حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی:

مسئله امامت محله باید گفتمان سازی شود

مسئله امامت محله باید گفتمان سازی شود
بنیاد هدایت
0
۱۱ خرداد ۱۴۰۰

عضو هئیت امنای بنیاد هدایت باور به مسئله امامت محله را لازمه گفتمان سازی دانست و گفت: در شبکه امامت، از امام گرفته تا مجریان، باید به این مسئله باور داشته باشند و اگر چنین بود پیام امامت به سادگی به مردم منتقل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در سومین جلسه از سلسله دیدارهای خود با اعضای هیأت امنای این بنیاد با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی دیدار و گفت‌وگو کرد.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در این دیدار اظهار کرد: عملیاتی کردن مفاهیم دینی یکی از مسائل مهمی است که باید روی آن کار شود؛ بین مفاهیم دینی و میدان عمل انقطاعی وجود دارد. گاهی در میدان عمل، محتوا را در قالب های استاندارد موجود، قرار می دهیم که این قالب ها برخاسته از مفاهیم دینی نیست؛ در این صورت محتوای التقاطی به وجود می آید و نتیجه مورد نظر محقق نمی ‌شود.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ادامه داد: به همین جهت رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به بحث عملیاتی کردن مفاهیم دینی پرداختند و یا در بیانات خود به موضوع تواصی تاکید کردند و فرمودند که این فرهنگ را باید در بین مردم عمومیت داد مانند آنچه در بحث مواسات شکل گرفت. نگاه رهبر معظم انقلاب این است که هر کاری به ضمیمه فرهنگی اش محقق شود؛ گرچه متأسفانه عقبه فرهنگی برای این کار ایجاد نشد.

وی بیان کرد: از کارهایی که برخی مسئولان در جمهوری اسلامی انجام داده اند، معلوم می شود که باور ندارند که دین قالب دارد؛ اغلب افرادی که در این سال‌ها مسئولیت داشته اند بر این عقیده بودند که ما تنها محتوای دینی داریم؛ گرچه در این زمینه کتاب های زیادی هم نوشته شده اما باور قالب‌مند بودن محتوای دینی بوجود نیامده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: اصطیاد قالب ها به مراتب سخت تر از استخراج محتوا است؛ در این زمینه کار خاصی نشده و اگر مطالبی هم بیان شده به صورت اشاره است و تصریح به مسئله نشده است. همین بحث امامت یکی از قالب ها است؛ ما محتوای توحیدی را از فعل انبیاء می گیریم اما قالب های توحیدی از فعل آنها قابل برداشت نیست.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به ماجرای عهدنامه پیامبر(ص) با زنان در صدر اسلام تصریح کرد: اینکه حضرت رسول(ص) در این معاهده از افراد می خواهد تا ۱۲ نفر را برای ارتباط پیامبر(ص) انتخاب کنند، خودش یک مدل و قالب است و می توانیم از این قالب ها بهره ببریم.

وی گفت: در بحث شبکه امامت، از امام گرفته تا مجریان، باید به این مسئله باور داشته باشند و اگر چنین بود پیام امامت به سادگی به مردم منتقل می شود و اگر یقین در کار نباشد کار ابتر می ماند.

امام باید در هر محله‌ای جلودار باشد

حجت الاسلام میرمحمدیان نیز در ابتدای این دیدار در توضیح مسئله امامت بیان کرد: امامت به عنوان نرم افزار مدیریت جامعه در کناری گذاشته شده بود اما به برکت جمهوری اسلامی این زمینه فراهم شده است تا از آن بهره بگیریم و این ظرفیت ایجاد شد تا امامت به معنی عام هم در کنار امامت امامان معصوم(ع) پذیرفته شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: مصداق کلان امامت به معنای عام، ولی فقیه است اما در لایه میانی و خرد هم مصادیقی داریم و این خیلی اهمیت دارد و باید مورد توجه واقع شود. ما معتقدیم که در هر محله و منطقه ای باید امام کار را جلو ببرد.

وی تاکید کرد: اولین جرقه تشکیل مدل امامت محله در قرارگاه پیشرفت و آبادانی و با دستوری که رهبر معظم انقلاب برای توسعه منطقه ای داده بودند اتفاق افتاد و به اجرا هم رسید.

حجت الاسلام میرمحمدیان در بخش دیگر سخنان خود به فرآیند شکل گیری مهرواره محله همدل، اشاره و بیان کرد: با شکل گیری این مهرواره بسیاری از مردم پای کار آمدند و شوری در حل مسائل و مشکلات مردم به راه افتاد؛ این حل مسائل فقط به مشکلات معیشتی خلاصه نمی شود و موارد متعددی را شامل می شود.

گفتنی است، مدیرعامل بنیاد هدایت پیش از این با آیت الله سید ابوالحسن مهدوی و حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی دیدار داشت؛ همچنین دیدار با آیت الله میرباقری و حجج اسلام والمسلمین قمی، عالی، ماندگاری، پناهیان، برادران، حسینی اراکی و آقای محمد مهدی دادمان که همگی از اعضای هیئت امنای بنیاد هدایت هستند، از جمله برنامه‌های پیش روی حجت الاسلام میرمحمدیان است.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!