تلاش برای حل مشکلات شهرک مهرگان؛

امام محله‌ای که مسجد را به پایگاه حل مشکلات مردم تبدیل کرد

امام محله‌ای که مسجد را به پایگاه حل مشکلات مردم تبدیل کرد
بنیاد هدایت
0
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

دغدغه و برنامه امام محله می‌تواند مسجد محل را به مرکزی برای حل مشکلات مردم تبدیل کند و امام محله مسجد مهرگان به خوبی این نقش را ایفا کرده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ اجرای طرح امام محله در خیلی از محلات هدف به نقطه امیدی برای مردم تبدیل شده است. مناطق ضعیف استان قزوین با وجود امام محله‌هایی با دغدغه و مهمتر از همه با برنامه این روزها به سمت حل مشکلات حرکت می‌کنند.
مسجد در محله‌هایی که امام آن توانسته با برنامه با مردم ارتباطی مناسب بگیرد به مرکز حل مشکلات مردم تبدیل شده و این یک حرکت بسیار بزرگ است.
مسجد امام موسی ابن جعفر (ع) شهرک مهرگان این روزها با همت امام محله خود به محلی برای درمان مشکلات اقتصادی و حتی مشکلاتی همچون اعتیاد محله خود تبدیل شده است.
حجت‌السلام سید مجتبی علی‌اکبری با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در شهرک مهرگان و مشکلات این منطقه اظهار کرد: شهرک مهرگان دارای هزار بلوک ۲۴ واحدی است و این یعنی که در هر بلوک ۲۴ خانواده زندگی می‌کنند و در مجموع دارای ۸۰ هزار نفر جمعیت است.
امام محله شهرک مهرگان اظهار کرد: شهرک مهرگان دارای سه مسجد است و عمده‌ترین فعالیت‌های فرهنگی را یک تیم ۱۵ نفره و ۷۰ نفر مجموع اعضا خواهر و برادر از هیئت امنا، بسیج، کانون فرهنگی و کانون فرهنگی مساجد انجام برنامه‌های خود را پیش می‌برد.
وی با اشاره به مهمترین مشکلات موجود در منطقه شهری مهرگان توضیح داد: طی شناسایی‌ها و بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم غالب آسیب‌های اجتماعی این منطقه اعتیاد و اقتصاد آسیب پذیر خانواده‌ها است.
این امام محله با اشاره به فعالیت دائمی مسجد از ۸ صبح تا ۲۳ شب ابراز کرد: با توجه به مشکلات موجود ۳۰ کارگروه در راستای حل آسیب‌های اجتماعی از جمله کارگروه مسجد و اعتیاد، مسجد و ازدواج، مسجد و بیماران، مسجد و جوانان، مسجد و فرزندان، مسجد و کهن‌سالان، مسجد و محیط زیست، مسجد و شادی، مسجد و حیوانات، مسجد و اشتغال به صورت تخصصی، مسجد و مراسمات ملی و مذهبی و… تشکیل شد.
وی در خصوص کارگروه مسجد و محیط زیست عنوان کرد: کارگروه مسجد و محیط زیست در راستای کمک به محیط زیست و در قالب جمع‌آوری زباله‌های خشک تشکیل شد.
وی ادامه داد: برای جمع‌آوری زباله‌های خشک در ابتدا تبلیغات به صورت بنر، پوستر و تبلیغات مجازی آغاز شد و همین تبلیغات سبب جمع‌آوری زباله‌های خشک و درآمد ۵ میلیون‌تومانی از زباله‌های خشک شد.
علی‌اکبری تصریح کرد: کسب درآمد این کارگروه سبب تشکیل کارگروه بیماران شد و ما در این فرآیند تصمیم گرفتیم برای افراد نیازمند و بیماران به صورت رایگان دارو تهیه کنیم.
وی افزود: با مشارکتی که از جانب مردم انجام شد توانستیم علاوه بر هزینه دارو هزینه رایگان درمان را تأمین کرده و ظرف مدت سه ماه ۱۰۰ نیازمند را تحت پوشش خود قرار دهیم.
این امام محله ابراز کرد: با توجه به اینکه اعتیاد بارزترین مشکل این منطقه بود با هماهنگی‌های که با دادستانی انجام دادیم بنا شد هر فردی را که ما به کمپ معرفی می‌کنیم به صورت رایگان تحت درمان قراربگیرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل اصلی افراد رها شده از دامان اعتیاد اشتغال است بیان کرد: طبق هماهنگی‌های انجام شده دو شرکت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی پذیرای این افراد هستند و در حال حاضر ۳۵ نفر از معرفین ما بعد از ترک با توجه به عدم حمایت از جانب دستگاه‌های مسئول در شرکت‌ها مشغول به کار شده‌اند.

