مدیر عامل بنیاد هدایت؛

مساجد محور و امامان محله حلقه‌ مدیریت میانی برای حل مشکلات مردم می‌شوند

مساجد محور و امامان محله حلقه‌ مدیریت میانی برای حل مشکلات مردم می‌شوند
مجتبی عظیمی
0
۲۹ تیر ۱۴۰۰
مدیرعامل بنیاد هدایت با بیان اینکه مساجد باید محور تشکیل حلقه‌های میانی در محلات باشند، گفت: امام یک مدل محرک و محوری است که ظرفیت‌ها را می‌‎بیند و شروع به حل مسئله‌های مردم می‌کند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، جلسه هم‌اندیشی روحانیون شاخص استان آذربایجان شرقی با حضور حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت و حجت‌الاسلام حسن شعبانی مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی این استان، برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام میرمحمدیان به ارائه طرح «امامت میانی؛ الگوی نقش آفرینی روحانیت در گام دوم انقلاب» پرداخت و اظهارداشت: یکی از مسائل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در این بیانیه، بحث جامعه‌پردازی است؛ جامعه‌پردازی یعنی دولت اسلامی و مُدل حکمرانی اسلامی شکل بگیرد.
مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در نخستین روز خرداد سال ۹۸، گفت: ایشان در آن جلسه به تفسیر بیانیه گام دوم انقلاب پرداختند و بحث مدیریت حلقه‌های میانی را مطرح کردند؛ این طرح و مدلی که ما ارائه می‌کنیم کاملاً برگرفته از سخنان رهبر انقلاب است. ایشان در این سخنرانی می‌فرمایند که در حکمرانی جدید چگونه حلقه‌های مدیریت میانی مشکلات را حل می‌کنند.
سیستم دیوان سالار نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند
میرمحمدیان تصریح کرد: جریان حلقه‌های میانی، واسطه بین حاکمیت و مردم هستند تا هم ظرفیت‌های مردم را پای کار حاکمیت بیاورند و هم از ظرفیت‌های حاکمیت برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده کنند. تجربه نشان داده است که سیستم دیوان سالار حتی اگر بخواهد هم در برخی مواقع نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کنند. بنابراین این حلقه‌های میانی هستند که باید بار این مسئولیت را به دوش بکشند.
وی در شرح وظایف حلقه‌های میانی، گفت: شناخت مسئله و جوانب آن، احصای ظرفیت‌های قابل اتکا و دیدن نقاط روشن، جهت‌گیری صحیح به سوی تمدن اسلامی و ارائه راهکارهای علمی حل مسئله، از جمله مؤلفه‌های یک حرکت عمومی معقول و منضبط برای تکامل جامعه اسلامی است.
قائم مقام معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی سه عنصر حیاتی در حلقه میانی را برشمرد و اظهارداشت: اولین آن عناصر محرک است. یعنی کسی شور بیافریند. دوم عناصر محوری است که کار را مدیریت می‌کند و سوم  عوامل اجرا هستند که کار را پیش می‌برند.
حلقه‌های میانی یاری‌گر ولی هستند
مدیرعامل بنیاد هدایت با تأکید بر اینکه در جهت‌گیری فعالیت‌ها، نگاه باید به سمت تمدن پیشرفته اسلامی باشد، گفت: بنابراین طبیعی است که مدیریت حلقه‌های میانی را باید روحانیون انجام دهند چراکه این تمدن بنایش دین است. پس روحانیت باید همه ظرفیت‌ها را پای کار بیاورد.
میرمحمدیان جایگاه حلقه میانی را بسیار مهم خواند و بیان داشت: امیرالمؤمنین(ع) فقر را ریشه کن کرد و خیلی کارها انجام داد اما هرچه به اواخر حکومت نزدیک می‌شد مظلومیتش فزونی می‌یافت. اتفاقی که افتاد این بود که جریان‌های حلقه میانی پای کار نیامدند. لایه‌ای که باید حرف امام را به درستی تفسیر می‌کرد، از بین رفت. بنابراین حلقه میانی عون ولی است.
وی نقش طلاب و حوزه‌های علمیه در مدیریت این حلقه‌های میانی را بسیار کلیدی دانست و افزود: حلقه‌های میانی و امام وظیفه دارد که در سطوح مختلف ظرفیت‎ها را ببیند و بشناسد. در سطح منطقه خود، در سطح ملی و در عرصه‌های بین‌المللی، این ظرفیت‌ها را احصاء و اولویت بندی کند.
حلقه‌های میانی باید از سوی امام راهبری شوند
قائم مقام معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در توضیح جایگاه امامت در ایجاد تمدن اسلامی، گفت: امام جامعه باید در نقش مدیریت حلقه‌های میانی قرار گیرد و حلقه‌های میانی از سوی یک امام و روحانی راهبری شود چراکه آخوند دین و ضوابط آن را می‌شناسد.
مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: حلقه‌های میانی با امور تعیینی، ابلاغی، اداری و دیوان سالارانه نمی‌توانند کار را پیش ببرند و باید تعَیُناً این فرد چنین جایگاهی پیدا کند؛ کسی که در بین مردم بوده و «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ» باشد و مردم ببینند که افزون‌بر آخرت و معنویت چنین فردی به درد دنیای آنها هم می‌خورد به گردش جمع می‌شوند.
میرمحمدیان با بیان اینکه مساجد باید محور تشکیل حلقه‌های میانی در محلات باشند، گفت: امام یک مدل محرک و محوری است که ظرفیت‌ها را می‌‎بیند و شروع به حل مسئله‌های مردم می‌کند. ما در حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی باید چنین امامی را تربیت کنیم.
گسترش شبکه امامت؛ بهترین راه ایجاد ارتباط میان طلاب و مردم
در ادامه این نشست حجت الاسلام حسن شعبانی مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: همه ما امروز این دغدغه را داریم که مردم دین‌شان را از چه کسی می‌گیرند و ارتباط بین مبلغ و مردم از چه راهی باید اتفاق بیفتد؟ در طول سال‌های پس از انقلاب راه‌های مختلفی را تجربه کرده‌ایم اما بهترین کار این است که طلبه آنقدر توانمند باشد که مسئله‌های مختلف مردم در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، خانواده و … حل کند.
وی افزود: بنا نیست که این طلبه خود به تنهایی مشکل مردم را حل کند بلکه با کمک خود مردم و استفاده از ظرفیت‌های حاکمیت می‌خواهد این کار را انجام دهد. بنده در این دو سالی که در سازمان تبلیغات بودم شاهد هستم که این مدل جواب داده است.
مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: نمونه‌هایی انبوهی از این طلاب را در اقصی نقاط این استان و استان‌های دیگر داریم که دارند به یک جریان تبدیل می‌شوند. طلاب امروز می‌توانند حلقه واسطه بین مردم و نهادهای مختلف حاکمیتی باشند؛ نمی‌خواهیم که این فرد تمام مشکلات کشور را حل کند بلکه صرفاً می‌خواهیم مشکلات محله و محدوده خود را حل کند.
شعبانی به سابقه فعالیت‌های شبکه امامت اشاره کرد و گفت: ما داریم سعی می‌کنیم که امامت را از یک موجود اعتقادی صرف برسانیم به جایی که ایده عملیاتی برای حل مشکل مردم است.
در بخش دیگر این جلسه روحانیون شاخص و فعال استان آذربایجان شرقی به ارائه دیدگاه‌ خود پیرامون این طرح و کارکرد اصلی روحانیت پرداختند.
در دیگر رسانه ها:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!