راهیار بنیاد هدایت در استان ایلام:

محرم فرصتی برای دمیدن امید و نشاط در کالبد جامعه است

محرم فرصتی برای دمیدن امید و نشاط در کالبد جامعه است
مجتبی عظیمی
0
۱۷ مرداد ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام مرادویسی گفت: محرم و صفر فرصتی است برای دمیدن امید و نشاط در کالبد جامعه است؛ باید لذت محرم به مردم چشانده شود.
حجت‌الاسلام حسین مرادویسی راهیار بنیاد هدایت در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بنیاد هدایت، به برنامه های فرهنگی ماه محرم اشاره کرد و اظهار داشت: ماه های محرم و صفر یکی از مباحث نرم افزاری در دین اسلام است و گستره بالای آن سبب می شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
راهیار بنیاد هدایت در استان ایلام افزود: شمولیتی که محرم دارد، ماه مبارک رمضان ندارد؛ ماه رمضان برای روزه داران و اهل مسجد است، اما محرم به گونه ای است که همه افراد و تشکل ها را در برمی‌گیرد و فرا ایدئولوژیک است و همه از آن بهره برداری می کنند.
وی تصریح کرد: محرم فرصتی است برای اینکه در احیای امید و نشاط در جامعه بدمیم؛ خداوند به ما توفیق داده است تا این مسئله را به صورت گفتمان درآوریم و در حوزه شبکه امامت و هر جا می رویم آن را تبلیغ می کنیم.
حجت‌الاسلام مرادویسی بیان کرد: محرم با طعم لذت باید به خوبی برای مردم تبیین شود و همه باید بدانند معیار آن است که حضرت زینب(س) فرمود که جز زیبایی ندیدم.
این امام محله موفق عنوان کرد: این زیبایی نگری در جریان محرم باید لذت بخش باشد، علی رغم اینکه حادثه عاشورا ظاهری خشن دارد و روح انسان از آن گریزان است؛ چون قتلی به بدترین شیوه انجام شده و ظلم بزرگی به بشریت رخ داده است؛ در عین حال جایگاه امام حسین(ع) بسیار والاست آن گونه که در برابر حکومت ستم تسلیم نشد و او را به شهادت رساندند.
راهیار استان ایلام خاطرنشان کرد: این بحث مربوط به قدرت است، اما کودک ۶ ماهه و سه ساله قدرت را در آن کارزار متوجه نمی شود و گناهی ندارد، پس در نتیجه از این ظرفیت باید استفاده و محرم را به بهترین شکل معرفی کرد.
وی گفت: بر این اساس ابتدا در هر شهرستان گروهی را تشکیل دادیم تا این مباحث در آن طرح شود؛ باور بر این است که باید سخنرانی ها و منبرها و تولید محتوا متناسب با جامعه هدف ایجاد شود.
حجت‌الاسلام مرادویسی افزود: ما بر این باور هستیم عزاداری ها باید مردمی باشد و هر خانه یک پرچم درب منزل نصب کند، در این باره طرح هایی داریم که به جای اینکه مراکز و نهادهای مختلف در توزیع پرچم هزینه کند، این رویکرد مردمی شود.
راهیار بنیاد هدایت در استان ایلام عنوان کرد: در گروه روحانیون مستقر استان این موضوعات را مطرح کردیم تا با بهره گیری از اقشار مختلف از ظرفیت مردمی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: در جامعه ما افرادی هستند که حتی امکانات حداقلی را ندارند، با این حال هستی خود را نذر اهل بیت(ع) می‌کنند، این یک ظرفیت مهم است، هر چند با توجه به وضعیت اقتصادی که بر مردم مستولی است نمی توان از جامعه توقع داشت، اما همین مردم برای امام حسین(ع) جان و مال می دهند.
حجت‌الاسلام مرادویسی اظهار داشت: یکی از مباحث جامعه مستضعفین این است که هر چه دارند در حوزه دین صرف می کنند و بردباری و همراهی خوبی در برگزاری مراسمات دینی دارند.
وی گفت: براین اساس تصمیم گرفتیم مراسمات را به صورت محله ای برگزار کنیم، در این روستایی که ما زندگی می کنیم، ۶۳ محله داریم و ۶۳ نفر را برای محله ها مشخص کردیم.
راهیار بنیاد هدایت در استان ایلام در این باره اظهار داشت: در خصوص سیاه پوش کردن محله ها و کوچه ها نیز پیشنهاداتی دادیم تا مردم لباس های مشکی کهنه خود آن را تبدیل به پرچم کنند، همچنین چوب پرچم ها را نیز با کمک خیرین خریداری کردیم تا درب منازل نصب شود.
وی تصریح کرد: در خصوص محلات نیز طرح هایی ارائه دادیم؛ معضلی در تاسوعا و عاشورا داریم و آن تجمیع نذورات مردم در پخت و پز یک نوع غذا و نذری است؛ با توجه به وضعیت کرونایی، رویکرد امسال بنیاد هدایت و سازمان تبلیغات اسلامی این است که مؤلفه نذر را تغییر دهیم و مردم به سمت نذر فرهنگی بروند.
حجت‌الاسلام مرادویسی عنوان کرد: در این باره بسترسازی می کنیم و اگر گفتمان شود و نذوراتی که قابل تغییر هستند تبیین شود بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد، در این باره امامان محله باید از نظر فقهی این مسائل را تبیین کنند و نشر بدهند.
راهیار بنیاد هدایت در استان ایلام بیان کرد: باید مراسمات محرم را زنده نگهداریم و این را در بین مردم جا بیندازیم که امام حسین(ع) برای حفظ دین رفت و در صورتی دین حفظ می شود که دینداران و مسلمانان باید جانشان حفظ باشد؛ براین اساس رعایت شیوه نامه بهداشتی اهمیت زیادی در برگزاری مراسم های محرم دارد.
وی خاطرنشان کرد: روحانیان در این باره فرهنگ سازی می کنند روستا به روستا و محله به محله و مسجد به مسجد آن را ترویج می دهیم و با تجربه نگاری و ارائه طرح در مناطق و اقلیم ها و فرهنگ های مختلف از این ظرفیت استفاده می کنند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!