گره‌گشایی‌های امام محله‌ای دهه هفتادی

گره‌گشایی‌های امام محله‌ای دهه هفتادی
بنیاد هدایت
0
۲۴ خرداد ۱۴۰۰

انتخاب «خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت(ع)» به عنوان شعار دهه کرامت ۱۴۰۰ فرصتی است مغتنم برای بررسی فعالیت آنان که همه سال نه فقط یک دهه، همّ و غم‌شان گره‌گشایی از مشکلات مردم است، جالب آنکه در بین آنها دهه هفتادی‌ها سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص داد‌ه‌اند، مثل حجت‌الاسلام «هادی خسروی»، امام محله منطقه پشت بیمارستان اسدآباد همدان که با همراهی جمعیت هفت هزار نفری محله توانسته شبکه کاهش آسیب‌های اجتماعی را راه‌اندازی کند و در سایه آن بسیاری از مشکلات اعم از طلاق، اعتیاد، فقر و بیکاری را کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت‌الاسلام خسروی با بیان اینکه متولد سال ۱۳۷۱ است، اظهار می‌کند: از سال ۹۰ وارد حوزه علمیه شدم و اما سابقه مشارکتم در فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی به قبل از طلبگی و دوران همکاری با بسیج مسجد باز می‌گردد. از سال ۹۷ هم با ورود به طرح پایگاه فرهنگی و اجتماعی منطقه پشت بیمارستان، در مسجد امیرالمومنین(ع) کار خود را به عنوان امام محله آغاز کردم.

حضور در میدان محرومیت‌زدایی به جای منبر

این طلبه جهادگر درباره اینکه چرا به جای فعالیت‌های تبلیغی و منبر حضور در میدان محرومیت‌زدایی را انتخاب کرده است، ادامه می‌دهد: به عنوان یک طلبه، ریشه بسیاری از مشکلات را آسیب‌های اجتماعی می‌دانم و معتقدم اگر این آسیب‌ها کم شود، هم امیدواری در مردم افزایش می‌یابد هم عرصه برای فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار مهیاتر می‌شود.

وی تقویت شبکه دینی مردمی در سطح محله را راهکار خود برای کاهش آسیب‌های اجتماعی معرفی می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه، ۸۵ درصد مردم محله من را می‌شناسند و من نیز با مشکلات و مخاطرات محلی آشنا بوده و هستم و می‌دانستم متاسفانه محله از بیشترین آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد برای همین دست به کار شدم و انسجام نیروهای ارزشی از طریق شبکه‌سازی اجتماعی را دنبال کردم که با استقبال اهالی مواجه شد.

خسروی ادامه می‌دهد: برای این شبکه‌سازی کارگروه‌های مختلف را تشکیل دادیم ۱۲ کارگروه در بخش برادران و ۱۲ کارگروه در بخش خواهران از قبیل اقتصاد، تربیت و آموزش، شهدا و ایثارگران، پیشگیری از اعتیاد، قرآن و عترت، مراسمات، تفریح و ورزش و … که مدیریت و هماهنگی همه آنها با من است و برای پیشبرد کارها زمانی طولانی صرف می‌کنم و معمولا تا ساعت ۱۱ ۱۲ شب مشغول آنها هستم.

دهه هفتادی‌ها بیشترین انگیزه را برای فعالیت‌های جهادی دارند!

این امام محله دهه هفتادی در پاسخ به این سوال که چطور با این سن و سال و انتساب به نسلی که مشکلات نسل‌های گذشته را درک نکرده‌اند تا این حد به گره‌گشایی از مشکلات مردم اهتمام دارد، تاکید می‌کند: اتفاقاً دهه هفتادی‌ها بیشترین انگیزه را برای فعالیت‌های جهادی دارند و در جریان مقابله با کرونا خوش درخشیدند از تهیه و توزیع ماسک و بسته‌های بهداشتی معیشتی گرفته تا شرکت در تغسیل و تجهیز اموات کرونایی که در اوایل شیوع این ویروس با سختی‌ها و محدودیت‌های بسیار همراه بود. خودم هم در تغسیل و تجهیز اموات کرونایی شرکت داشتم و به این ویروس مبتلا شدم.

وی درباره شیوه فعالیت خود به عنوان امام محله برای گره‌گشایی از مشکلات اجتماعی اهالی محله، ابراز می‌کند: ابتدا به شناسایی آسیب‌ها اقدام و آنها را با همراهی اهالی محله و مسجد احصاء کردم، آسیب‌هایی ازقبیل اعتیاد، فقر اقتصادی، فروش مواد مخدر، فقر فرهنگی، محرومیت‌های عمومی و … بعد سراغ ظرفیت‌ها و کار تشکیلاتی با محور مسجد رفتم و در کنار شناسایی و ارتباط با نیروهای ارزشی با سازمان‌ها و نهادهای موثر همچون سازمان تبلیغات اسلامی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ارتباط گرفتم.

