هدایت شبکه تبلیغ به کمک «راهیار»/ از ایده‌‌پردازی تا اشتغالزایی

هدایت شبکه تبلیغ به کمک «راهیار»/ از ایده‌‌پردازی تا اشتغالزایی
مجتبی عظیمی
0
۰۸ تیر ۱۴۰۰
حجت الاسلام مهدی شرنجانی؛ به عنوان راهیار بنیاد هدایت در استان همدان، هدفش را از عهده‌دار شدن این مسوولیت رسیدن به تمدن اسلامی می‌داند و معتقد است تعالی شبکه امامت، تجهیز امامان محله و روستا به سلاح معرفت و شبکه‌سازی برای ترویج گفتمان امامان محله و روستا از ابزارهای تحقق این مهم است.
 یک راهیار، پشتیبان در تبلیغ با ارتباط مستمر با مبلغین می‌تواند مبلغی را از سطح یک امام جماعت ساده به یک امام محله برساند که وظیفه هدایت همه اقشار مردم محله را به عهده گیرد، نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی دغدغه‌مند باشد و درصدد رشد آن محله برآید.
یک راهیار پس از کسب آموزش‌های لازم با تعامل مستمر با امامان روستا، محله و پایگاه اجتماعی، زمینه ارتقا و آموزش آنها را فراهم می‌کند که این اقدام گام مهمی در راستای تقویت و ارتقای شبکه امامت در سطح کشور محسوب می‌شود.
حجت الاسلام مهدی شرنجانی؛ به عنوان راهیار بنیاد هدایت در استان همدان، قریب به ۲۰ سال در امر تبلیغ فعالیت دارد و با کسب تجربیات متعدد به عنوان یک سرشبکه در شبکه تبلیغ دنبال ارتقای امامان جماعت به امامان محله با دغدغه‌ بالنده کردن یک محله است، به سراغ ایشان رفتیم و به مناسبت هفته تبلیغات اسلامی گپ‌وگفتی با این روحانی داشتیم.
– به نظر شما یک راهیار کیست و چطور می‌تواند در سطح جامعه فعالیت داشته باشد؟
 «راهیار» مبلغ است آن هم از جنس مردم که سختی‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های آنها را درک می‌کند و با آموزش و هدایت گروه‌هایی از مبلغان، با کمک یک تیم تشکیلاتی سعی در رفع این مشکلات و گرفتاری‌ها برمی‌آید.
– اقدامات شاخص یک راهیار چیست؟
محتوادهی به امامان روستا، پیگیری ساخت و تعمیر خانه‌های عالم، ارائه ایده‌های مختلف برای نهادینه‌سازی طرح امامت، برگزاری آموزش‌های حضوری و کارگاه‌های آموزشی، آموزش مجازی، تجربه‌نگاری و انتقال تجربه به دیگر روحانیون مستقر و حل مشکلات محله‌ای و حل برخی از مشکلات روحانیون را می‌توان از وظایف برشمرد.
– دغدغه شما به عنوان یک راهیار چه بوده و چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
 پیگیری مشکلات محله، پیگیری مشکلات شخصی دوستان، جذب بیش از ۲۰ نفر از روحانیون طی سال گذشته و امسال، پیگیری مشکلات خانه‌های عالم، تجربه‌نگاری و انتقال تجربه دوستان به دیگر روحانیون و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی از جمله فعالیت‌های بنده بوده است.
 رویکرد ما در تبلیغ، تبیین چهره به چهره است و معتقدیم با مدیریت از راه دور، نهادینه‌سازی طرح امامت پیش نخواهد رفت بلکه حتما باید برنامه‌ها به صورت میدانی و از نزدیک دنبال شود و با تربیت در صحنه به اهداف خود برسیم که به همین دلیل نقش «امام محله» و «امام روستا» در امر تبلیغ به یک مسئله جدی برای ما تبدیل شده است.
– از اهمیت تبلیغ و لازمه آن بفرمایید
 تبلیغ و دعوت به دین، ارشاد و هدایت مردم به ارزش‌های الهی از اصول رسالت پیامبران الهی است و امامان روستا و مبلغین باید دنباله‌رو این ارزش الهی باشند. یک مبلغ باید علم و آگاهى در مورد موضوع تبلیغى خویش داشته و به راه خود ایمان و اعتقاد راسخ داشته باشد.
صبر، قاطعیت و استوارى، اراده، صلابت و قاطعیت در اجراى فرمان الهى و صبر بر مشکلات و گرفتاری‌ها لازمه وجودى یک مبلغ دینى است. از دیگر لوازم یک مبلغ نام نیکو، نرمخویی و اخلاق کریمانه است و جذب حداکثری و داشتن تجربه تبلیغی از دیگر موضوعات مورد توجه است.
– در مورد مشکلاتی که امام محله یا روستا با آن مواجه می‌شوند هم بفرمایید.
روحانیون مستقر ما در روستاها با خیلی از مشکلات برخورد دارند که می‌توان به اعتیاد، معضلات اجتماعی، طلاق، بیکاری، نبود آموزش‌های لازم در میان خانواده‌ها و حتی مشکلات ساختاری در روستاها و محلات اشاره کرد که سعی روحانیون بر این بوده تا حد توان بتوانند این مشکلات را رفع و مسیر زندگی مردم را هموار کنند.
