حجت الاسلام عزت زمانی:

شبکه امامت با ایجاد وحدت و انسجام به دنبال رفع مشکلات مردم است

شبکه امامت با ایجاد وحدت و انسجام به دنبال رفع مشکلات مردم است
مجتبی عظیمی
0
۲۳ مرداد ۱۴۰۰
نشست مجازی تشریح و تبیین طرح ۳۱۳ با حضور معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرعامل بنیاد هدایت و امامان جماعات ۱۱ استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، نشست مجازی تشریح و تبیین طرح ۳۱۳ با حضور حجج اسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، هرمز، مدیر کل فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) و امامان ۱۱ استان برگزار شد.
در این برنامه حجت الاسلام عزت زمانی به نقش اجتماعی مساجد و امامان اشاره و عنوان کرد: شبکه امامت مبتنی بر مبانی اعتقادی و توحیدی با راهبردی که از سوی بنیاد هدایت برای آن ترسیم شده است به حل مسائل اجتماعی می‌پردازد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: شبکه امامت به دنبال ایجاد پیوستگی بین مؤمنین و ایجاد وحدت برای حل مسائل اجتماعی است؛ این همان معنی ولایت است و امامان ما می‌توانند این نقش را پیاده کنند.
وی افزود: با طراحی که شبکه امامت صورت می‌دهد و با ایجاد ظرفیت‌ها و گردآوری امامان و شناسایی و حل مسائل این اتصال بین مؤمنین برقرار شده و این نگاه حکمرانی است که توانسته است در طول تاریخ شیعه را حفظ کند.
حجت الاسلام عزت زمانی بیان داشت: گسستگی که امروز در جامعه با آن روبرو هستیم نتیجه کنار گذاشتن الگوی امامت و ولایت است و دشمن می‌داند که اگر این را کنار بزند به اهداف خود خواهد رسید.
وی افزود: تجربه سال‌ها حضور روحانیت در بین مردم و حرکت بنیاد هدایت در سال‌های اخیر این را اثبات می‌کند که این حضور می‌تواند به حل مسائل کمک کند و گسستی که در بین مردم وجود دارد را برطرف کندو اگر درست عمل کنیم می‌توانیم دیگران را نیز وارد این عرصه کنیم و اداره کنندگان کشور را نیز بر سر این سفره بنشانیم.
حجت الاسلام میرمحمدیان دیگر سخنران این نشست بر اهمیت تعالی شبکه امامت تأکید کردو گفت: برای این تعالی افزایش توانمندی، دانش، انگیزه و پشتیبانی از امامان ضروری است؛ برای اینکه امام بتواند خود را منجز کند باید مورد حمایت قرار بگیرد که یکی از این ها حمایت‌های دولتی است.
مدیرعامل بنیاد هدایت ادامه داد: دولت ظرفیت‌های متعددی دارد که یکی از این ظرفیت‌ها مددکاری است؛ دولت در این زمینه در بهزیستی و کمیته امداد هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شود.
وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم اجرایی شدن مددکاری دینی اظهار داشت: این مددکاری همان مددکاری اجتماعی با رویکرد دینی است و چه بهتر که این کار توسط روحانی انجام شود؛ این مسئله سبب شد تا توافقی در قالب طرح ۳۱۳ با کمیته امداد امام خمینی (ره) شکل بگیرد.
حجت الاسلام میرمحمدیان مهمترین بخش این کار این است که در این طرح ما به دنبال ارتقا جایگاه امامان هستیم و این ارتقا به این است که او مددکاری و محبت به مردم را وظیفه خود بداند.
مدیرعامل بنیاد هدایت ابراز داشت: امام به خلق مهربان است و ما در این طرح می‌توانیم این مهربانی، و پشتوانه بودن نسبت به مردم را متبلور کنیم؛ وقتی چنین شد ولایت الهی در محله متجلی می‌شود و خدمت به مردم در حقیقت جاری شدن ولایت الهی است.
وی خاطرنشان کرد: تجربه طرح ۳۱۳ می‌تواند بسیار مهم باشد و راه را برای این دست کارها باز کند؛ شرط آن این است که کار الگوساز و با دقت صورت بگیرد؛ این ۳۱۳ نفر پیش قراول هستند تا کار در مقیاس وسیع‌تر ادامه یابد.
در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت، ضمن تشریح مدل امامت خاطرنشان کرد: در این مدل امام علاوه بر اقامه نماز و تعظیم شعائر به حل مشکلات مردم می‌پردازد.
معاون راهبری بنیاد هدایت با اشاره به ویژگی‌های پیامبر (ص) در قرآن گفت: امام محله و جماعت هم باید مانند پیامبر (ص) دغدغه حل مسائل مردم را داشته باشدو در این راه تلاش کند و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و کمک خیرین به کمک مردم بشتابد.
وی در تشریح طرح ۳۱۳ بیان کرد: در این طرح در مرحله اول از جانب کمیته امداد به هریک از امامان محله ۵ خانوار معرفی می‌شوند؛ امام موظف است برای هریک از این خانواده‌ها در ماه یک روضه خانگی و سه جلسه مشاوره و تبلیغ چهره به چهره برگزار کند که این جلسات با حضور خانواده مام انجام می‌شود.
حجت الاسلام محلاتی افزود: در طرح ۳۱۳ به دنبال این هستیم تا امامان با ارتباطی که با خانواده‌ها می‌گیرند و جلسات مذهبی که در منازل آن‌ها برگزار می‌کنند این خانواده‌ها را به لحاظ اجتماعی و مذهبی ارتقا دهند و از سوی دیگر مسائل آن‌ها را شناسایی و حل کنند.
در پایان پس از ارزیابی که توسط کمیته امداد انجام می‌شود، جلسات تجربه نگاری برگزار می‌شود و امامان تجربه‌های خود را در این طرح با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.
پایان بخش این نشست سخنان حجت الاسلام هرمز مدیر کل فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) بود که به تشریح طرح ۳۱۳ پرداخت.
مدیرکل فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) شناسایی مسائل و مشکلات خانواده‌های تحت پوشش را از اهداف این طرح برشمرد و افزود: هر خانواده ممکن است نیازمندی‌های داشته باشد که امامان باید به شناسایی این نیازها پرداخته و آن‌ها را به رابطین کمیته امداد منتقل کنند.
وی گفت: گروه‌هایی در فضای مجازی تشکیل خواهد شد و افراد می‌توانند در این گروه‌ها تجربه‌ها و ایده‌های خود را برای اجرای طرح مطرح کنند؛ به ایده‌های برتر جوایزی تعلق خواهد گرفت.
در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری مهر
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!