راه‌‌اندازی کارگاه سنگ‌های نانوآنتیک و دیوارپوش سه‌بعدی با حمایت امام محله‌ دهه هفتادی از هم‌نسلانش

راه‌‌اندازی کارگاه سنگ‌های نانوآنتیک و دیوارپوش سه‌بعدی با حمایت امام محله‌ دهه هفتادی از هم‌نسلانش
بنیاد هدایت
0
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام باباخانی، امام محله ۲۸ ساله شهرک مهدیه قزوین با حمایت و همراهی از جوانان، فرصت کارآفرینی در مسجد را برای آنان فراهم کرده و در پی رفاقت او با بچه‌های مسجد اتفاقات مبارکی رقم خورده است.

روابط عمومی بنیاد هدایت: وقتی صحبت از کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای جوانان به میان می آید در ذهن بسیاری از ما راه اندازی یک کارخانه یا دست‌کم کارگاهی مجهز نقش می بندد و همین تصویر، باعث می شود چنین کاری را در حد و توان خود ندانیم، در حالی که زیر پوست شهر هستند مساجد و امام محله هایی که با دست خالی اما همت بالا و تکیه بر نیروی جوانان و توان مردمی زمینه اشتغال و درآمدزایی و مهمتر از آن امید به زندگی و انگیزه کار و تلاش را در جوانان ایجاد کرده اند.

حجت الاسلام «علی اکبر باباخانی» امامت جماعت ۲۸ ساله مسجد «حضرت صاحب الزمان(عج)» در شهرک مهدیه استان قزوین ازجمه امام محله هایی است که علی‌رغم سن کم (متولد ۱۳۷۲) اما با روحیه جهادی و اعتقاد به کارکردها و ظرفیت های مسجدی توانسته برای جمعی از جوانان این مسجد کارآفرینی کرده و فرصت درآمدزایی را برای آنها آنهم در شرایط سخت کرونایی که بسیاری از صاحبان مشاغل آسیب دیده اند، فراهم کند.
چنان که اکنون سنگ های مصنوعی نانوآنتیک و دیوارپوش های سه بعدی در مسجد «حضرت صاحب الزمان(عج)» که جایگزینی مناسب برای کاغذدیواری بوده و ضد آب، عایق حرارت، ضد رطوبت، عایق صدا و در صدها طرح و رنگ است، تولید می شود.

حفظ حضور جوانان در مسجد از مسیر کارآفرینی و اشتغال

حجت الاسلام باباخانی درباره زمینه هایی که به تولید این سنگ ها و دیوارپوش ها در مسجد ختم شده است، اظهار می کند: من از دی ماه سال ۹۹ به عنوان امام محله در شهرک مهدیه فعال شدم یکی از آسیب هایی که در این مدت با آن مواجه بودم این بود که جوانان به سمت مسجد می آیند اما قصه این حضور مثل چرخ و فلک است برای مثال بچه های دهه هفتادی به مسجد آمده اند اما بعد به دلیل نیاز به تامین شغل و حرفه از مسجد جدا شده و به شهرها و محلات دیگر رفته اند!

امام محله شهرک مهدیه استان قزوین ادامه می‌دهد: تا اینکه با پیشنهاد یکی از جوانان مسجدی که دانشجوی رشته مهندسی عمران است و تجربه حضور در کارگاه تولید سنگ های مصنوعی نانوآنتیک و دیوارپوش های سه‌بعدی را دارد، کارگاهی مشابه در زیرزمین مسجد راه اندازی شود تا با سرمایه اندک هم برای جوانان مسجدی اشتغال زایی شده و هم سودآوری داشته باشد.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه این ایده با استقبال مواجه شد و بچه ها با حمایت های یکی دو میلیون تومانی و سرمایه اندک چندصدهزار تومانی خودشان ملزومات کار همچون قالب، گچ و … را تهیه و کار را شروع کردند. ابتدا کار حالت آزمون و خطا داشت و تعدادی از تولیدها با کیفیت لازم تهیه نشد اما بتدریج فنون کار دست بچه ها آمده و سفارش گرفتیم. تفاوت قیمت کار تولیدشده بچه ها نیز در جذب مشتری موثر بوده چون دیگر کارگاه ها دیوارپوش ها را بین متری ۱۳۰ ۱۴۰ هزار تومان می فروشند اما ما کار با همان کیفیت را متری ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان عرضه می کنیم. البته برای ارتقای کیفی تولیدات، قالب های بهتر هم سفارش داده ایم.

