امام محله‌ای که بیکاری و اعتیاد را از مسکن مهر قزوین فراری داد

امام محله‌ای که بیکاری و اعتیاد را از مسکن مهر قزوین فراری داد
بنیاد هدایت
0
۲۶ فروردین ۱۴۰۰

یک طلبه در شهرک مسکن مهرگان قزوین به عنوان امام محله، ۳۰ کار با محوریت مسجد اعم از اشتغال‌زایی، فرزندآوری، ترک اعتیاد، محیط زیست، سلامت و … برای اهالی محله اجرایی کرده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ شهرک‌های مسکن مهر در مناطق مختلف کشور این روزها میزبان افرادی است که با کلی قسط و وام صاحب‌خانه شده‌اند و یا کارکنان نهادها و سازمان‌هایی که به صورت تعاونی خانه‌ای به دست آورده‌اند و با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حواشی شهر قزوین شهرک مهرگان با ۸ هزار خانواده و ۲۴ هزار نفر جمعیت وجود دارد که از ۳ مسجد درون خود برخوردار است.

طلبه‌ای که امام محله مسکن‌مهری‌هاست

امام جماعت یکی از این مساجد به نام حجت‌الاسلام سیدمجتبی علی‌اکبری به عنوان امام محله فعال است و تلاش کرده تا با بهره‌گیری از توان مردم و ساکنان این شهرک برای رفع مشکلات مختلف آنان قدمی بردارد. او می‌گوید: «ساکنان این شهرک غالباً مهاجرند و دارای زبان‌های مختلف. ۹۰ درصد ساکنان، کارگر و از اقشار مستضعف هستند که با تلاش و قرض و وام توانستند بعد از سال‌ها صاحب خانه شوند.»

شناسایی اهالی محله به صورت خانه به خانه
شهرک مهرگان، ۸ سالی است که تاسیس شده و ۳ سال است که تمام ظرفیت خانه‌های آن پر شده است. حجت‌الاسلام علی‌اکبری از همان روزهای نخست در این شهرک و مسجد موسی بن جعفر(ع) مستقر شده. او می‌گوید: «در شهرک‌های مسکن مهر مکان فرهنگی نداریم و تنها مساجد هستند. مسجد ما ابتدا نیمه‌کاره بود و به محض اسکان در شهرک، تلاش کردم تا خانه به خانه سراغ سکنه بروم و اطلاعات لازم را در خصوص آنان کسب کنم.»

شهرک مهرگان، علاوه بر مردم عادی، سکنه‌ای از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و کارکنان نهادهای مختلف هم دارد. این طلبه می‌گوید: «علاوه بر اطلاعات ساکنان، ظرفیت‌های محله مانند پارک، مقبره شهدای گمنام، خانواده‌های شهید و … هم شناسایی شدند تا به وسیله این فضاها و ظرفیت‌ها بتوانیم برنامه‌های فرهنگی را اجرایی کنیم.»

اجرای ۳۰ برنامه با محوریت مسجد

این امام محله با محوریت مسجد ۳۰ فعالیت برای خدمات‌رسانی به مردم تعریف کرده است. او می‌گوید: «حوزه‌های اعتیاد، محیط زیست، خانواده، فرزندآوری، ورزش، کهنسالان، بهداشت و سلامت، جهیزیه، عقد، اشتغال و … از کارویژه‌های حول مسجد است که برای هرکدام، کارگروهی تشکیل شده است. در کارگروه اشتغال با ظرفیت همسایگی شهرک با شهرک‌های صنعتی اطراف، برای اشتغال خانواده‌ها برنامه‌ریزی کردیم. یکی از این ظرفیت‌ها مونتاژ لامپ برای یکی از این شهرک‌های صنعتی است که هرماه یک تریلی اجزای لامپ در مسجد خالی می‌شود و هر خانواده بخشی را دست می‌گیرد و در خانه با اعضای خانواده مونتاژ می‌کنند، تحویل می‌دهند و درآمدی کسب می‌کنند. کارگاه دیگری در حوزه پَر بوقلمون ایجاد کردیم که هم‌اکنون ۴۰ خانواده در این حوزه مشغول هستند و این پرها را برای خز لباس و … جداسازی می‌کنند.»

اشتغال‌زایی برای ۲۳۰ نفر 

حجت‌الاسلام علی‌اکبری در مجموع توانسته برای ۲۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه‌ها و مشاغل مختلف اشتغال‌زایی کند. او می‌گوید: «خانه‌های مسکن مهر برای آب مصرفی خود مخزن دارند تا آب را به طبقات بالایی منتقل کند. این مخزن‌ها هر سه ماه باید لجن‌زدایی شود که ۷ جوان توسط مسجد این کار را فرا گرفتند و ابزارهای لازم را خریداری کردند و الان در سطح شهرک، مشغول به کار هستند. مبل‌شویی سیار هم یکی دیگر از مشاغل است که در مسکن مهر‌ها به دلیل بلندمرتبگی، رواج دارد و ۴ جوان شهرک با محوریت مسجد، مهارت و ابزار لازم برای این امر را فراگرفتند و مشغول به کار هستند.»

