جایگاه امام محله باید تقویت شود

جایگاه امام محله باید تقویت شود
بنیاد هدایت
0
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امامان محله را سرمایه‌ای برای کشور دانست و گفت: جایگاه امام محله باید تقویت شود؛ به این افراد باید بها داده و اجازه بدهیم که کار کنند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ آیت الله نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه امروز در دیدار حجت الاسلام میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت با تأکید بر اینکه جایگاه امام محله باید تقویت شود، اظهار داشت: اگر مساجد آخوند محلی دارند، باید به آنها میدان بدهیم و اجازه دهیم که کار کنند. این افرادی که وجهه و اعتباری نزد مردم دارند، سرمایه ما هستند؛ با آنها همکاری و مشورت کنید و به آنها بهاء بدهید. حتی اگر بنا داریم به این مساجد اعزام مبلغ داشته باشیم باید به گونه‌ای باشد که حرمت امام محله حفظ شود.

وی ضمن اینکه جایگاه امام محله را تعیّنی خواند، تربیت روحانی برای این کار را ضروری دانست و گفت: روحانی اگر سرزنده و بانشاط باشد، خودش خلاقیت دارد و ثمر می‌دهد. با حوزه علمیه در این زمینه همکاری داشته باشید که کلاس‌ها و دوره‌هایی را برای طلاب در این زمینه برگزار کنند. مانند طرح تبلیغ بلند مدتی که دارند، به این موضوع هم اهمیت بدهند؛ در این زمینه حتماً با حوزه علمیه هماهنگ باشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی برای اداره یک مسجد چندین متولی هست اما چند نماز خوان دارد؟! مسجد سنگر است، نباید خالی بشود. نباید قید و قیودی بگذاریم که باعث شود مردم کمتر رغبت پیدا کنند به مسجد بیایند.

آیت الله طبسی دلسوزی‌ها و خدمات بنیاد هدایت قابل تقدیر خواند و اظهار داشت: در کنار همه این فعالیت‌هایی که فرمودید باید مراقب باشیم که از دستاوردهای گذشته نیز صیانت کنیم. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که دخالت نهادها در امور مساجد، به این کار لطمه می‌زند، مسجد باید مردمی اداره شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دفاع از فلسطین و دفاع از مظلوم را وظیفه شرعی دانست و تأکید کرد: سوریه و فلسطین و عراق خطوط دفاعی ما است؛ اگر در آن مرزها مقاومت نکنیم، دشمن پیش خواهد آمد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شیطنت‌های رژیم آل سعود در منطقه و جهان اسلام، گفت: ما از حمایت امام عصر(عج) و نعمت رهبری مقتدر برخوردار هستیم و قدرت داریم؛ بنابراین باید با سیاست‌های غلط آل سعود و وهابیت مبارزه کنیم.

امام محله باید خود را متکفل امور مردم بداند

حجت الاسلام میرمحمدیان در ابتدای این دیدار ضمن تبیین اهداف بنیاد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و اظهار داشت: وظیفه ما ورود به حوزه نرم افزار مسجد و مدیریت در مسجد است؛ طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اصل این است که مدیریت مسجد با امام آن است. هدف ما این است که این امامان را توانمند کنیم.

وی توجه و تأکید بر زیرساخت‌های علمی مسئله امامت را یکی از دغدغه‌های بنیاد هدایت برشمرد و گفت: در مسیر ارتقای امام چند پرسش جدی وجود دارد، یکی اینکه جایگاه امام چیست؟ مدیر است یا راهبر، مباشر، تسهیل گر یا گفتمان ساز. نکته بعدی شیوه انتخاب او است که باید تعیّنی اتفاق بیفتد یا تعیینی؟ یعنی باید از سوی حاکمیت نصب شود یا اینکه در ارتباط موفقی که با مردم دارد، کشف کنیم که او می‌تواند امامت آن محله را برعهده بگیرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به فرازی از آیه ۱۲۸ سوره توبه، بیان داشت: خداوند می‌فرماید«عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم» بر این اساس، امام محله باید فردی باشد که شانه خود را زیر بار مسئولیت بدهد و خود را متکفل امور مردم بداند.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!