این امام محله تصریح کرد: با همکاری کمیته امداد خانواده این افراد به مدت چهار ماه تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرد و این نهاد علاوه بر هزینه ثابت ماهانه در ماه حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان به عنوان کمک خرج در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌دهد و ما نیز در همین راستا مبلغ ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان را به این مبلغ اضافه کرده و کمک حال این خانواده‌ها می‌شویم.
وی افزود: فرزندان این خانواده‌ها نیز در مسجد از کلاس‌های رایگان آموزشی، پرورشی، تفریحی و هنری بهرمند می‌شوند.
علی اکبری با اشاره به کارگروه اشتغال عنوان کرد: با توجه به اینکه در شهرک مهرگان تعداد قابل تأملی زنان سرپرست خانوار زندگی می‌کنند، موفق به ایجاد یک کارگاه پر بوقلمون شدیم و حدود ۳۰ الی ۴۰ زن سرپرست خانوار را شاغل کردیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیت این افراد با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی همچنان ادامه دارد.
وی افزود: در راستا اشتغال نوجوانان و ورود آنها به فضای کار نیز با تهیه یک دستگاه مبل‌شویی نانو تعدادی از نوجوانان را به منزل افراد درخواست کنند اعزام می‌کنیم و این افراد ظرف مدت یک ساعت بدون استفاده از مواد شوینده و آب به شست و شو می‌پردازند و در قبال کار خود هزینه دریافت می‌کنند.
این امام محله ادامه داد: با توجه به اینکه آپارتمان‌های این منطقه دارای مخازن آب است پس از مدتی این در این مخازن رسوباتی ایجاد می‌شود و ما برای حل این مشکل از جوانان خواستیم با کفشوری که ما در اختیار آنها قرار می‌دهیم به نظافت بپردازند و دستمزد آن را دریافت کنند.
وی گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا ما از یک شرکت تولید لامپ، تعدادی لامپ دریافت می‌کردیم و لامپ‌ها را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دادیم. مونتاژ لامپ کار ساده‌ای بود که عموم مردم می‌توانستند این کار را انجام دهند و هزینه خوبی در قبال آن دریافت کنند که متأسفانه با شیوع ویروس کرونا این فعالیت متوقف شد.

کرونا فعالیت‌های مسجد را متوقف نکرد
علی اکبری ابراز کرد: شیوع کرونا ما را از حرکت متوقف نکرد و فعالیت خوبی در حوزه ماسک‌دوزی فراهم شد و ما شاهد آن بودیم که بانوان در مساجد شبانه روز به تولید ماسک می‌پردازند، از سوی دیگر ضدعفونی و تهیه اقلام بهداشتی نیز به خوبی انجام می‌شد.
وی ادامه داد: ما برای افرادی که قادر به تهیه اقلام غذایی نبودند و یا به واسطه بیماری امکان حضور در مساجد را نداشتند موارد مورد نیاز را تهیه و در اختیار آنها قرار دادیم.
وی گفت: از سوی دیگر افرادی که درگیر بیماری بودند بعد از رهایی از این بیماری با نگاه خاص همسایه و افراد دیگر مواجه می‌شدند و با توجه به اینکه امکان انتقال ویروس از این اشخاص وجود داشت ما به منزل این افراد می‌رفتیم و تمام منزل را پاکسازی و ضدعفونی می‌کردیم.

