امام محله دهه هفتادی که هزار تن محصولات کشاورزی کرمانی‌ها را نجات داد

امام محله دهه هفتادی که هزار تن محصولات کشاورزی کرمانی‌ها را نجات داد
بنیاد هدایت
0
۱۱ خرداد ۱۴۰۰

امام محله دهه هفتادی شهرستان جیرفت امسال اجازه نداد، هزار تن محصولات کشاورزان این منطقه خراب شود. او با سه راهکار هم محصولات را به قیمت مناسب فروخت و هم برای ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ هر سال در اخبار و رسانه‌ها از خراب شدن محصولات مختلف کشاورزی در شهرهای مختلف کشور شنیده‌ایم. محصولاتی که با سودجویی‌های دلالان یا به دلیل صرف نداشتن برای کشاورزان در آستانه خراب شدن قرار می‌گیرد و یا گاهی به دلیل نبودن بازار و عدم فرآوری رو به خرابی می‌رود.

امام محله دهه هفتادی که حلّال مشکلات کشاورزان شد
یکی از مناطقی که کشاورزانش با محصولاتی مثل پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی، متاسفانه با مشکلات بسیاری هرساله مواجه هستند، جنوب استان کرمان است. امسال، اما یک امام محله دهه هفتادی به عنوان امام محله در شهرستان جیرفت پای کار آمد تا اجازه ندهد هم محصولات خراب شوند و هم دلالان سودجویی کنند. حجت‌الاسلام مرتضی فلاح‌نژاد که متولد سال ۱۳۷۵ است و یک سالی است امام محله مسجد امام سجاد(ع) در محله میدان امام در مرکز شهرستان جیرفت شده، به همراه جمعی از جوانان جهادی کار بزرگی کرده است.

هم نجات محصولات و هم اشتغال‌زایی برای مردم
این امام محله هم محصولات کشاورزان را نجات داده و هم برای بسیاری از همشهری‌های خود کار ایجاد کرده است. او می‌گوید: «بعد از استقرار در مسجد با جمعی از جوانان تصمیم گرفتیم برای محرومیت‌زدایی از مردم این منطقه تلاش کنیم. برای این امر با جمعی از خیرین استان و همچنین تهران، ارتباط گرفتیم. در بررسی‌هایی که داشتیم نجات محصولات کشاورزی مردم و همچنین ایجاد اشتغال جزو اولویت‌های ما قرار گرفت.»

هزار تن محصولات کشاورزی خراب نشد
مردم این منطقه اکثراً کشاورز هستند و محصولاتی مثل پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی کشت می‌کنند. زمانی که محصولات آسیب می‌بیند و ضرر می‌کند، یک خانواده‌ای متضرر می‌شود. فلاح‌نژاد می‌گوید: «با کمک خیرین و اعتماد آنان هزار تن محصول کشاورزان را خریداری کردیم. محصولات را در سه جهت مصرف کردیم. اولی بخشی را میان نیازمندان رایگان توزیع کردیم. بخش دوم را با کمک نیروهای جهادی و جوانان شهر برای حذف دلالان خودمان به بازارهای هدف مانند بازار میوه و تره بار تهران ارسال کردیم و با قیمت مناسب فروختیم. این اقدام موجب ثبات قیمت محصولات در بازار شد و الحمدلله امسال قیمت پیاز در بازار شهر ما و متناسب در بازار کشور قیمت با ثباتی داشت.»

اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر با فرآوری محصولات کشاورزی
سومین کار این امام محله و خوش فکر در خصوص این محصولات کشاورزی، فرآوری محصولات است که موجب ایجاد اشتغال برای مردم هم شد. او می‌گوید: «بخش دیگری از محصولات را هم فرآوری کردیم که با قیمت بسیار بالاتری به بازار عرضه شد، الحمدلله سود بسیاری نصیب مردم و کشاورزان کرد. ما پیاز را به صورت سرخ کرده و گوجه را به صورت رب تهیه و به بازار می‌فرستادیم. محصولات ما حتی در تهران هم توزیع و به فروش رسید. برای این کار زنان سرپرست خانوار، ایتام و جوانان بیکار را مشغول به کار کردیم و افرادی نیز در زمینه خرید و حمل و نقل مشغول به کار شدند. در مجموع توانستیم در این فرایند برای ۵۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کنیم.»

سود ۱/۵ میلیارد تومانی از فرآوری محصولات
محصولات فرآوری این مردم در تهران توسط هیأتی‌ها به فروش رسید که نشان از اتحاد و تلاش دوست‌داران اهل بیت(ع) برای کمک به یکدیگر است. فلاح‌نژاد می‌گوید: «محصولات ما توسط عده‌ای از خیرین در حسینیه حضرت علی‌اکبر(ع) میدان خراسان تهران دپو شد و توسط نیروهای جهادی و هیأتی به فروش رسید. الحمدلله درآمد خوبی برای مردم داشت. ما در زمینه فرآوری حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کرده و دستگاه‌های لازم را خریداری کردیم، اما بیش از ۱/۵ میلیارد تومان درآمد کسب کردیم.»

