در طی یادداشتی مطرح شد؛

تمرکز ظرفیت های حاکمیتی و مردمی در مساجد به جای رقیب تراشی

تمرکز ظرفیت های حاکمیتی و مردمی در مساجد به جای رقیب تراشی
مجتبی عظیمی
0
۰۹ شهریور ۱۴۰۰
اگر ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی در تقویت مسجد به عنوان پایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… در تمدن اسلامی تمرکز پیدا کنند، شاهد برکات و ثمرات آن  در جامعه خواهیم بود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، یادداشتی را با عنوان « کدام نسخه، شفابخش است؟»  در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرد. از نگاه وی فرهنگ‌سراها، سراهای محله و یا هیچ مرکز دیگری نمی‌توانند جای مسجد را بگیرد و مسیر رسیدن به تمدن اسلامی از مسجد می گذرد. متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:
 در دهه هفتاد، فرهنگ‌سراها با چه هدفی تشکیل شدند؟ شاید با هدف گسترش فضاهای فرهنگی! شاید با هدف ایجاد یک فضای فرهنگی بازتر از فضاهای موجود مثل مساجد، هیأتها و کانون‌ها!
شاید هم با هدف شبکه‌سازی از قشری از جامعه که سلیقه فرهنگی آن با فلان گروه خاص سیاسی نزدیک بود!  در برابر شبکه‌ مساجد و پایگاه‌های مقاومت و… یا شاید با هدف ایجاد پاتوق برای یک گروه یا جریان خاص در برابر مساجد که پاتوق جریان انقلابی و دیندار بود.
در هر صورت در زمانی که تبلیغ می‌شد مساجد باید توسط مردم ساخته و اداره شوند، با سرمایه گذاری سنگین از بیت المال، این بدعت در حوزه فرهنگی گذاشته شد.
بعدها و در دهه هشتاد و احتمالا با اهداف مشابه و سرمایه‌گذاری سنگین از بیت‌المال، یک بدیل یا رقیب دیگر برای مساجد در سطحی خردتر شکل گرفت.
در دهه نود و باز هم با سرمایه‌گذاری سنگین از بیت‌المال و با انگیزه های مشابه ولی اینبار در حوزه اجتماعی دفاتر تسهیل‌گری به بهانه کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی یک رقیب یا بدیل دیگر برای مساجد شکل گرفت.
همانطور که در حوزه فرهنگی فرهنگ‌سراها و سراهای محله نتوانستند بار جدی از فرهنگ بردارند در حوزه اجتماعی هم دفاتر تسهیل‌گری نخواهند توانست در کاهش آسیب‌های اجتماعی به صورت موثر کاری از پیش ببرند.
اگر ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی در تقویت مسجد به عنوان پایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… در تمدن اسلامی تمرکز پیدا کنند، انشاءالله می‌توان ثمرات و برکات آن‌را برای جامعه بیش از پیش دید.
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!