تهیه هزینه درمان نیازمندان از محل تفکیک زباله‌ها

یکی دیگر از محورهای کار مسجد در حوزه محیط زیست است. این امام محله در سطح شهرک فراخوانی داده تا خانواده‌ها ضمن تفکیک زباله‌های تر و خشک خود، زباله‌های خشک را به مسجد تحویل دهند. او می‌گوید: «افرادی به در منازل مردم می‌روند و زباله‌های خشک را تحویل می‌گیرند که با این رویه، ماهانه حدود ۷ میلیون تومان برای مسجد درآمد ایجاد می‌شود. از این محل هزینه درمان ۱۶۰ نفر نیازمند را در طول سال تقبل کرده‌ایم تا رایگان درمان شوند. با این کار علاوه بر کمک به محیط زیست، خانواده‌ها هم در این کار خیر مشارکت دارند. علاوه بر این قرعه‌کشی میان خانواده‌های شرکت کننده صورت می‌گیرد و هرماه به یک خانواده ۵۰۰ هزار تومان هدیه داده می‌شود.»

طرحی که ۱۵ خانواده را بچه‌دار کرد
با توجه به فرامین و توصیه‌های مقام معظم رهبری به ازدیاد نسل و فرزندآوری، این مسجد برای کمک به خانواده‌ها در این زمینه طرح‌های تشویقی دارد. علی‌اکبری می‌گوید: «هر خانواده نیازمندی در شهرک که فرزند بیاورد، تمام هزینه‌های درمانی، آزمایشگاهی و بیمارستانی‌اش را پرداخت می‌کنیم. علاوه بر اینکه تا ۴ ماه پوشک بچه را هم تأمین می‌کنیم. با این طرح الحمدلله ۱۵ خانواده ترغیب شدند و بچه‌دار شدند.»

طرحی برای درمان اعتیاد در شهرک
اعتیاد هم یکی از آسیب‌های اجتماعی رایج در این شهرک مسکن مهر است که این امام محله برای رفع آن اقدام کرده است. او می‌گوید: «رایزنی‌هایی با دادستانی داشتیم تا معتادانی که ما معرفی کنیم، به صورت رایگان به کمپ معرفی کنند. با کمیته امداد امام خمینی(ره) هم هماهنگ کردیم تا افرادی که به کمپ می‌روند، تا ۶ ماه به خانواده‌های آنان کمک هزینه زندگی به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان پرداخت شود. هر ماه هم مسجد بسته‌های غذایی و معیشتی به این خانواده‌ها ارائه می‌کند تا در مدت نبود سرپرست خانوار مشکلی نداشته باشند. برای فرزندان و همسران این افراد نیز کلاس‌های تربیتی و آموزشی در فضای مسجد برگزار می‌کنیم. در کلاس‌های مهارت زندگی ما اساتیدی همچون حجج‌اسلام دهنوی و تراشیون حضور پیدا می‌کنند.»

تهیه ماهانه ۱۵۰ بسته غذایی برای نیازمندان
این مسجد ماهیانه ۱۵۰ بسته غذایی به صورت مرتب میان نیازمندان ساکن در شهرک توزیع می‌کند. علاوه بر این در حوزه دارو و درمان نیز کمک‌رسان این نیازمندان است. علی‌اکبری می‌گوید: «در دوره شیوع کرونا نیز از اوایل اسفندماه ۹۸ وارد عرصه شدیم و ضمن رایزنی با خیرین، ۲۰ توپ پارچه تترون خریداری کردیم تا ماسک برای ساکنان شهرک تهیه کنیم. روزانه بانوان در مسجد از صبح تا غروب به دوخت ماسک می‌پرداختند که در مجموع ۱۲۰ هزار ماسک پارچه‌ای قابل شست‌وشو تهیه و میان اهالی توزیع کردیم که در شرایط سخت اولیه مواجه به کرونا بسیار مثمرثمر بود.»

تمام این اقدامات و کمک‌رسانی‌ها با همت یک طلبه و پشتیبانی هیأت امنا، کانون مسجد و پایگاه بسیج رقم خورده است که نشان می‌دهد اگر تمام ارکان یک مسجد، هماهنگ و همراه یکدیگر فعالیت کنند، می‌توانند کارهای بسیاری خوبی در سطح محله انجام دهند و مشکلات مبتلابه مردم را برطرف کنند.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!