این امام محله با اشاره به طرح مسجد و ولادت عنوان کرد: طرح ولادت در راستا فرزندآوری است که ما در این راستا تمام هزینه‌های دارویی، درمانی، دوران بارداری، تولد فرزند و بیمارستان را با حمایت خیرین تأمین می‌کند و تا چهار ماه پس از تولد هزینه‌های مرتبط با نوزاد را متقبل می‌شویم.
وی با اشاره به اجرای طرح “ایصال” برای افراد کهنسال اظهار کرد: در منطقه مهرگان افراد سالخورده‌ای بودند که طی از دست دادن همسران خود تنها زندگی می‌کنند و این تنها زندگی کردنشان سبب شده بود تا احساس ناامیدی و سرخوردگی داشته باشند.
وی افزود: ما تصمیم گرفتیم با رضایت اشخاص سبب خیر شویم و شرایط ازدواج را برای این اشخاص فراهم کنیم به همین دلیل با خانواده‌ها صحبت کردیم و اسباب خیر شدیم که البته این کار همچنان ادامه دارد و سبب رضایت نیز شده‌است.
علی‌اکبری تصریح کرد: فراهم کردن شرایط ازدواج و تأمین جهیزیه از دیگر اقداماتی بود که در کارگروه‌ها ما انجام شد و ما با همکاری خیرین کمیته فرمان امام موفق به تأمین جهیزیه شدیم البته در این منطقه دفترخانه داریم که کلیه خطبه‌های جوانان و کهن‌سالان به صورت رایگان انجام می‌شود.

شهرک مهرگان از زیرساخت‌های استاندارد برخوردار نیست
امام محله مسجد موسی بن جعفر (ع) با اشاره به مشکلات شهرک مهرگان عنوان کرد: شهرک مهرگان با توجه به جمعیت ۸۰ هزار نفری متأسفانه از زیر ساخت استانداردی برخوردار نیست و با توجه به اینکه ورودی و خروجی این شهرک از یک مسیر است با ایجاد یک رخداد طبیعی مانند زلزله امکان خروج از شهر ناممکن می‌شود.
وی ادامه داد: وجود کانال آب سالانه جان تعدادی از کودکان را می‌گیرد و این مسئله به نوبه خود نیازمند پیگیری جدی است.
علی اکبری بیان کرد: نبود بانک و اداره در این شهرک کار مردم را دوچندان می‌کند و تنها یک عابر بانک باید پاسخگو باشد که در صورت خرابی عابر بانک مردم برای پرداخت قبوض و انواع کارهای بانکی راهی قزوین می‌شوند.
وی ادامه داد: تجهیزات ایستگاه آتش‌نشانی پاسخگوی شرایط نیست و حالا با گذشت سالیان هنوز نتوانسته یک نردبان برای دسترسی به طبقه ششم تهیه کند.
این روحانی تاکید کرد: نبود چراغ راهنمایی و رانندگی روزانه تصادفات متعددی را به بار می‌آورد و مأمور راهنمایی و رانندگی برای برای رسیدگی به تخلفات وجود ندارد و ما مجبوریم از مأمورین حاضر در عوارضی بخواهیم برای رسیدگی به محل حادثه بیاید.
وی با اشاره به اینکه مهرگان جز برنامه‌های شهرسازی استان بوده و در زیر مجموعه شهرداری محمدیه قرار ندارد عنوان کرد: سازمان مسکن و شهرسازی توجهی به مشکلات مهرگان ندارد و دست به فروش قطعات شخصی در این منطقه زده و با هزینه‌های نسبتاً بالا قطعات زمین را اجاره یا می‌فروشد که اگر به جای این نگاه به دنبال حل مشکلات باشد و این هزینه را در راستای تأمین نیازهای این شهرک صرف کند یقیناً بسیاری از مشکلات این منطقه برطرف می‌شود.
این روحانی بیان کرد: ساختار هندسی میدان مهرگان دایره نبوده و بیضی است که البته همین ساختار سبب تصادفات متعدد در طی روز می‌شود.
وی گفت: نبود نمادهای شهری و جاده مناسب از دیگر مشکلاتی است که امروزه بعد از گذشت هشت سال هنوز محقق نشده است‌.
علی‌اکبری عنوان کرد: با توجه به اینکه برای هر واحد یک کنتور تعبیه شده اما در واقع ۲۴ واحد از یک کنتور آب و یا گاز استفاده می‌کنند و هنوز اداره گاز یا آب اقدامی برای تفکیک کنتور انجام نشده و این مسائل مشکلاتی را به بار آورده‌است.
وی گفت: اگر پرداخت هزینه آب و گاز حتی توسط یکی از اعضا پرداخت نشود و بدهی به بار بیاید، آب و یا گاز تمام واحدها قطع می‌شود و گاه می‌بینیم مردم برای استحمام و آب به مسجد مراجعه می‌کنند.
این امام محله با اشاره به افزایش جمعیت شهرک مهرگان بیان کرد: فضای پارک مهرگان ۲۲ هکتار است و در این منطقه انواع آسیب‌های اتفاق می‌افتد، فضای خالی بسیاری در پارک وجود دارد و چه بسا این فضاها گاهاً سبب آسیب اجتماعی می‌شود و خسارات جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.
وی گفت: ظرفیت امنیتی این پارک ضعیف است و حراست امکان مدیریت پارک را ندارد و ما غالباً شاهد حضور افراد لاابالی در این منطقه، عدم امنیت نوامیس و سگ‌گردانی هستیم.
علی اکبری بیان کرد: با توجه به اینکه جای خالی فرهنگسرا در شهرک مهرگان به شدت احساس می‌شود باید گفت که جای خالی فرهنگ‌سرا، بازارچه، نمازخانه و حسینه در این پارک دوچندان است زیر انجام امور فرهنگی و شلوغی سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
وی ادامه داد: تلاش ما برای راه‌اندازی یک هیئت و یا عرضه محصولات فرهنگی بی ثمر مانده و با این شرایط باید گفت که پارک کاملاً به حال خود رها شده است با توجه به اینکه افزایش کار فرهنگی سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود و بالعکس عدم وجود کار فرهنگی در این شرایط قطعاً مشکلات بیشتری برای ما به بار می‌آورد.
وی افزود: این پارک محل استقرار مناسبی برای انجام امور فرهنگی داشت که به یک فرد برای فروش فست فود اجاره داده شد و حالا در آن مکان قلیان نیز عرضه می‌شود.
این روحانی بیان کرد: شهرک مهرگان یک منطقه سرد و بی روح است و بیشتر افراد تعصبی نسبت به منطقه زندگانی خود ندارند و برای بهتر شدن شرایط و موقعیت زندگی خود برنامه‌ریزی نمی‌کنند.
وی گفت: تابلو اعلانات شهر هر چهار ماه یکبار تعویض می‌شود و حالا که مدتی از گذشت سال جدید می‌گذرد هنوز بیلبوردهای شهرک چهارشنبه‌سوری و روز طبیعت را نشان می‌دهد و از سوی دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز در این شهر جریان ندارد.

