حجت الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی تأکید کرد:

تولید نظریه مدیریت مسجد؛ تکلیفی مهم بر دوش بنیاد هدایت

تولید نظریه مدیریت مسجد؛ تکلیفی مهم بر دوش بنیاد هدایت
بنیاد هدایت
0
۳۱ خرداد ۱۴۰۰

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با تأکید بر تولید دانش در موضوع امامت جماعت، گفت: این وظیفه بنیاد هدایت است که با مدل‌های علمی به نظریه مدیریت طبیعی مسجد برسد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی، عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در دیدار با حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان با اشاره به مقاله اخیر خود درباره آیت الله سید جواد خامنه ای پدر رهبر معظم انقلاب که سال ها امام مسجد گوهر شاد بودند، گفت: مقوله امامت بسیار پیچیده است و سنجه گذاری و شاخص گذاری برای آن کار دشواری است.
عضو هیئت امنا بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: بنیاد بر نقطه مهمی به نام امامت دست گذاشته است و این بسیار مهم است و امام مسجد است که باید در پایگاه، کانون، هیئت امناء و سایر بخش های مسجد اتفاقات جدیدی را رقم بزند، در غیر این صورت همه چیز خراب می شود و تا مسئله امامت حل نشود بسیاری از مسائل پا برجا خواهد بود.
وی اظهار کرد: نگاه برخی از امامان جماعات به کار خود مانند نگاه برخی بانوان خانه دار به خانه داری است؛ برخی کار خانه داری را شغل نمی دانند چراکه منزلت آن را پایین می شمرند در حالی که یکی از ارزشمندترین کارهاست و امامت جماعت نیز چنین است.
حجت الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی با اشاره به سخنانی از آیت الله جوادی آملی در این زمینه، بیان داشت: مردم لزوما دین‌شان را از علمای بزرگ نگرفته اند، بلکه این آخوندهای معمولی و متوسط دارند و ما شاهدیم زلف بازار تهران به شیخی به نام شیخ محمد حسین نفتی گره خورده که بیشتر از لمعه و اصول نخوانده است و پس از آن شیخ علی اکبر برهان است که در مسجد لرزاده ظهور می کند که از این مسجد آیت الله خوشوقت ها، آیت الله مهدوی کنی ها، آیت الله مجتهدی ها و آیت الله سعادت پرورها بیرون می آید.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت افزود: نتیجه کار شیخ محمد حسین نفتی ۱۰ مرجع مسلم است که اگر این ها نبودند معلوم نیست چه بر سر تهران می آمد و این حاصل کار آخوند متوسطی است که در بازار نفت می آورد و می فروخت.
وی گفت: تفاوتی که در شهر تهران با قم و مشهد می بینیم این است که در تهران درس های اخلاق به طور معمول در بازار برگزار می شود و مجتهدین به نام مانند آیت الله مجتهدی با همان ادبیات عامه پسند به ایراد سخن می پردازند، اما در مشهد و قم درس اخلاق مراجع در حرم برگزار می شود.

خطبای مشهور باید به عنوان امام در مساجد فعالیت کنند
حجت الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی اظهار کرد: سخنوران معروف و تأثیرگذار باید به عنوان امام در مساجد فعالیت کنند چراکه نقطه اثر برای هر کار، یک روحانی مسجد است؛ به همین دلیل آیت الله مهدوی کنی همه بنیه علمی خود را از مسجد جلیلی می‌دانستند و می‌گفتند من دانشگاه امام صادق(ع) و مدرسه مروی را با همان بن مایه‌ای که مسجد جلیلی به من داد، اداره کردم؛ شاگردان من در این مسجد به مدیران دانشگاه امام صادق(ع) و مدرسه مروی تبدیل شدند.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت گفت: دوره های آموزشی خوب است اما آموزش حقیقی در گعده های شبانه اتفاق می افتد و افراد پس از کارهای خود به جلسات می آیند و این جلسات صمیمی است که افراد را تربیت می کند.
وی بیان داشت: معتقدم برای طرح آینده اداره مساجد نیاز به حداقل ۱۰۰ مصاحبه انکشافی از امامان جماعت موفق داریم تا گزاره های مدیریت مساجد را از قالب تجارب استخراج کنیم که همان علم مستفاد است.
حجت الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی ابراز داشت: باید آنچه که موجب ایجاد دافعه از ائمه جماعات و مسجد می شود جلوگیری کرد و شاید درصد بالایی از این دافعه ناشی از قرائت بد امامان است؛ ما از این غافلیم و طبق برخی نظرها اگر بخواهیم امامی را برای نماز جماعت انتخاب کنیم و امر دائر شود بین فرد با تقواتر و کسی که قرائت بهتری دارد اولویت با قرائت بهتر است و اعلم بودن هم ملاک نیست.

لزوم تولید نظریه و مدل علمی درباره مدیریت مسجد
وی تصریح کرد: ما باید در موضوع امامت جماعت به تولید دانش و تولید نظریه برسیم و با مدل های علمی به نظریه مدیریت طبیعی مسجد برسیم و این وظیفه بنیاد هدایت است.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با بیان اینکه مسجد مؤسسه فرهنگی نیست بلکه محل تربیت است، گفت: امام جماعت نخستین اعتقادش باید این باشد که مسجد خودش تربیت گر و ذات مسجد حی است؛ طبق روایات مسجد در قیامت شهادت می دهد و مانند سفینه نجات اهل خود را از پل صراط عبور می دهد.
حجت الاسلام میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت در این دیدار با اشاره به نقش پر رنگ شبکه امامت و امامان محله در حل مسائل مختلف جامعه گفت: باید از ظرفیت طلاب با به کارگیری آنان در شبکه امامت استفاده کنیم چراکه یکی از مشکلات حوزه امروز ما قطع ارتباط با مردم است.

در دیگر رسانه ها

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!