عضو هیئت امناء بنیاد هدایت؛

روح حاکم بر جامعه اسلامی و پیکره واحد آن، سیستم امامت است/ امام جماعت تعامل زیادی با اقشار جامعه دارد

روح حاکم بر جامعه اسلامی و پیکره واحد آن، سیستم امامت است/ امام جماعت تعامل زیادی با اقشار جامعه دارد
مجتبی عظیمی
0
۰۵ مرداد ۱۴۰۰

عضو هیئت امناء بنیاد هدایت گفت: روح حاکم بر جامعه اسلامی و پیکره واحد آن، سیستم امامت است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد نظافت از اعضای هیئت امنای بنیاد هدایت به مناسبت دهه ولایت در خصوص مسئله امامت اظهار داشت: روح حاکم بر جامعه اسلامی و پیکره واحد آن، سیستم امامت است، یعنی انسجام جامعه اسلامی به این است که آحاد جامعه به یک مقصد و هدف مشترکی که برای آن یک امامی دارند برسند.
عضو هیئت امناء بنیاد هدایت افزود: مجموعه انسان هایی که یک مقصد و رهبری دارند یک نظام امامت و امت را تشکیل می دهند؛ خود انبیای الهی نیز در مقام اجرا، امام بودند بنابراین همه این ها در امامت است.
وی تصریح کرد: زندگی اجتماعی و سیاسی اسلام بدون امامت اصلا تحقق پیدا نمی کند و حتی امامت منصوب نیز این گونه است یعنی آن امامی که خدای متعال تعیین کرده همانند امیرالمومنین و امام صادق (ع) به تنهایی کاری انجام نمی دادند و نیاز به یار و بازو دارند و افرادی را به شهرهای مختلف می فرستادند.
حجت الاسلام والمسلمین نظافت بیان کرد: این یاران ویژه در مراتب امامت هستند وقتی خداوند امر عدالت را مطرح می کنند مردم را در عدالت دخیل می دادند پس بهترین امامان وقتی در اجرا عواملی ندارند کم می آوردند و در مقام عمل تنها می مانند.
وی تصریح کرد: در رده های پایین مردم و عوامل بازوی اجرایی هستند، زیباترین جملات را رهبری می زند در جامعه اما اجرایی نمی شود، در باب فرهنگی و اجتماعی چنین مشکلاتی وجود دارد پس امامان جماعات باید رهبری کنند و عواملی باشند تا آن را اجرا نمایند.
عضو هیئت امناء بنیاد هدایت عنوان کرد: در مقام عمل بدون جمهور نمی شود، امیرالمومنین حق ولایت برای او بود ولی کنار کشید و ایشان نزاع نکردند و مقام را واگذار کرد، چون یار و یاور نداشت و بعد وقتی نیروسازی کرد و یار پیدا شد حجت را تمام کرد.
وی خاطرنشان کرد: این نیروسازی باید مستمر باشد، اما این نیروسازی مستمر انجام نگرفت و نیرو از دست رفت گاهی نیرو گرفتار غنائم و شیطان می شود امام یارانی تربیت کردند و انقلاب شد اما آمدند بار برداشتند این سیستم نیروسازی بسیار مهم است و حتی امام خمینی نیرو کم آورد و مجبور شد بازرگان را در مقام بگذارد.
حجت الاسلام والمسلمین نظافت گفت: وقتی امام آمد خواص باید بار بردارند و به نیروسازی بپردازند، وقتی کسی کاری را به خوبی انجام می دهد امام ایشان را انتخاب می کردند.
وی افزود: گاهی نیز افرادی را منصوب کردند چه نصب باشد و براساس قابلیت ها و چه تعینی باشد قابلیت‌هایی دیده می شود و لذا افرادی تعینی بودند و پای کار بیایند در این باره یک تقسیم کاری اتفاق بیفتد.
عضو بنیاد هدایت اظهار داشت:امام جماعت تعامل زیادی با اقشار جامعه دارد و باید در تربیت این افراد موفق باشند، قرار نیست ولی فقیه همه کارها را انجام دهد رهبری در مقام عالی دخالت مستقیم نمی کند پس امام جماعت نیز مداخله مستقیم نمی کند.
وی در ادامه بیان کرد: اما امام جمعه هایی که مقبولیت دارند دو کار یعنی مطالبه و سفارش می کنند و به اندازه ای که حرفشان خریدار است مداخله می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین نظافت تصریح کرد: آگاهی بخشی به مردم که حقوقشان را بدانند مطالبه است، وقتی مردم حق خود را بدانند و از مسئولان مطالبه می کنند، از نظر اسلام حق مسئولان و مردم یک طرفه نیست و امان جماعت می تواند در این باره آگاهی بدهد، همچنین ما باید فوتبالیست و تاجر و نیروی انتظامی و معلم خوبی تربیت کنیم و افراد خوبی را در جامعه بسازیم.
وی عنوان کرد: پیامبر(ص) در اوج معنویت اما با مومنین رئوف و مهربان است الگوی کامل ما نیز ائمه اطهار هستند و کسانی که نزدیک ترین به آنها باشند مورد توجه اند، امام خمینی و رهبری ذخیره الهی برای انقلاب بودند.
عضو بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: طلبه و روحانی ماموریت اصلی اش تربیت انسان هاست و طبیب روح است گاهی پدر و مادر وظیفه اش را انجام نمی دهد روحانی وارد می شود گاهی می بیند مانند نیروی بسیج که در صحنه آمد همانند کرونا که به میدان آمدند و کمک کردند امام جماعت رهبری می کند و به میدان می آیند مردم را به کمک دولت می آوردند و اگر این کمک ها نبود چه گرفتاری هایی می شد.
وی گفت: البته نباید دولت در دولت ایجا کرد باید هر کس کار خودش را انجام دهد و مسجدی ها جوری تربیت شوند که در هر کجا قرار گرفتند بهترین نیروباشند که هر جا جامعه کم بیاورد همه به کمک بیایند.
حجت الاسلام والمسلمین نظافت افزود: مطالبه، افراد را وادرا به کار می کند همان طور که رهبری مداخله مستقیم نمی کند اما مطالبه می کند و کمک می کند و نیرو تحویل می دهد.
وی تصریح کرد: منتها نباید امام جماعتی، معنویت خیالی درست کند که دستش را ببوسند این ها معنویت نیست بلکه امام جماعت باید در جامعه باشد و به مسائل اجتماعی نیز توجه داشته باشد تا تربیت اتفاق بیفتد تربیت پای سخنرانی اتفاق نمی افتد بلکه در میدان عملیاتی می شود یعنی وقتی دنبال امام جماعت راه می‌افتد در میدان یاد می گیرند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!