حجت الاسلام برادران:

کاهش فرزندآوری ریشه در فرهنگ راحت طلبی نظام مدرنیته دارد

کاهش فرزندآوری ریشه در فرهنگ راحت طلبی نظام مدرنیته دارد
مجتبی عظیمی
0
۲۴ مرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام برادران، کاهش جمعیت را ناشی از گسترش ترویج راحت طلبی دانست و گفت: اصل فرهنگ رفاه طلبانه ای که حاکم بر جامعه شده برگرفته از هویت نظام مدرنیته است؛ بنابراین کاهش جمعیت ناشی از یک معضل فرهنگی است نه اقتصادی.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام محمدرضا برادران، عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با اشاره به بحث پیری جمعیت و کاهش فرزند آوری، اظهار داشت: تبیین این موضوع نیازمند جلسات متعدد است؛ همچنین به‌ طور خاص به برنامه‌ ریزی‌ های اساسی و کلان نیازمند است که در این زمینه مسئولان باید وارد عمل شوند.
وی افزود: امروز این مسئله بین مردم رواج پیداکرده که با توجه به وضعیت اقتصادی اداره یک فرزند و تربیت آن معضلی بزرگ است؛ حال آنکه تقریباً ۸۰ درصد این موضوع، ارتباطی به مسئله مالی ندارد چراکه با اندک بررسی می‌بینیم، افرادی که از رفاه مادی برخوردار بوده و ثروت بیشتری دارند معمولاً قائل به تک ‌فرزندی هستند و در مقابل خانواده‌های کمتر برخوردار فرزند بیشتری دارند.
حجت الاسلام برادران در بررسی بعد فرهنگی وضعیت فرزندآوری، گفت: بنابراین این قصه فرهنگی است اما نه فرهنگی صرف بلکه فرهنگ رفاه طلبانه ای که حاکم بر جامعه شده و مانع فرزند آوری است. در تمام دنیا این فرهنگ رواج پیداکرده و کسانی که از دستاوردهای نظام مدرنیته کمتر بهره‌ مندند، فرزند بیشتری دارند؛ یعنی هویت نظام مدرنیته راحت‌طلبی است.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت راحت‌طلبی را مانع فرزندآوری دانست و عنوان کرد: معمولاً افرادی که طرفدار نظام مدرنیته هستند بر این باورند که چرا باید خود را در سختی قرار دهند و با مشقت بچه را بزرگ کرده و از خودشان هزینه کنند. این نوع نگاه حد یقف ندارد و انسان را به‌جایی می‌رساند که مثل کشورهای اروپایی در صف پرورشگاه می‌ایستند تا فرزندی اختیار کنند اما خودشان زایمان نکنند این اصل راحت‌طلبی است.
وی با اشاره به آیات قرآن در زمینهٔ آزمایش بودن مال و همسر و فرزند افزود: فرزند آوری بستری برای آزمایش است در هر حال آزمون، سختی‌های خودش را دارد گاهی نتیجه آن درخشان است و انسان از این معبر عبور می‌کند و به خیر دنیا و آخرت می‌رسد و گاهی ممکن است سقوط کند. فرزند آوری بستری است برای رشد و تعالی جامعه و انسان از منظر دینی یک فرصت ارزشمند است اما در نظام مدرنیته به تهدید تبدیل ‌شده است.
حجت‌الاسلام برادران با بیان اینکه فرهنگ راحت طلبی تنها در بحث فرزند آوری نیست و عامل اصلی ناباروری و عدم رغبت جوانان به ازدواج نیز به شمار می‌رود، گفت: یعنی این راحت‌طلبی به اصل تشکیل خانواده هم سرایت کرده است. در واقع مرد با خود می‌گویند وقتی می‌توانم خودم را راحت اداره کنم چرا به‌سختی بیفتم؟ نگاه سوء دنیای مدرن به زنان و تشکیل زندگی مشترک تبدیل به ضرب‌المثلی در زبان انگلیسی شده است که می‌گویند «من که می‌توانم از شیر گاو استفاده کنم چه دلیل دارد گاو را به خانه بیاورم و مشکلاتش را تحمل‌ کنم».
وی در پایان خاطرنشان کرد: انتهای فرهنگ مدرنیته به این شکل است که انسان را هر روز راحت‌طلب‌تر از قبل بار می‌آورد و در نتیجه مسئولیت‌پذیری انسان را کاهش می‌دهد و با بهانه‌های گوناگون مالی و اجتماعی آن را بیان می‌کند اما اصل قصه همین است.
در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری حوزه
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!