احیای زمین های موات تأکید دارند و این روایت « مَنْ أَحْیَا أَرْضاً مَوَاتاً فَهِیَ لَهُ»  بارها بر منبرهای گوناگون بیان می کنند به این معنی که هرکسی زمین مواتی را احیا کند آن زمین از آن اوست و احیای آن به تبدیل آن به زمین کشاورزی یا باغ و یا خانه مسکونی است؛ اگر همین روایت در کشور ما پیاده شود سرنوشت قانون کاربری اراضی را تغییر می دهد و از وضع کنونی که دو سوم قیمت مسکن را زمین تشکیل می دهد خارج می‌شود اما در حال حاضر خانه دار شدن در ایران افسانه شده است.

امام محله باید در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کند

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز داشت: برخی امام را فقط برای پل صراط تعریف کرده اند اما وقتی ما این روایت را می خوانیم« أنا مدینه العلم و علی بابها» دیگر نمی توانیم از علم علی(ع) سخن نگوییم و در مورد طبقه بندی علم از نگاه امیرالمومنین(ع) حرفی نزنیم و نمی‌توانیم بگوییم ما امامت محله را به عهده بگیریم و با علم کاری نداریم بنابراین امام محله در حوزه‌های مختلف ورود پیدا می‌کند.

وی افزود: تنظیم روابط با حوزه کسب نیز در همین راستاست و امام محله برای بازاری ها مکاسب می‌گوید بحث فقهی می کند اما تفاوت اینجاست که اینجا مردم باید اقناع شوند و این یک نیاز جدید ایجاد می‌کند و آن استفاده از کتب جدید و منابعی به سبک علل الشرایع است واین مقدمات تحول در منابع درسی حوزه را فراهم می کند.

حجت الاسلام کشوری ادامه داد: این همان سبک امام رضا(ع) در بیان احکام است و عجیب است که طلاب ما در بیان احکام از این شیوه ها استفاده نمی کنند؛ نمونه آن وقتی است که ایشان حرمت زنا را مطرح می کند و از ایشان سؤال می شود که چرا این حرمت وجود دارد ایشان چهار دلیل برای آن بیان می کنند اینکه تربیت فرزندان دچار اختلال می شود، قتل اتفاق می افتد، نسب گم می شود و انتقال مواریث دچار اختلال می شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز داشت: از نمونه های روابطی که امامت محله می تواند به اصلاح آن بپردازد و آن را تنظیم می‌کند رابطه انسان با فقیر و یتیم است آنچه در اسلام به آن دستور داده شده است اکرام فقیر است بنابراین کمک به فقرا باید فراتر از امداد باشد؛ وقتی به شخصی کمک مالی می‌شود این کافی نیست و محبت باید در کنار این امداد باشد و این زمانی اتفاق می‌افتد که این امداد غیر متمرکز و محله‌ای و خانواده محور شود.

آسیب شناسی شیوه اجرای طرح مواسات در برخی مناطق

 وی ادامه داد: این در طرح مواسات دیده شد گرچه انتقاداتی به آن وارد است و آن اینکه در این طرح آنچه که در سبد غذایی خانوارهای نیازمند قرار داده شد مانند روغن، ماکارانی و امثال آن به لحاظ طبی اغلب دچار مشکل بود و باید محصولات سالم جایگزین آن شود که این مشکل هم با محله محور شدن و خانواده محور شدن این امدادرسانی ها حل می شود؛ محصولات محلی می تواند جایگزین محصولات صنعتی شود.

حجت الاسلام کشوری گفت: یکی از ایرادات دیگری که در طرح مواسات و امثال آن دیده می‌شود این است که مسجد می‌رود از یک فروشگاه زنجیره‌ای خرید می کند در حالی که این فروشگاه زنجیره ای ۲۰ کاسب خرده فروش را برشکست کرده است تا جایی برای خود بیابد که این هم باید اصلاح شود.

وی اظهار داشت: ما نیازمند کار تمدنی هستیم اما نمی‌توانیم سخن از کارتمدنی بر زبان برانیم اما از سوی دیگر نظریه فراتسهیل گری را روی میز گذاشته و آن را اجرایی کنیم.

حجت الاسلام علی کشوری بیان داشت: ۱۲ اولویت تمدنی در این سند آورده شده است و نیازمند ۴۰۰ تصمیم است که نزدیک به ۱۰۰ تصمیم آن بدون دخالت حاکمیت قابلیت اجرایی شدن دارد؛ بنابراین باید بلافاصله وارد کار شد و این تصمیمات را عملیاتی کرد و کار را نباید پیچیده کرد.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!