فعالیت محرمی امامان محله؛

امام محله‌ای که به مدد حفظ قرآن مجالس حسینی را محل رسیدگی به محرومان کرده است

امام محله‌ای که به مدد حفظ قرآن مجالس حسینی را محل رسیدگی به محرومان کرده است
مجتبی عظیمی
0
۲۶ مرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام داوری، امام محله جوان کوی اکباتان (همدان) نه تنها اجازه نداده کرونا مجالس حسینی را منزوی و تعطیل کند بلکه از بستر انسی که با قرآن دارد، هم پرچم اقامه عزا را برافراشته و هم ماه محرم را ماه رسیدگی به محرومان کرده است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، مساجد و مسجدی ها در دوره شیوع کرونا در کنار کمک های مومنانه و رسیدگی به محرومان، خدمت رسانی به بیماران کرونایی از طریق تهیه و تامین اقلام دارویی، کپسول اکسیژن و …، کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای آسیب دیدگان اقتصادی این ویروس منحوس و دیگر خدمات اجازه ندادند فعالیت های مذهبی فرهنگی تحت شعاع محدودیت های کرونایی قرار بگیرد و در موقعیت های مختلف پرچم اقامه شعائر دینی مذهبی را برافراشتند از جمله تجلیات این عزم و همت تجربه موفق عزاداری های محرم حسینی در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ است که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و نظم و ترتیب خاص برگزار شده و در حال برگزاری است.
این تجربه موفق مرهون کسانی است که مخلصانه و بی ادعا برای آنکه مردم در این شرایط حساس آرامش و نشاط معنوی داشته باشند و از دیگر سو مناسبت های مذهبی منزوی نشوند، آستین همت بالا زده و به میدان آمدند کسانی همچون امامان محله که با تکیه بر ظرفیت های محلی و مسجدمحور چنین کردند.
حجت الاسلام «وحید داوری»، امام محله مسجد امام علی (ع) کوی اکباتان (همدان) ازجمله این افراد است. که با همکاری مدرسه برکت مراسم عزاداری حسینی را به فضای باز این مدرسه که در پشت مسجد قرار دارد، برده است و مجالس حسینی را به مدت ۱۱ شب برگزار می کند.
این امام محله که از حافظان قرآن است، می گوید: اگرچه کرونا شرایط خست و پیچیده ای را برای برگزاری ایمن و بدون خطر مجالس حسینی رقم زده است اما انس با قرآن همیشه به من برای پیدا کردن راه حل در شرایط سخت کمک کرده است و شخصاً موفقیت هایی را که به عنوان امام محله در گره گشایی از مردم کسب کرده ام، مرهون همین انس با آیات الهی می دانم.
وی درباره محتوایی که در جلسات عزای حسینی به سوگواران ارائه می شود، ابراز می کند: در این ۱۱ شب راه های رسیدن به آرامش در سیره حسینی است، به عزاداران معرفی می شود علاوه بر این شیوه همسرداری و فرزندآوری که از دغدغه های امروز مقام معظم رهبری و کشور است، تبیین می شود. چراکه برنامه دشمن از بین بردن کانون های گرم خانوادگی است.
حجت الاسلام داوری درباره دیگر بخش های عزاداری سوگواری، ابراز کرد: مداح و روضه خوان جلسه نیز از طلبه های جوان دهه هفتادی هستند و غالب مخاطبان و عزاداران جلسه هم بیشتر نسل جوان و نوجوان هستند.
وی با بیان اینکه ویژه برنامه محرمی برای بانوان در نوبت بعدازظهر در مسجد برگزار می شود، تصریح می کند: این ویژه برنامه شامل محورهایی همچون «شیرخوارگان حسینی» و … با همکاری پایگاه بسیج مسجد از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در دهه اول اجرا می شود.
حجت الاسلام داوری با اشاره به مطالبه مجدد مقام معظم رهبری درباره کمک های مومنانه، بیان می کند: در این راستا کمک های مومنانه در قالب بسته های معیشتی، تهیه یک دستگاه چرخ خیاطی به ارزش ۱۳ میلیون تومان برای اشتغال یک خانواده محروم، تامین جهیزیه برای نوعروسان نیازمند و تامین اقلام دارویی برای بیماران کرونایی انجام شده و می شود.
بنابر آنچه مرور شد، این امام محله جوان توانسته با اتکا به نیروی مردمی و رعایت پروتکل ها، چراغ عزاداری های محرمی را روشن نگاه دارد و اجازه نداده کرونا مانع از سوگواری بر مصائب سید و سالار شهیدان (ع) شود.
در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری شبستان
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!