به مناسبت روز قوه قضائیه؛

امام محله‌ای که با حلقه‌های آشتی، پرونده‌های طلاق را ختم به خیر می‌کند

امام محله‌ای که با حلقه‌های آشتی، پرونده‌های طلاق را ختم به خیر می‌کند
مجتبی عظیمی
0
۰۷ تیر ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام بقایی، امام محله مسجد المهدی(عج) با تشکیل حلقه‌های صلح و آشتی زوجین و برگزاری جلسات مشاوره و کارگاه‌های مهارت افزایی برای متقاضیان طلاق توانسته بسیاری از پرونده‌ها را به سازش ختم و روند پیگیری برخی دیگر را متوقف کند.
گره گشایی از امور مردم و رسیدگی به مشکلات آنها ازجمله کارکردهایی است که مساجد از صدر اسلام تا به امروز داشته اند چنان که مولای متقیان امام علی(ع) قضاوت و داوری در امور مردم را در مسجد کوفه انجام می دادند. امروز هم مساجد با تدبیر امامان جماعت و همراهی اهالی خود در گره گشایی از مشکلات اهالی محله نقشی ویژه ایفا می کنند که ازجمله آنها گره گشایی های حقوقی و قضایی است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام «علی بقائی»، امام محله مسجد المهدی(عج) (واقع در خیابان فردوسی شاهین شهر از توابع اصفهان) ازجمله ائمه جماعاتی است که در کنار اهتمام به کارکردها و فعالیت های عبادی مسجد، توانسته با تشکیل حلقه های صلح و آشتی میان زوجین توانسته در ختم به خیر شدن اختلافات زناشویی و جلوگیری از طلاق و پاشیدگی بنیان های خانوادگی نقشی موثر ایفا کند.
وی در این باره می گوید: متاسفانه، شاهین شهر در کل استان اصفهان میزان بالایی از طلاق زوجین را به خود اختصاص داده است، جمعیت کل شهر حدود ۲۳۴ هزار نفر مشتمل بر ۷۳ هزار خانواده است در سال ۹۸، ۱۴۶۸ ازدواج ثبت و ۳۱۰۰ پرونده طلاق تشکیل و از میان آن ۷۷۰ مورد طلاق اجرا شده است. همچنین، دو هزار خانواده درگیر تعارضات خانوادگی هستند. البته ساختار شاهین شهر و مهاجرپذیری آن زمینه را برای بروز این مشکلات مستعد کرده است.
حجت الاسلام بقایی تصریح می کند: این معضل ما را بر آن داشت تا در موضوع کاهش طلاق ورود کنیم لذا تفاهمی را با دادگستری شهر منعقد کردیم تا پرونده های تشکیل شده در دادگستری را به ما ارجاع دهند و تعدادی از روحانیونی که در حوزه های خانواده کار کرده اند برای ارائه مشاوره به زوجین پیش از طلاق، اقدام کنند و در صورت ممکن بتوان مشکلات را برطرف کرد و مانع جدایی ها شد. خوشبختانه با ورود امام جمعه شاهین شهر که رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهر نیز است به این مسئله، دادگستری پذیرفت.
بررسی ۲۰۶ پرونده طلاق
امام محله مسجد المهدی(عج) شاهین شهر اصفهان می افزاید: از ۲۲ دی ماه ۹۹ تیمی شامل یک خانم و آقای طلبه در دادگستری مستقر کردیم که حدود ۲۰۶ پرونده را در موضوع طلاق و در طول ۱۰ روز کاری بررسی کردند. پس از انجام ارزیابی ها، با برخی از زوجین حضوری و با برخی تلفنی صحبت کردیم، برخی استقبال کردند و آمدند و برخی نه.