– از اقدامات شاخصی که امامان روستا یا محله با توجه به راهنمایی‌های شما انجام داده‌اند چه بوده، چند نمونه نام ببرید؟
کارهای زیادی انجام شده که مثلا یکی از روحانیون ما تقریبا بیش از ۱۰۰ نفر از معتادان یک محله را ترک داده و برای بیشتر آنها نیز اشتغال ایجاد کرده است. یکی از روحانیون در حوزه اشتغالزایی در روستا موفق بوده و توانسته کشت زعفران را در آنجا گسترش دهد تا مرغوب‌ترین نوع زعفران استان در این روستا کشت شود.
اغلب روحانیون ما در اکثر روستاهای استان مشغول به امور خیریه هستند که با کمک اهالی توانسته‌اند خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌بضاعت روستای خود و حتی روستاهای اطراف را نیز زیر پوشش قرار دهند. عده‌ای از این روحانیون مشغول ساخت و ساز منازل و تعمیر خانه‌های محرومین در قالب اردوهای جهادی هستند و اقدامات زیاد است و فعلا خیلی به ذهنم نمی‌رسد.
– بفرمایید در استان همدان چه تعداد از روحانیون، روحانی مستقر فعال هستند؟
اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان ۱۲۲ روحانی مستقر فعال در امر تبلیغ دارد که اکثر آنها نیز در روستاها و مناطق حاشیه‌نشین فعالیت دارند، این عزیزان بعد از دو مصاحبه و دریافت نمره قبولی در روستاها مستقر می‌شوند و به امر تبلیغ می‌پردازند.
ما نقش یک روحانی مستقر را تنها در این خلاصه نمی‌کنیم که مسجدی برود و نماز جماعتی برگزار کند، او با مردم روستا یا محله زندگی می‌کند و از طریق آشنایی با مشکلات و گرفتاری‌های مردم تا حد توان باید در رفع آنها تلاش کند، رسیدن به تمدن اسلامی هدف این روحانیون است  که با تعالی شبکه امامت، تجهیز امامان محله و روستا به سلاح معرفت و شبکه‌سازی برای ترویج گفتمان امامان محله و روستاها سعی در تحقق این مهم دارند.
– یک امام روستا یا محله باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
در مرحله اول “محبوبیت” یعنی مردم دوستش داشته باشند و در مرحله دوم “مقبولیت” یعنی مردم قبولش داشته باشند، در مرحله سوم باید تشکیلاتی کار کند یعنی از ظرفیت‌های مردمی در راه تبلیغ  استفاده کند، بتواند یک برنامه‌ریزی چند ساله برای اهالی روستا داشته باشد تا مسیر پیشرفت و آبادانی یک روستا فراهم شود که خوشبختانه اکثر امامان روستاهای ما این ظرفیت‌ها را دارند.
– نحوه برخورد مردم با امامان روستا یا محله چطور بوده، آیا این نقش نهادینه شده است؟
عملکردها این قضیه را اثبات می‌کند، خوشبختانه اکثر مردم مخصوصا اهالی عزیز روستایی با روحانیون برخورد بسیار خوبی دارند و آنها را جزئی از خود می‌دانند که این باعث می‌شود اهداف یک امام روستا یا محله به خوبی پیاده شود. یک امام روستا و یا امام محله، محل رجوع مردم می‌شود تا افراد مسائل خود را با او در میان بگذارند و بتوانند با هم‌فکری درصدد رفع آنها برآیند. این مسائل به حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ورزشی و … برمی‌گردد.
گاهی مردم چنان با یک روحانی به عنوان امام روستا و یا امام محله مانوس می‌شوند که حتی اگر او بخواهد روزی از بین آنها برود و در جای دیگر مشغول باشد، زحماتش را فراموش نمی‌کنند و مدام جویای احوالش هستند، یک روحانی نیز همینطور رفتار می‌کند و وابستگی دوطرفه است.
یادم است وقتی یکی از روحانیون از نهاوند به یکی از شهرستان استان، انتقال پیدا کرده بود بعد از جابجایی این روحانی پدرش فوت کرد و با این وجود که چند ماهی از آن شهر و محله جابجا شده بود اما مردم محله او را به نهاوند دعوت کردند و برای پدرش مجلس ختم باشکوهی برگزار کردند که زبانزد خاص و عام هم شد و این به دلیل علاقه شدید مردم به دین و روحانیت است.
بسیاری از روحانیون مستقر در بدترین شرایط در روستا زندگی می‌کنند، گاهی حتی با کمبود امکانات ابتدایی هم مواجه هستند که قبلا آنها را در شهر تجربه نکرده بودند، این عشق و علاقه به تبلیغ است که باعث شده کیلومترها از شهر و امکانات دور باشند و در لباس مقدس روحانیت خدمت کنند.
– بفرمایید برای ساختار جامعه مهدوی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
نخستین کاری که برای ساخت یک جامعه مهدوی مد نظر روحانیون مستقر بوده جذب حداکثری مردم به دین است، نشان دادن اصل دین به مردم، ساخت تشکیلات از بدنه مردم، کادرسازی و تربیت و آموزش خانواده‌ها در راستای جامعه مهدوی مهم است.
دیگر رسانه ها
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!