احیای کشاورزی چند روستا با ابتکار عمل امام روستای زرین گل

احیای کشاورزی چند روستا با ابتکار عمل امام روستای زرین گل
بنیاد هدایت
0
۱۱ خرداد ۱۴۰۰

در روستای زری گل و چندین روستای اطراف آن به دلیل خشکسالی دیگر امکان کشت برنج وجود نداشت و کم کم داشت کشاورزی در این منطقه از رونق می‌افتاد، تا اینکه امام روستا ایده‌ای به ذهنش رسید و با اجرایی کردن آن، روح تازه‌ای به صنعت کشاورزی این چند روستا دمید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت الاسلام ابراهیم خرمدل، امام روستای زرین گل از توابع علی آباد کتول در استان گلستان، کسی است که با کمک اهالی روستا به جنگ بیکاری و بی آبی رفته است و از فعالیت های خود در روستا حرف های گفتنی، بسیار دارد.
امام روستای زرین گل که یکی از شرکت کنندگان مهرواره محله همدل نیز هست، فرآیند اشتغالزایی برای اهالی روتای خود را اینگونه روایت می کند: بسیاری از اراضی روستا شیب‌دار هستند و برای کاشت گندم و کلزا مناسب نیستند و از طرفی بی آبی در سال های اخیر به خصوص امسال شرایط را برای شالی‌کاری دشوار کرده به طوری که کشاورزان مجبورند تا کشت برنج را به صورت چرخشی در بین زمین ها انجام دهند و هر سال در بخشی از زمین ها کشت صورت می گیرد و آن هم در یک نوبت که این برای کشاورزان آورده ای ندارد.
در شرایط موجود به ذهن این روحانی جوان جرقه ای برای کاری نو زده می شود، او در توضیح ایده خود، گفت: با توجه به اینکه اهل خراسان هستم و سررشته ای از کاشت گیاهان دارویی دارم، تصمیم گرفتم به کاشت این نوع گیاهان بپردازم و برای این کار از گل گاوزبان شروع کردم.

این روحانی جهادی ادامه می دهد: کار را با کاشت تنها ۱۰۰۰ متر گل گاوزبان شروع شد و چون زمینی نداشتم زمینی را به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اجاره کردم و۱۰۰ هزار توان هزینه اولیه شد اما در کمال تعجب ۱۰ میلیون محصول برداشت کردم و این باور کردنی نبود. در نهایت هم برای جمع آوری محصول زنان بی سرپرست به کمک آمدند که مقداری از محصول برای خودم و مابقی محصول نیز توسط همین بانوان برای خودشان برداشت شد.
این اتفاق سبب می شود تا دیگران نیز تشویق شوند تا به کاشت گیاهان دارویی روی بیاورند و برای همین به سراغ روحانی روستا می آیند تا از او کمک بگیرند؛ در نهایت بیش از ۲۰۰ هکتار از زمین های روستا به زیر کشت گیاهان مختلفی دارویی می روند چراکه در سال دوم حجت الاسلام خرم دل فقط گل گاوزبان کشت نمی کند بلکه کشت و زرع او کلکسیونی از گیاهان دارویی است.
حالا آوازه روحانی روستای زرین گل مرزهای روستا را در نوردیده و از ۸ روستای همسایه زرین گل به او سراغ می آیند تا فوت و فن کاشت گیاهان دارویی را به آن ها یاد دهد؛ او نیز بی دریغ داشته هایش را به مردم این دیار عرضه می کند تا گامی در جهت پیشرفت و آبادی این خته سبز بردارد.
خرم دل در این باره می گوید: کار ما به روستای زرین گل محدود نشد و از قضا مردم روستاهای اطراف استقبال بیشتری نسبت به کاشت گیاهان دارویی از خود نشان دادند؛ در حال حاضر کشاورزانی داریم که درخواست می کنند تا برای آن ها کشت گیاهان دارویی را در مساحت های وسیع تر انجام دهم.
او ریسک پذیری را سرلوحه کار خود قرار داده و همیشه محصولات جدید را امتحان می کند؛ نمونه آن ماجرایی است که از کشت سیاهدانه نقل می کند: برای اولین بار سیاهدانه را در روستای زرین گل کشت کردیم و مزیتی که کشت سیاهدانه دارد این است که آب کمی می خواهد و دوم اینکه امکان کشت مکانیزه آن وجود دارد و نیروی کار زیاد نمی برد؛ اکنون ۵۰ هکتار سیاهدانه کشت شده است که در هر هکتار ۳۰ میلیون تومان بازدهی دارد و این دو برابر بازدهی گندم و کلزاست و از طرفی کاه آن نیز برای دام ارزش غذایی بالایی دارد.

خدمت رسانی این طلبه جهادی کماکان ادامه دارد و این جوان خستگی ناپذیر این بار به سراغ حل معضل بی آبی در این منطقه رفته و برای آن یک راه حل دائمی یا لااقل طولانی مدت یافته است.
ماجرا را از زبان حجت الاسلام خرم دل می شنویم: کم آبی به خصوص در این دو سال اخیر صدمات جبران ناپذیری را به شالی‌کاران این منطقه وارد کرده است بنابراین باید فکری به حال رفع این مشکل می کردیم؛ برای همین به سراغ چشمه ای که ۵ کیلومتری روستا بود رفتیم و از آنجا که آب این چشمه پس از طی مسافتی به داخل زمین رفته در عمل به هدر می رفت.
او ادامه می دهد: تصمیم بر این شد با مشارکت اهالی و خیرین آب را از چشمه لوله کشی کرده و به روستا و زمین های کشاورزی انتقال دهیم؛ با پیگیری های صورت گرفته لوله ها توسط دولت تأمین شد و مابقی هزینه و کارها توسط مردم و خیرین فراهم شد و اکنون پس از گذشت ۱ سال، کار ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.
زنبورداری، پرورش مرغ، فرآوری و خشک کردن گیاهان دارویی از دیگر فعالیت‌های این طلبه جهادی است که شرح هر کدام فرصت مبسوطی را می‌طلبد.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!