«حسینیه کودک»؛ ابتکار بچه‌های مسجد برای تربیت عاشورایی نسل آینده

«حسینیه کودک»؛ ابتکار بچه‌های مسجد برای تربیت عاشورایی نسل آینده
مجتبی عظیمی
0
۱۱ شهریور ۱۴۰۰
مسجد و کانون فرهنگی هنری «شهدای کربلا» به همت امام محله جوان خود و با راه‌اندازی حسینیه کودک مفاهیم و آموزه‌های حسینی، فاطمی و علوی علیهم السلام را توسط مربیان مجرب به کودکان که آینده‌سازان کشور هستند، یاد می‌دهد و با این گنجینه مانوس‌شان می‌کند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، «حسینیه کودک» از ابتکارات حجت الاسلام «مصطفی محجوب زاده»، امام محله و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد «شهدای کربلا» (واقع در دزفول از توابع استان خوزستان) است که از هفت سال پیش فعالیت خود را در جوار هیئت روضه الزهرا (س) آغاز کرده و در طول این سال ها توانسته منشاء برکات بسیار شود.
حجت الاسلام محجوب زاده با بیان اینکه «حسینیه کودک» یا «مهدکوک حسینی» از حدود هفت سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار می کند: این حسینیه با رویکرد تربیتی و به منظور ایجاد فضای آرامش و بی دغدغگی برای والدینی که در مراسم های مذهبی در محرم حسینی (ع)، ماه مبارک رمضان، ایام فاطمیه و … شرکت می کنند، فعال شد بدین ترتیب که فضای یکی از خانه های همجوار مسجد به نگاهداری کودکان ۳ تا ۹ سال اختصاص یافت و به سرعت با استقبال بالایی مواجه شد به گونه ای که دیگر جا برای کودک جدید نداشتیم.
مدیر کانون فرهنگی هنری «شهدای کربلا»، ادامه می دهد: مهم آنکه شیوه کار حسینیه مثل مهدکودک های رایج نیست بلکه در کنار نگاهداری کودکان ۳ تا ۹ سال آموزه های دینی عاشورایی، علوی و فاطمی را در قالب قصه و بازی و نقاشی، پرده خوانی، نمایش و سرود و … به آنها توسط مربیانی که دوره های ملی تربیتی را دیده اند، آموزش می دهیم.
بنابر این گزارش، مکان حسینیه کودک ابتدا در یکی از منازل همجوار مسجد بود اما به دلیل استقبال بالا، و افزایش تعداد کودکان به ۳۰۰ نفر دو سه منزل همجوار مسجد «شهدای کربلا» را به این حسینیه اختصاص دادیم.
حجت الاسلام محجوب زاده با بیان اینکه با شیوع کرونا حسینیه کودک در فضای مجازی فعالیت خود را ادامه داده است، می گوید: حسینیه کودک آنلاین، ابتکار فعالان حوزه کودک هیئت روضه‌الزهرای دزفول است که از محرم سال گذشته و با شیوع کرونا فعالیت خود را در بستر شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد. مهم آنکه این حسینیه مجازی از جغرافیای دزفول و استان خوزستان عبور کرده و به حسینیه‌ای برای کودکان تمام ایران که در بستر اسکای‌روم و به صورت تعاملی برگزار می‌شود، تبدیل شده است.
وی با اشاره به اضافه شدن یک آیتم جدید و جذاب به برنامه های رایح حسینیه کودک در فضای مجازی، بیان می کند: عمو حاج آقا و عروسک عَقابَقا که یک هزارپای پر شر و شور است هر روز با ماجرایی به دیدن کودکان می‌آیند و با داستان‌هایی جذاب زندگی عادی بچه‌ها را به وقایع عاشورا پیوند می‌زنند. قصه‌های جدید و با برنامه و جذابیت برای کودکان را می‌توان از ویژگی‌های این برنامه دانست.
به گفته این امام محله جهادی و پرتلاش، امکان فعال شدن صدا و تصویر مخاطبان، حسینیه کودک آنلاین مسجد «شهدای کربلا» را به یک برنامه تعاملی و مهیج تبدیل کرده است. آموزش کاردستی، آموزش نقاشی، مداحی مداحان نوجوان و مسابقه حفظ شعر عاشورایی محتشم کاشانی از دیگر بخش‌های این برنامه است.
این گزارش می افزاید: حسینیه کودک آنلاین روضه‌الزهرا (س) از اول تا یازدهم محرم، هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۰ به نشانی Skyroom.online/ch/rozatoalzahra/koodak برگزار می‌شود. البته برنامه های این هیئت در طول سال و در مناسبت‌های مختلف ادامه می یابد.
گفتنی است، برنامه های حسینه کودک بخشی از فعالیت‌های مسجد شهدای کربلای دزفول است که امام آن مسجد حجت الاسلام محجوب به عنوان امام محله نمونه برگزیده شده و مسئول آن هیات در مهرواره محله همدل به مرحله انتخاب کشوری راه یافته است.
در دیگر رسانه ها:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!