از ترک اعتیاد ۱۰۰ معتاد تا جلوگیری از وقوع ۲۷ مورد طلاق!
این طلبه دهه هفتای و جهادگر درباره خروجی این آسیب‌شناسی‌ها و برنامه‌های رفع آنها، بیان می‌کند: ترک اعتیاد ۱۰۰ نفر از معتادان در کنار رسیدگی به خانواده‌هایشان و ایجاد اشتغال برای ۳۰ نفر از آنها، پیشگیری از ۲۷ مورد طلاق زوجین، درآمدزایی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی از طریق اجرای طرح فراوری آلوی بخارا برای بیش از ۳۰ خانواده که پیش از این یا درآمدی نداشتند یا درآمدشان محدود بود، تهیه و توزیع مستمر بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های محروم و نیازمند و … از برکات این فعالیت‌ها است که با مدیریت من به عنوان امام جماعت مسجد انجام شده و به عینه آثار آن به ویژه از نظر امیدبخشی به اهالی محله را درک کرده‌ام.

با اعتقاد به «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» سختی‌ها را تحمل کردم

وی درباره سختی‌های کار در این عرصه نیز تاکید می‌کند: در بسیاری از موارد مثل ترک اعتیاد، با مشکلاتی همچون عدم همراهی افراد مبتلا مواجه شدم، عدم همراهی و همکاری برخی نهادها مربوطه نیز در اجرای طرح و برنامه‌ها مانع ایجاد می‌کند، اما شخصاً به اعتماد و همراهی مردم تکیه دارم و معتقدم در پس هر سختی، آسانی‌ای می‌آید چنان که با همه سختی‌ها توانستیم جلوی طلاق عده‌ای از زوج‌ها و نیز ادامه اعتیاد ۱۰۰ نفر از مبتلایان را بگیریم.

خسروی درباره افقی که به عنوان یک طلبه جوان دهه هفتادی در موضوع گره‌گشایی از مشکلات اجتماعی اقتصادی مردم دارد، تصریح می‌کند: از یکسو انقلاب ما انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است و از دیگر سو افضل‌ترین عبادات، گره‌گشایی از مشکلات مردم است چنان‌که هدف اصلی پایه‌گذاری نظام ما برای خدمت به مردم بوده است، در این میان من هم به عنوان طلبه و امام جماعت مسجد، وظیفه همراهی با این هدف و آرمان را دارم و دنبال می‌کنم.

جذب بانوان، مردان را هم همراه می‌کند

وقتی از او درباره نگاه همسرش به فعالیت‌ها جهادی و تکالیف امام محلگی می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: همسرم نیز طلبه است و مسئولیت واحد خواهران پایگاه فرهنگی اجتماعی مسجد امیرالمومنین(ع) را بر عهده دارد. نیمی از فعالیت‌های من به ویژه در جذب و همراه کردن بانوان توسط ایشان انجام می‌شود. چون شخصا معتقدم اگر در همراه کردن بانوان موفق باشیم مردان هم جذب و همراه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در خدمت به مردم انگیزه شخصی و شوق درونی دارد، می‌گوید: با همین انگیزه و با نیت ایجاد امید و شادی در دل‌های مردم مدیریت پنج گروه جهادی مسجد و نیز مرکز نیکوکاری مسجد امیرالمومنین(ع) را بر عهده گرفته‌ام و با اتکاء به اعتماد و اطمینان مردم اقدام می‌کنم. همین اعتماد باعث شد مردم در دوران شیوع کرونا کمک‌های مومنانه خود را به ما بدهند که با آنها بیش از هزار بسته معیشتی تهیه و توزیع شد و همچنان نیز استمرار دارد.

کار برای خدا در مردم اثر می‌کند

این امام محله دهه هفتای معتقد است اگر کار برای خدا باشد در قلب مردم تاثیر گذاشته و نفوذ می‌کند: در این باره تجربیات متعدد دارم که کار برای خدا در مردم چه آثاری داشته و چقدر به زنده کردن امید در آنها تاثیر گذاشته است. شخصاً در پی عمل به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه و رفع آسیب‌های اجتماعی، حضور در این عرصه را ضروری دانستم و برای دفاع از ارزش‌های نظام و انقلاب و رهبری معظم وارد میدان شدم چون ریشه همه مشکلات ما، مسائل و تهدیدات اجتماعی است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مسئله خانواده در بیانیه گام دوم انقلاب، ادامه می‌دهد: از همنسلانم می‌خواهم که حواس‌شان باشد چون دشمن در پی ضربه زدن به خانواه است، اگر ما کار نکنیم آنها کار می‌کنند و اهداف‌شان را اجرا می‌سازند. نسل ما باید برای رفع مشکلات مردم قدم بردارد چراکه بزرگ‌ترین خدمت و ثواب است.

آخرین نکته‌ای که این طلبه جهادگر بر آن تاکید دارد، حضور پرشور در پای صندوق‌های رای و انتخابات است، او انتخاب اصلح را مهمترین عامل در گره‌گشایی از مشکلات مختلف مردم و کشور می‌داند و به هم‌نسلان خود برای آن تاکید دارد.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری قدس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!