اشتغال‌زایی برای معتادان
او حتی برای کمک به حل آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد هم با همین برنامه توانسته اقدامات مفیدی داشته باشد. فلاح‌نژاد می‌گوید: «برخی از افرادی که در این چرخه ما مشغول به کار شدند، اعتیاد داشتند که در کمپ ترک کردند. با ارتباطی که با کمپ داشتم و با حضور و سخنرانی برای آن‌ها، افرادی را که پاک می‌شوند در این چرخه مشغول به کار می‌کنیم تا هم دیگر سراغ اعتیاد نروند و هم درآمدی برای گذران زندگی و خانواده داشته باشند.»

صادرات فکر به استان‌های دیگر
حجت‌الاسلام مرتضی فلاح‌نژاد باز هم قائل به تنها خیر رساندن به همشهری‌های خود نبود و سال گذشته ایده این کارهای خود را به کشاورزان هرمزگان ارائه کرد. او می‌گوید: «سال گذشته محصول لیموترش استان هرمزگان در معرض نابودی و خرابی بود که توصیه کردم فرآوری محصول را انجام دهند. به عنوان مثال، برای یک کشاورز، محصولش را به آبلیمو تهیه کردیم که امکان نگهداری در سردخانه و فروش با قیمت بسیار بالاتر را دارد. امسال بسیاری از کشاورزان این استان دستگاه تهیه آبلیمو گرفتند و بنا دارند محصول خود را فرآوری شده عرضه کنند.»

ایده‌ای که به داد گندمکاران رسید
در فصل کاشت گندم در این منطقه، امسال کشاورزان با خرابی موتورهای آب مواجه شدند. هزینه تعمیر موتور آب شاید خیلی نباشد، اما در این منطقه محروم و برای کشاورزان، سخت است. این امام محله برای حل این مشکل هم ایده‌ای خلاقانه به خرج داد و به داد کشاورزان رسید. او می‌گوید: «از خیران مبالغی را به صورت قرض‌الحسنه دریافت کردیم و موتورهای آب کشاورزان را با مبالغی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعمیر کردیم. بعد از برداشت گندم مبلغ قرض از خیرین را به آنان برگرداندیم. الحمدلله با این کار هم مشکل کشاورزان منطقه حل شد و به کار و کسب آنان آسیبی نرسید و هم گندم خوب و ارگانیکی حاصل و موجب اشتغال بسیاری از افراد روی این زمین‌ها شد.»

وساطت برای ازدواج ۱۰ زوج
تمام این اقدامات از اواسط سال ۱۳۹۹ انجام شده و این امام محله در همین بازه حدود هشت ماهه توانسته است کمک‌رسان مردم این منطقه شود. او می‌گوید: «من از سال ۹۹ در این منطقه به عنوان امام محله مشغول شدم. خودم بومی منطقه هستم و همواره دغدغه کمک به مردم را داشتم. علاوه بر این فعالیت‌های اقتصادی، در زمینه فرهنگی نیز برگزاری مجالس و تعظیم شعائر اهل بیت و وساطت برای ازدواج زوج‌های جوان محله را هم انجام می‌دهم. در این بازه زمانی یک ساله توانستم واسطه آشنایی و ازدواج ۱۰ زوج جوان که همگی دختران و پسران مسجدی بودند، شوم.»

اهدای ۸ اصله درخت به خانواده‌های نیازمند
تلاش‌های این امام محله نمونه و الگوی بسیار خوبی برای مساجد، هیأت‌ها و گروه‌های جهادی است تا در شهرهای خود و با ظرفیت‌های موجود، کمک‌رسان مردم شوند و برای افراد مختلف اشتغال‌زایی کنند. این امام محله در روز درختکاری امسال برای کمک به خانواده‌های نیازمند و ایتام، هزار اصله درخت میوه مثمر میان آنان توزیع کرد تا هرخانه تبدیل به یک کارخانه و باغچه شود. او می‌گوید: «به هرخانواده ۸ اصله درخت دادند که هرکدام در یک فصل سال میوه و ثمردهی دارند تا این خانواده‌ها در هر فصل سال خودکفا باشند و بتوانند برای خود درآمدی داشته باشند و گذران زندگی کنند. این درختان شامل خرما، لیموترش، پرتقال، انگور، انجیر، انبه، موز و شاه توت است و چند جوان را مشغول کار کردیم تا در طرح «درخت دوستی» مرتب به خانه‌ها سر بزنند و مراقب درختان باشند. با این کار هم با خانواده‌ها مرتب در ارتباط هستیم و هم جوانان در این زمینه توانمند و متخصص می‌شوند.»

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!