امام محله‌ای که صدای محرومان شده است

امام محله‌ای که صدای محرومان شده است
مجتبی عظیمی
0
۰۴ مرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام هاشمی با استفاده از فضای مجازی روزانه بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان کمک را برای تامین هزینه درمان، محل سکونت، معیشت و کارآفرینی خانواده‌های محروم در شهرستان لنجان می‌کند. او به نوعی صدای محرومان در منطقه شده است.
مهرواره «محله همدل» بعد از نزدیک به سه ماه به طول کشیدن زمان اجرا اعم از ثبت مسئله و پشت سر گذاشتن داوری ها در مراحل شهرستانی و استانی و رسیدن به مرحله ملی، در آستانه عید سعید غدیر برترین های خود را می شناسد. برترین هایی که در میان آنها امامان محلات که با استفاده از ظرفیت های مساجد و مسجدی ها توانسته اند اتقافات مبارک و مثبتی را رقم بزنند، سهمی جدی دارند. از این رو، در این گزارش مروری داریم بر فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین «علی هاشمی»، امام مسجد اعظم شهرستان لنجان از توابع اصفهان که توانسته منشا برکات بسیار در حوزه گره گشایی از مشکلات مردم شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه پنج سال است که امامت مسجد اعظم لنجان را بر عهده دارد، اظهار کرد: قبل از شیوع کرونا به عنوان امام محله، بیشتر بر فعالیت های آموزشی و فرهنگی تمرکز داشتم اما بعد از شیوع کرونا در حوزه کمک های مومنانه و گره گشایی از مردم با استفاده حداکثری از فضای مجازی ورود کردم؛ از ابتدای حضور در مسجد اعظم لنجان با مسجدی ها ارتباط تنگاتنگ دارم به منازل شان سر می زنم، اسامی تک تک‌شان را می دانم و در مراسم های شادی و عزای آنها شرکت می کنم.
وی ادامه داد: اما بعد از شیوع کرونا و آسیب های اقتصادی ناشی از آن، طی بازدیدهایی که از سطح شهرستان داشتم با خانواده هایی مواجه شدم که در تامین هزینه های درمانی و عمل جراحی ناتوان بودند و همین سلامت جانی آنها را به خاطر انداخته بود. از این رو، با استفاده از فضای مجازی و ارائه گزارش از وضعیت آنها البته با رعایت کرامت های انسانی، توانستیم به درمان نزدیک به ۲۰۰ نفر با هزینه حداقل یک میلیارد تومان در حدود یک سال گذشته کمک کنیم که نحوه هزینه کرد این کمک ها با شفافیت در صفحه شخصی من و کانال های تلگرامی مربوط به کمک های خیرانه ما اعلام شده است.
کمک به تامین سقف بالای سر محرومان
این امام محله جهادگر کمک به تامین محل زندگی برای برخی خانواده های محروم را از دیگر فعالیت های گره گشایانه خود و همکارانش برشمرد و گفت: در بازدیدها با خانواده هایی مواجه شدیم که سقف بالای سرشان در حال تخریب بود و یا از خانه های استیجاری بیرون شده بودند و یا نیازمند کمک برای ساخت و ساز، تعمیر و اجاره و رهن منزل بودند. از این رو، با کمک گروه جهادی «فودلادمردان ذوب آهن» موفق به ۲۰ مورد ساخت منزل، بیش از ۱۰ مورد تعمیرات  منازل محرومان و ۱۰ مورد هم کمک هزینه رهن و اجاره خانه شدیم.
وی افزود: برای تامین منابع موردنیاز این اقدامات، با خیران مسئله را در میان گذاشتیم و در فضای مجازی به جمع آوری کمک ها اقدام کردیم؛ مشکلات مردم را از طریق استوری های فیلم و عکس با حفظ کرامت انسانی افراد در فضای مجازی بارگذاری کردیم و با اعتمادی که خیران به ما داشتند کمک های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برای رفع مشکلات مسکن محرومان در سطح شهرستان لنجان جمع آوری شد.