وی در ادامه بیان می کند: درنهایت به جمع بندی رسیدیم که ۳۵ زوج بر اثر بیکاری در آستانه طلاق قرار گرفته اند، ۴۶ زوج به دلیل اعتیاد، برخی به دلیل ترک نفقه، برخی ترک منزل، ۵۰ زوج هم دچار طلاق عاطفی و برخی دچار طلاق اخلاقی شده بودند.
برگزاری پرتعداد جلسات مشاوره
حجت الاسلام بقایی ابراز می کند: به منظور ارائه مشاوره های کارشناسانه، استادان مجرب حوزه خانواده را از طریق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به شهرستان دعوت کردیم و این زوج های پالایش شده را دو به دو برای جلسات مشاوره دعوت کردیم. بین سه تا هشت جلسه مشاوره حضوری را برای آنها برگزار کردیم با دو هدف که اگر زمینه رفع حل معضل وجود دارد در این جلسات حل شود و دوم آنها که نیاز به آموزش و کارگاه های مهارت افزایی داشتند گزینش شوند. از ۲۲ دی ماه تا پایان سال جلسات مشاوره برای این زوج های ارزیابی شده برگزار شد.
سازش ۱۷ درصدی زوجین بعد از مشاوره
وی درباره نتایج و خروجی برگزاری این جلسات مشاوره، تاکید می کند: از بین پرونده های پالایش شده، ۱۵ تا ۱۷ درصد را در همین جلسات مشاوره به صلح و سازش رساندیم. پس از آن دوره های مهارت افزایی را برگزار کردیم تا زوجین باقیمانده را هم از این طریق از طلاق بازبداریم لذا دوره ۱۲ ساعته مهارت افزایی برگزار شد و خروجی آن شد که تعدادی از این زوج ها حداقل فعلا از طلاق صرفه نظر کرده اند البته باید مهارت افزایی آنها ادامه یابد.
حجت الاسلام بقایی اضافه می کند: این طرح هزینه بر است و دوره های مشاوره باید ادامه یابد برای هر زوج بنای مشاوره ثابت داریم تا حداقل به صورت تلفنی در گام های بعدی همراه آنها باشیم. تفاهم ما با دادگستری همچنان استمرار دارد و سراغ زوج های دیگری که به تازگی درصدد جدایی برآمده اند، می رویم و از اواخر تیرماه پرونده های جدید را بررسی می کنیم.
امام محله مسجد المهدی(عج) شاهین شهر اصفهان در ادامه می گوید: به موازات تشکیل حلقه های صلح و آشتی میان زوجین، مرکز فرهنگی دینی مشاوره «نماد مهر» را نیز برای ارائه مشاوره های دینی مذهبی و خدمت رسانی به مساجد و مراکز دینی در حوزه رفع مشکلات حقوقی و قضائی راه اندازی کرده ایم. با توجه به اینکه مشاوره های طلاق باید در محیطی خام انجام شود و القائی به مخاطب نداشته باشد، مشاوره های طلاق را هم در این مرکز ارائه کردیم.
وی در ادامه تصریح می کند: بعد از بازگشایی مدارس با آموزش و پرورش تفاهم می کنیم تا مشاوره های تربیتی با هدف پیشگیری از مشکلاتی همچون طلاق در آینده را به دانش آموزان ارائه کنیم چراکه بسیاری از این طلاق ها به دلیل نحوه بد آشنایی و ارتباط باز می گردد. ما اکنون با معلول در رابطه ایم نه علت لذا باید درصدد رفع علت ها بربیاییم.
حجت الاسلام بقایی در پایان خاطرنشان می کند: کثرت پرونده ها اجازه این همراهی با زوجین برای رفع اختلاف را به دستگاه قضا نمی دهد به ویژه آنکه فرآیند مشاوره و حل مشکلات و تعارضات، زمانبر است اما خوشبختانه با همکاری مطلوب رئیس دادگستری شاهین شهر توانستیم خدمات مشاوره را به زوجین در آستانه طلاق ارائه و از جدایی تعدادی از آنها جلوگیری کنیم.
دیگر رسانه ها
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!