افزایش امید به زندگی در جوانان مسجدی

این امام محله جوان درباره آثار راه اندازی این کارگاه کوچک و مسجدی، بیان می‌کند: افزایش امید به زندگی و انگیزه کار در بین جوانان فعال در کارگاه کاملا مشهود است و مهمتر آنکه حضورشان در مسجد هم هدفمند شده است. اینکه توانسته اند با سرمایه کم درآمدزایی کنند و صاحب شغل و درآمد شوند در روحیه بچه های مسجد تاثیری مطلوب داشته است.

وی با بیان اینکه مسجدی ها نیز از این کارآفرینی و نیز تولیدات کارگاه استقبال می کنند، ابراز می کند: قرار است در مسجد ویترینی تعبیه شود و تولیدات بچه ها که در رده سنی ۲۱_ ۲۲ سال هستند به نمایش درآید. تولیدات کارگاه از اواخر فروردین ماه به نصب رسیده و چشم انداز بچه ها این است که اگرچه الان درآمد آنچنانی ندارند اما با این رویه و شناخته شدن می توان کارگاه را توسعه داد و کارگرانی را به کار گرفت و کارآفرینی کرد. اگر از بچه های مسجد و استعداد و توان آنها از سوی دستگاه ها و نهادهای دولتی و دیگر مجموعه ها حمایت های لازم شود، هم شغلی جدید پا می گیرد و اشتغال زایی به همراه دارد و هم به افزایش تولید ملی که از توصیه های موکد مقام معظم رهبری است، کمک می کند.

حمایت از زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست
بنابراین گزارش، حجت الاسلام باباخانی، امام محله دهه هفتادی شهرک مهدیه فعالیت خود را به کارآفرینی محدود نکرده است، بلکه حمایت از زنان بدسرپرست و بی سرپرست و نیز بی خانمان هم ذیل فعالیت های او به عنوان امام محله تعریف شده که در آنها از حمایت و همراهی همسرش نیز برخوردار است.

وی در این باره می گوید: اهدای پوشاک برای عید نوروز، بسته های معیشتی و کارت هدیه به بانوانی که همسرانشان در زندان به سر می برند، تهیه بسته های معیشتی ماهانه برای بانوانی که همسرانشان را از دست داده اند و حمایت ماهانه از برخی بانوان مطلقه که دچار آسیب های اجتماعی و اقتصادی هستند، نیز وجهه همت اهالی و خیران مسجد صاحب الزمان(عج) است که با اعتماد به من به عنوان امام جماعت و محله، و همراهی در فعالیت ها انجام می شود. چنان که اکنون نزدیک به ۴۰ تن از بانوان را تحت پوشش های حمایتی سه گانه مذکور داریم.

حجت الاسلام باباخانی با بیان اینکه هدف ما ایجاد مدینه ای فاضله در سطح محله است، ابراز می کند: نگاه ما در مسجد «حضرت صاحب الزمان(عج)» تمدنی و همسو با بیانیه گام دوم انقلاب و محورهای هفتگانه آن همچون سبک زندگی، اقتصاد و … است. در این راستا رفع آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، رسیدگی به خانواده مبتلایان به سوءمصرف، جلوگیری از خرده فروشی مواد مخدر و … را در سطح محله اولویت قرار داده ایم.

