امام محله‌ای که نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان از حقوق فراموش شده محرومان را احیاء کرد

امام محله‌ای که نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان از حقوق فراموش شده محرومان را احیاء کرد
مجتبی عظیمی
0
۰۲ مرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام کارگر با ایجاد شبکه ۴۰۰ نفره از فعالان اجتماعی و جهادگران، به ایجاد امنیت پایدار، رسیدگی به اتباع غیرایرانی و اهل سنت محله شهدا در قالب مجمع رحماء و کارآفرینی برای بانوان محله اقدام و خدمات عمرانی بسیاری را ارائه کرده است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، مهرواره «محله همدل» بعد از نزدیک به سه ماه به طول کشیدن زمان اجرا اعم از ثبت مسئله و پشت سر گذاشتن داوری ها در مراحل شهرستانی و استانی و رسیدن به مرحله ملی، در آستانه عید سعید غدیر برترین های خود را می شناسد. برترین هایی که در میان آنها امامان محلات که با استفاده از ظرفیت های مساجد و مسجدی ها توانسته اند اتقافات مبارک و مثبتی را رقم بزنند، سهمی جدی دارند. از این رو، در این گزارش مروری داریم بر فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین «حسین کارگر»، امام محله منطقه شهدا در حاشیه استان یزد که توانسته با روحیه و عزم جهادی به حل مشکلات متعدد در محله کمک کند.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به کمبودهای فرهنگی، اجتماعی و عمرانی محله شهدا در استان یزد، اظهار کرد: متاسفانه، عدم رسیدگی به این منطقه در طول نزدیک به چهار دهه، فضا را به جولانگاهی برای همه بزه های اجتماعی تبدیل کرده بود لذا از حدود یک و سال نیم گذشته با لطف الهی و عنایت شهدا تصمیم گرفتیم با محوریت مسجد شهدا که کلنگ آن توسط مرحوم آیت الله صدوقی، سومین شهید محراب زده شد و فرزند فقیدشان نیز آن را افتتاح کرد، به رفع آسیب های اجتماعی و محرومیت زدایی از این منطقه اقدام کنیم.
این امام محله فعال و جهادی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، شناسایی خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست، زندانیان مواد مخدر و … فعال شدیم امام بعد از شیوع کرونا ماموریت ما تغییر کرد. اقدام به راه اندازی ۱۵ کارگروه تخصصی اعم از کارگروه عمران و آبادانی، کارگروه ورزش ، کارگروه بانوان که بشدت در جامعه تاثیرگذار هستند، کارگروه امنیت و نشاط  و … کردیم. همچنین، پنج مجمع تخصصی همچون امر به معروف و نهی از منکر و شهدا نیز فعال شدند تا بتوانیم با قدرت بیشتر و به صورت تخصصی تر در رفع مشکلاتی که گریبانگیر محله بود، قدم برداریم.
رسیدگی به اتباع افغانستانی در مجمع رحماء
به گفته وی یکی از مشکلات این محله، حضور نزدیک به هشت هزار تبعه افغانستانی است که کار را به ویژه در حوزه فعالیت های فرهنگی سخت تر می کند. به منظور رسیدگی به وضعیت این مهمانان و رفع آسیب هایی که با آنها دست به گریبان هستند مجمع «رحماء» را راه اندازی کردیم به همت این مجمع و کارگروه وحدت، ۵۰ جلسه با بزرگان اهل سنت جلسه داشتیم تا راهکارهای رفع آسیب ها و مشکلات این اتباع که از اهل سنت بودند برطرف شود که خوشبختانه در این مسیر اتفاقات خوبی رقم خورده است. برای مثال توانستیم بین دو طایفه از آنها که درگیری های شدید داشتند، صلح و آشتی برقرار کنیم.
حجت الاسلام کارگر در ادامه گفت: در تهیه و توزیع کمک های مومنانه بین ایرانی ها و این اتباع تفاوتی قائل نیستیم، چنان که بالغ بر دو هزار بسته معیشتی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان را بین همه توزیع کرده ایم.
آسفالت ریزی ۱۸ هزار متر از سطح معابر و کوچه های محله
این فعال اجتماعی و چهره برتر مهرواره «محله همدل» با بیان اینکه فعالیت های عمرانی بخش مهمی از خدمات ما در سطح منطقه و محله شهدای یزد است، ابراز کرد: این فعالیت ها با همکاری دستگاه های مختلف انجام می شود. چنان که ۱۸ هزار متر آسفالت در طول یک سال در سطح منطقه ریخته شد که بی سابقه بود! جدول بندی معابر و محله پوشاندن روی جوی های آب و … نیز در همین بخش انجام شد. با توجه به این خدمات جهادی صورت گرفته و تغییر شکل محله، ارزش ساختمان ها و املاک منطقه افزایش چندین برابری یافته است.
وی با بیان اینکه حفظ کرامت انسانی برای ما در خدمت رسانی ها و گره گشایی ها اولویت دارد، تاکید کرد: برای همین هم خدمات به صورت چراغ خاموش ارائه می شود.