کلید حل مشکلات مهرگان در دست سازمان مسکن و شهرسازی است
امام محله شهرک مهرگان بیان کرد: عدم تعصب مکانی و عدم اجرا مراسمات فرهنگی و مذهبی سبب شده تا مردم نسبت به مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز بی تفاوت باشند و ما در اینجا با بیشترین فروش رأی در زمان انتخابات مواجه هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه عموم مردم برای حضور در مسجد اشتیاق ندارند ما نیازمند مکان‌های تفریحی استاندارد هستیم که متأسفانه در اینجا با وجود تعداد کثیری از جمعیت یک سینما نداریم و از طرف دیگر بودجه‌ای در این خصوص به ما تعلق نمی‌گیرد تا بتوانیم راه درآمدزایی داشته باشیم.
علی اکبری ابراز کرد: در شهرک مهرگان ظرفیت خوبی برای انجام امور فرهنگی وجود دارد و طی سنوات گذشته رتبه اول کتابخانه در استان و رتبه اول پایگاه بسیج در سطح کشور شده اما همچنان عرصه فعالیت بیشتر برای حل آسیب‌های اجتماعی است که همت مسئولین و متولیان فرهنگی را می‌طلبد.
وی گفت: کلید حل مشکلات مهرگان در دست سازمان مسکن و شهرسازی استان است و تصمیم صحیح این سازمان می‌تواند گره بسیاری از مشکلات مهرگان را بگشاید.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری مهر

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!