وی کمک به محرومان و کاهش محرومیت در سطح محله را از دیگر وجوه همت مسجدی ها در راستای این نگاه تمدنی معرفی کرده و می افزاید: ۹۹ درصد نیازمندان محله را شناسایی کرده ایم و قرار است آنها را شناسنامه دار کنیم تا هر ماه بسته های کیفی بین آنها توزیع شود البته اکنون نیز ماهانه بین ۹۰ تا ۱۰۰ بسته پر و پیمان معیشتی بین خانواده های محروم و آبرومند توزیع می شود که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و خیران مردمی در تهیه آنها با ما همکاری دارند.

افزایش و ارتقای کارکردهای مسجدی

حجت الاسلام باباخانی افزایش و ارتقای کارکردهای مسجدی را دیگر وجه همت خود معرفی و بیان می کند: مسجد «حضرت صاحب الزمان(عج)» نخستین مسجد در سطح شهر قزوین است که در حوزه رسانه ورود و استودیوی مجازی و تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی و درآمدزایی برای بچه های مسجد از این طریق را راه اندازی کرده است. خودم بنابر تجربیات و اطلاعاتی که دارم به آنها در این باره آموزش می دهم و توانستیم منبرهای مجازی را برای ماه مبارک رمضان تدارک ببینیم. تولید محتوا ویژه انتخابات و بصیرت سیاسی و اخلاقی و تعامل اینستاگرامی با اهالی محله نیز در دستور کار فعالیت های رسانه ای مسجد قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه های ماه مبارک رمضان مسجد حضرت صاحب الزمان(عج)، تصریح می کند: برگزاری جشن های خیابانی ویژه سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان، اطعام ۵۰۰ نفر از ایتام به صورت یک شب در میان، توزیع هزار پرس غذای گرم در شب های قدر میان محرومان با همکاری خیران و برگزاری گلریزان برای آزادسازی یک زندانی جرایم غیرعمد که طی آن ۱۵ میلیون تومان جمع آوری شد و این زندانی در روز عید آزاد می شود، ازجمله همدلی های مومنانه اهالی مسجد در ماه مبارک رمضان بوده است.

مشارکت در مهرواره محله همدل

به گفته باباخانی، اهالی شهرک مهدیه و مسجد «حضرت صاحب الزمان(عج)» در مهرواره محله همدل نیز فعال شده اند و مسائل محله را در سه خیابان اصلی شهرک اعم از مشکلات عمران و زیرساختی و حتی خانوادگی و … شناسایی کرده اند.

این امام محله جوان درباره رمز توفیقات خود بیان می کند: طوری رفتار کرده ام که مردم من را مثل خودشون بدانند و لباس روحانیت بین من و آنها فاصله نیندازد. از طرفی برنامه‌محور پیش می رویم، مردم اعتماد کرده اند و امام محله را امین دانسته و پای کار آمده اند و خوشبختانه، تعداد نمازگزاران به ویژه از بین جوانان افزایش یافته است به ویژه آنکه برنامه های جوان‌پسند مثل کوهنوری، فوتبال و والیبال را هم اجرا می کنیم و برنامه اوقات فراغت مثل ادابازی (پانتومیم) و … را حتی در ماه مبارک رمضان داشته ایم.

رفاقت با نوجوانان و جوانان مسجدی

وی ادامه می دهد: نشستن پای درد دل نوجوانان و جوانان، تفریح و گپ و گفت با نوجوانان و جوانان، ورود به عرصه ازدواج های آسان و هم‌کفو و … نیز باعث اقبال بیشتر نسل جوان به مسجد شد است، به لطف خدا خانواده ها نیز اعتماد دارند و همراهی می کنند.

حجت الاسلام باباخانی با بیان اینکه نگاه من به مدیریت مسجد نگاه امام و امتی است، خاطرنشان می کند: چنین روحیه ای است که نتیجه‌بخش و اثرگذار خواهد بود و به رفع آسیب های اقتصادی و اجتماعی، عمران و آبادانی، تامین زیرساخت ها و … می انجامد.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!