تشکیل شبکه ۴۰۰ نفره جهادگران
حجت الاسلام کارگر از تشکیل شبکه ۴۰۰ نفره برای رسیدگی به مشکلات منطقه شهدا خبر داد و بیان کرد: این افراد به صورت مستقیم درگیر مشکلات مردم و رفع آنها هستند چنان که در اجرای طرح «شهید سلیمانی» ۲۰۰ نفر مستقیما به غربالگری و دیگر فعالیت ها پرداختند. همه فرماندهان بسیج ماموریت یافتند که بررسی های لازم را انجام داده و اطلاعات خانواده های بدسرپرست و بی سرپرست و نیازمند را جمع آوری کنند چنان که بالغ بر ۴۰ ۵۰ مورد از خانواده های محروم و نیازمند محله توسط خواهران بسیجی شناسایی شده اند. همچنین، مجمع روحانیون را با همکاری ۱۶ مسجد و محوریت مسجد شهدا راه اندازی کرده ایم که هر ۱۵ روز یکبار جلسه دارد و در هر جلسه یکی از مسئولان استان برای آگاهی از مشکلات و رسیدگی به امور حضور می یابد.
بنابر این گزارش، یکی از فعالیت های حجت الاسلام کارگر و مسجدی ها در منطقه شهدا تشکیل کمیته ای با حضور گروه های و فعالان جهادی به منظور ارائه خدمات فوق تخصصی در حوزه سلامت و درمان است، چون اهالی منطقه به دلیل درآمدهای محدود و پایین، امکان درمان به صورت تخصصی را ندارند و معمولا به درمان های مقطعی و عمومی بسنده می کنند. اما به همت این فعال اجتماعی و همکاران جهادگرش، مقرر است خدمات درمانی از جزئی ترین امور تا عمل های جراحی در یک درمانگاه فوق تخصصی به اهالی محله ارائه شود.
اشتغال زایی برای بانوان در کارگاه های خانگی
وی کارآفرینی و تامین جهیزیه را از دیگر محورهای خدمت رسانی و گره گشایی از مردم معرفی کرد و گفت: در حوزه کارآفرینی بانوان محله را در خیاطی، پاک و بسته بندی کردن سبزی و نیز قالیبافی فعال کرده ایم و اکنون ۴۰۰ ۵۰۰ دستگاه قالی بافی در خانه های محلات فعال است.
کارگر موازی کاری و جزیره ای کار کردن دستگاه ها در محلات را از آسیب های کمک رسانی دانست و تاکید کرد: قرار گرفتن خدمات تحت رهبری مسجد شهدا به توزیع عادلانه کمک ها و همگانی بودن آنها کمک کرده است تا اینطور نباشد که یک خانواده چند بار بسته معیشتی دریافت کند و یک خانواده آبرومند و بی بضاعت یک بار هم بسته ای به دستش نرسد.
پیگیری احداث خانه سلامت محله
حجت الاسلام کارگر تلاش برای راه اندازی خانه سلامت در محله شهدا را از دیگر فعالیت های خود و همکارانش برشمرد و بیان کرد: این خانه از حدود ۱۰ سال قبل در دست احداث است اما به دلایل مختلف به ویژه عدم مسئولیت پذیری لازم مسئولان مربوطه، تنها ۵۰ درصد از کار سخت افزاری آن انجام شده و نیمی از کار باقی مانده است. ما پرونده را دوباره به جریان انداختیم و پیمانکار پروژه را خلع ید کردیم. کار دوباره با همکاری فرماندار یزد کلید خورده و با یه میدان آمدن یک خیر، در حال انجام و احداث است.
تامین امنیت پایدار در محله شهدا که به دلایل مختلف با بزه ها و آسیب های اجتماعی مختلف و متعدد دست به گریبان است نیز از عرصه هایی است که حجت الاسلام کارگر در آن ورود کرده است. وی در این باره تصریح کرد: با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و با اشراف حوزه دو بسیج اقدام به شناسایی مواضع آسیب و معدوم و پاکسازی منطقه کردیم تا امنیت پایدار در منطقه ایجاد شود.
کدخدامنشی در رفع نزاع های محلی
این امام محله جهادگر ادامه داد: امنیت را با مهربانی در منطقه حاکم کرده ایم نه ایجابی و تحکمی. با کدخدامنشی اجازه نمی دهیم کار به مراجع قضایی برسد.
وی درباره هزینه های اختصاص یافته به فعالیت های جهادی و مومنانه در طوی یک و سال نیم فعالیت خود به عنوان امام محله شهدا، خاطرنشان کرد: بالغ بر دو سه میلیارد تومان توسط خیران تامین شده است. اما ۴۰ ۵۰ میلیارد تومان در منطقه در حوزه های عمران، آبادانی، راه اندازی بوستان ها، کمک به خانواده های محروم و … از طریق جذب اعتبار از دستگاه ها بودجه ریزی شده است. اساسا این مبالغ حق مردم محله بوده که در طول سال ها به دلایل مختلف به آنها اختصاص نیافته است.
در دیگر رسانه ها:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!