حجت الاسلام هاشمی در ادامه بیان کرد: عمده کمک ها برای فعالیت های خیرانه و مومنانه از طریق اهالی شهرستان یا آنها که در گذشته در شهرستان بوده اند اما اکنون در جایی دیگر سکونت دارند، تامین می شود. با کسبه و اقشار مختلف مردم برای جمع آوری کمک ها ارتباط دارم و بیشتر کار را از طریق صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام و نیز کانال های تلگرامی «در مسیر زاینده رود» و  «چم گردان سلام» پیش برده ام.
امام مسجد اعظم شهرستان لنجان در ادامه کارآفرینی و اشتغال زایی را از دیگر وجوه فعالیت های مومنانه مسجدی ها معرفی کرد و گفت: ارائه مشاوره، اعطای وام و معرفی به نهادها برای اشتغال، راه اندازی کارگاه آموزشی عقیق تراشی برای بانوان که ۳۰ بانون خانه دار در آن مشغول شده اند و … را در این محور انجام داده ایم.
پوشش معیشتی ۱۰۰۰ خانوار در دوره کرونا
وی با بیان اینکه در دوره کرونا نزدیک به ۱۰۰۰ خانواده محروم و کم بضاعت را تحت پوشش کمک های مومنانه قرار داده ایم، ابراز کرد: در برخی از آنها سرپرست خانواده دچار اعتیاد بود که با جلب اعتماد و همراهی آنها، به کمپ های ترک اعتیاد معرفی شان کردیم و در طول پروسه ترک نیز به خانواده هایشان رسیدگی و بعد از رهایی از بند اعتیاد برای بسیاری از آنها فرصت اشتغال ایجاد کردیم. که تاکنون ۳۰ مورد از این افراد تحت پوشش قرار گرفته اند.
حجت الاسلام هاشمی رسیدگی به کودکان و نوجوانان در این خانواده های محروم را از دیگر محورهای فعالیت خود اعلام و تاکید کرد: تقویم تاریخ تولد بچه های این خانواده های محروم را که ۲۰۰ نفر هستند تهیه کرده ایم و در روز تولدشان با خرید کیک و هدیه و گرفتن جشن تولد به  آنها تبریک می گوییم. همچنین در پویشی خیرانه در فضای مجازیٰ نزدیک به ۳۰ میلیون تومان کفش و لباس برای آنها تهیه کردیم.
تامین گوشت و پروتئین سفره خانواده های نیازمند
این امام محله جهادگر با بیان اینکه اغلب خانواده های محروم در سطح شهرستان در تامین گوشت و مواد پروتئینی دچار هستند، تصریح کرد: بالغ بر سه هزار بسته معیشتی را در یک سال اخیر بین آنها توزیع کردیم که در آنها گوشت و پروتئین هم وجود دارد. هفته ای سه راس گوسفند را قربانی و گوشت آنها را بین محرومان توزیع می کنیم.
وی افزود: در عید قربان امسال نیز یک راس گوساله و ۱۱ راس گوسفند قربانی و گوشت آن بین محرومان توزیع شد.
وی اضافه کرد: اطعام هفتگی محرومان با غذای گرم که در هر وعده ۵۰۰ پرس غذا را شامل می شود و در اعیاد و مناسبت های مذهبی به تناسب همراهی خیران افزایش می یابد؛ اعطای کارت هدیه به خانواده های محروم در مناسبت های مذهبی همچون روز مادر و روز پدر، آزادی زندانیان جرائم نقدی با همکاری گروه جهادی «شهید محمود معتمدی»، تامین هزینه بازسازی خانه یکی از همشهریان که منزلش در آتش سوزی سوخته بود از طریق ساخت و انتشار کلیپ “آتش و خاکستر”، تامین هزینه ژیوند کلیه برای در بیمار نیازمند و تامین شرایط بهتر زندگی برای خانواده ای از سادات که دو فرزند معلول دارند با همراهی کمک گروه های جهادی، از دیگر گره گشایی هایی است که به لطف الهی و همراهی خیران انجام شده است.
حجت الاسلام هاشمی در پایان با بیان اینکه ما صدای محرومان و فقرای منطقه شده ایم،خاطرنشان کرد: با همراهی و همکاری مومنانه خیران، گردش مالی ما برای انجا فعالیت هایی که مرور شد، روزانه حداقل ۵ میلیون و حداکثر ۲۰ میلیون تومان است.
در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!