رئیس شورای قرارگاه فرهنگی عمار:

جامعه بدون امام مانند بدن بی سر است | حاکمیّت در اسلام با امامت تحقق پیدا می کند

جامعه بدون امام مانند بدن بی سر است | حاکمیّت در اسلام با امامت تحقق پیدا می کند
مجتبی عظیمی
0
۰۸ مرداد ۱۴۰۰
حجت الاسلام والمسلین طائب، وجود امام را به سر و شبکه امامت را به سلسله‌های عصبی بدن تشبیه کرد و گفت: جامعه منهای امام و رهبر نمی شود، چون مثل سر است و بدن بدون سر زنده نمی‌ماند؛ اصولا جامعه بدون امام تحقق پیدا نمی کند و شکل نمی گیرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب به تبیین جایگاه امامت و ولایت پرداخت و اظهار داشت: امامت دارای دو جنبه است؛ یک جنبه حالت اصل و دیگری اضطرار است. حالت اصل این است که پیامبر(ص) در عصر رسالت و جامعه پردازی داشتند و جامعه بدون فرمانده و امام شکل نمی گیرد، این اقتضای خلق و سنت الهی است.
رئیس شورای قرارگاه فرهنگی عمار افزود: منتها امام و رهبر می‌تواند فاجر یا عادل باشد، اما جامعه منهای امام و رهبر نمی شود، چون مثل سر است و بدن بدون سر زنده نمی‌ماند؛ اصولا جامعه بدون امام تحقق پیدا نمی کند و شکل نمی گیرد.
وی تصریح کرد: اگر جامعه را به بدن تشبیه کنیم سر به بدن جنبه فرماندهی دارد؛ امام در جامعه می گوید هر یک از اعضا چه وظیفه ای را چگونه انجام دهند؛ گاهی جامعه آن سر را دلی و گاه به اجبار قبول می‌کند. یک رهبر دستورات را با زور ارائه می دهد و دیگری با محبت و این تفاوت بین رهبران است.
پیامبر تنها از طریق مسجد بر جامعه حکومت کرد
وی افزود: امام در رأس نظام اسلامی است و با کمک این سلسله، مطالب را به کف اجتماع می‌رساند؛ وقتی ۱۰ سال حکومت پیامبر(ص) را بررسی می کنیم جز مسجد چیزی وجود ندارد. پیامبر(ص) از طریق نهاد مسجد حکومت‌شان را به کف جامعه رساندند. مسجد قوامش به امام و مسجد برای ثبات حکومت است.
حجت الاسلام والمسلمین طائب بیان کرد: حاکمیت در اسلام با امامت تحقق پیدا می کند. تعلیم و تربیت توسط امام باید باشد؛ سلسله امامت، سیستم تعلیم یافته تعیّنی است و در نهایت تعلیم و تعیین و هدایت پیوسته شکل می گیرد و این برای زمانی است که امام قدرت دارد.
رئیس شورای قرارگاه فرهنگی عمار خاطرنشان کرد: امام برای دولت اصیل نیاز به امامان تراز تربیت شده دارد و اگر از این افراد دارای بسط ید، ندارد، نمی تواند جامعه را رها کند و این حالت اضطرار است که از سطح عالی تنزل می کند، از این رو با همان موجودی فعلی کار را ادامه می دهد. در ابتدای انقلاب فتوای امام این بود که قاضی باید مجتهد جامع باشد، اما بعد از انقلاب دیدند تعداد محدودی است و تنزل کرد به اینکه مجتهد متجزی باشد بعد گفتند مسائل را بفهمند در حوزه کافی است، پس نمی شود گفت این دادگاه پیامبر(ص) است، اما می توان گفت دادگاه حکومت اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمین طائب افزود: امام جماعت نیز همین است تا زمانی که به حد تأمین ایجاد تراز نرسیم، باید در این روال اضطرار حرکت کنیم و این تعیّن است، یعنی هر کس در کف جامعه بتواند دین را ارائه دهد فعلا مطلوب است، اما به این معنا نیست که با این می شود سلسله عصب را ایجاد کرد، چون درست است کف جامعه می پذیرند، اما تربیت شده بالادستی نیست.
وی بیان کرد: بسیاری از امام جماعت ها افرادی موفق بودند اما در طول ایجاد نظام در جایی دیدگاه امام جماعت انطباق نداشت و تعارض ایجاد شد یا توسط مردم کنار گذاشته شدند و یا نظام مجبور شد از برخی مواضع کوتاه بیاید اگر مردم اصل را پذیرفتند قالب مثالی را می پذیرند چون تربیت شده است پس اصل امامت پذیرفته شده و امام نیز پذیرفته می شود.
حجت الاسلام والمسلمین طائب عنوان کرد: باید امام توانمند تربیت کنیم تا مورد پذیرش قرار بگیرد بعد می توان از این ظرفیت استفاده کرد، ما مسجدی در نظام رسالتی داریم و دیگری در اضطرار است در دوران بسط ید مسجدی بخواهد در سلسله نظام امامت قرار بگیرد تعیینی است.
بهترین روش انتخاب امام محله تعیّنی است
وی ادامه داد: بهترین شیوه تعیّن است، یعنی امام جماعت را تربیت کنیم و بفرستیم و مقبولیت پیدا کند و به جایگاهی برسد. مردم چون او را قبول دارند پس می پذیرند، اما وقتی مردم می بینند امامی را که می فرستند، کارآمد و توانمند نیست جمعیت مسجد کم می شود.
حجت الاسلام والمسلمین طائب تصریح کرد: برای تربیت نیرو نیز محتوا اهمیت زیادی دارد؛ منظور از امام کسی است که جامعه را رهبری می کند چه در جامعه دینی و یا غیر دینی باشد.
رئیس شورای قرارگاه فرهنگی عمار افزود: شیوه محتوایی که پیامبر(ص) برای امامت ارائه داد، بسیار مهم است، همچنین عهدنامه مالک اشتر همان اسلوب هدایت جامعه است؛ در طول تاریخ چون حکومت نداشتیم به شکل غیر حکومتی تعلیم داده می شده، اما برای نظام تربیت نمی کردند. امروز باید محتوای آموزشی و تربیتی را در مورد امام مسجد احیا کنیم و برای تولید محتوا و یافتن روش ها نیز تئوری محض هرگز به نتیجه نمی رسد.
وی عنوان کرد: طرح ها باید مسجد محور باشد و نگاه حوزه تغییر کند و مهارت های لازم را باید از سطح یک آغاز کنیم؛ برای رسیدن به افراد تراز باید موجودها را به خط کنیم و امامت مسجد مورد توجه قرار بگیرد، متأسفانه از ظرفیت مساجد غافل شده ایم.
حجت الاسلام والمسلمین طائب بیان کرد: بنیاد هدایت برنامه ای درباره مسجد محوری به حوزه های علمیه ارائه کند. در بیشتر موارد امام جماعت، یک طلبه در کنار خودش ندارد؛ حوزه باید این تعامل را ایجاد کند تا افراد مستعد و توانا از سوی حوزه در اختیار مساجد قرار بگیرند و بتوانند این اهداف را تحقق ببخشند.
در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری حوزه
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!