در کرمان در حال برگزاری است؛

نشست شهید بیاضی زاده با هدف هم اندیشی و هم افزایی در اجرای مهرواره اوج

نشست شهید بیاضی زاده با هدف هم اندیشی و هم افزایی در اجرای مهرواره اوج
مجتبی عظیمی
0
۱۷ شهریور ۱۴۰۰

نشست هم اندیشی و هم آهنگی مدیران کل، مدیران ادارات تبلیغات شهرستان‌های مختلف استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با هدف تبیین مهرواره اوج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی بنیاد هدایت، نشست ۲ روزه شهید حجت الاسلام بیاضی زاده با حضور حجت الاسلام میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، مدیران کل و مدیران ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های مختلف استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در اردوگاه شهید باهنر کرمان و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حال برگزاری است.
مدیران شهرستانی، کنش گران را به خط کنند
مدیرعامل بنیاد هدایت در نخستین روز این نشست که مزین به نام شهید مدافع حرم، حجت الاسلام بیاضی زاده بود اهمیت کار مدیران ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان ها را یادآور شد و گفت: مدیر شهرستان باید کنش گرانی نظیر هیئات، گروه های جهادی، فعالان فرهنگی و دیگران را برای حل مسئله به خط کنند.
وی افزود: ما در مهرواره محله همدل محله ها را محور حل مسئله قرار دادیم و در مهرواره اوج مساجد هر محله باید محور قرار گیرند.
حجت الاسلام میرمحمدیان با اشاره به بیانیه گام دوم اظهار داشت: ظهور مقدماتی دارد و بر اساس بیانیه گام دوم که رهبر انقلاب صادر کردند، خودسازی و تهذیب نفس، جامعه پردازی و تشکیل حکومت اسلامی از مقدمات این امر مهم هستند و در بخش جامعه پردازی ما نیاز به هسته و حلقه های میانی داریم که وظیفه حلقه های میانی شناخت مسئله، ظرفیت و راه حل و در کنار این ها رعایت مبانی انقلاب است.
مدیرعامل بنیاد هدایت بیان کرد: مهمترین حلقه های میانی محله محور، مسجد محور و امام محور هستند که همان حلقه های ولایی هستند.
وی ادامه داد: مدل امامت، ولایت محور است وجاری شدن حقیقت ولایی امیرالمؤمنین(ع) را در محله ها و کوچه ها به دنبال دارد؛ موضوع ولایت خیرالموضوع است و باید در تمام شئون زندگی جریان پیدا کند.
حجت الاسلام میرمحمدیان با اشاره به نقش امام در حل مسائل گفت: امام محله کاری می کند که مردم محله با اعتماد به او وارد میدان می شوند.لذا در هر مسأله حضور مردم قرار گرفته و حل مسأله توسط مردم انجام می شود.
مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: وقتی از ادبیات جنگ در حوزه فرهنگ استفاده می کنیم یعنی ما در جنگ فرهنگی هستیم؛ اجرای عملیات شهید سلیمانی. عملیات مهرواره محله همدلی.عملیات مهرواره اوج گویای مؤید این موضوع است که ما خود در متن یک جنگ فرهنگی می دانیم.
وی ادامه داد: سؤال اصلی این است که چرا عملیات‌های مختلف ومهرواره های مختلف؟ رشد، ارتقاء و تعالی شبکه امامت با چه روشی صورت بگیرد؟ مدل اول آموزش شبکه امامت است اما مشکل اینجا است که برگزاری کلاس ۷الی۱۵ درصد کیفیت دارد و همراه با آفات زیادی است؛ آموزش به تنهایی بازدهی پایینی دارد.
حجت الاسلام میرمحمدیان خاطرنشان کرد: مدل های آموزشی مختلفی مانند استاد محوری، مخاطب محوری و گروه محوری داریم اما مدل عملیات محور همه ویژگی های خوب مدل های دیگر را با خود دارد و موجب رشد دانش، مهارت و انگیزش امامان می شود.

هدف شورای عالی مساجد ارتقای سطح کیفی مساجد است

در ادامه این نشست حجت الاسلام غلامحسین حقانی مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی کرمان در سخنانی به تشریح آیین نامه اجرایی شورای تعالی مساجد پرداخت و گفت: رئیس شورا نماینده ولی فقیه در استان است و دبیری شورا را اداره کل تبلیغات استان به عهده دارد؛ اداره کل اوقاف و امور خیریه، سپاه پاسداران و شورای ائمه جماعات استان اعضاء شورا را تشکیل می دهند.
وی در خصوص مأموریت اداره تبلیغات اسلامی در شورای عالی مسجد اظهار داشت: اداره تبلیغات اسلامی در قالب ۴ کمیته جذب و گزینش، کمیته فرهنگی و امور اجتماعی، کمیته رسانه و کمیته آموزش و ارتقاء به فعالیت می پردازد هدف ما این است تا امام جماعت مسئولیت مشخص داشته باشه و بقیه با هماهنگی امام کارکنند؛ نظارت بر عملکرد امامان جماعت و ارتقاء سطح کیفی مساجد از دیگر اهداف این شورا است.
هدف از نشست، تجلیل از مدیران توانمندسازی آن ها
حجت الاسلام محلاتی معاونت راهبری بنیاد هدایت سخنران بعدی نشست شهید بیاضی زاده در تبیین اهداف نشست گفت: تجلیل از زحمات مدیران، ارتقاء خدمات رسانی مساجد، آموزش رصد و شناسایی مسئله و حل آن و توجیه و توانمند سازی مدیران و راهیاران شهرستانی از جمله اهداف این نشست است.
به کارگیری ظرفیت شریکه الامام ها در مهرواره اوج
در ادامه حجت الاسلام پشم فروش دبیر اجرایی مهراره اوج در بیان چرایی اجرایی شدن مهرواره اوج به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره و عنوان کرد: مهرواره اوج ویژگی هایی دارد که محور قرار گرفتن مسجد و امام جماعت، توانمند سازی و ارتقای دانش راهیاران شهر ستانی، به کارگیری ظرفیت شریکه الامام ها، ارتقاء نهضت خدمت رسانی، مسأله یابی و رصد مشکلات و حل مسئله و مواردی متعدد دیگر از این جمله هستند.
دین داری نازل به اجتماع و خدمات اجتماعی است
در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام سید حسینی با اشاره به رویکرد اجتماعی دین اظهار داشت: تعالی شبکه امامت هدف بنیاد هدایت هست و مدل امامت به دنبال به اجتماع کشیدن دین است
وی با تأکید بر وحدت شیعه و سنی افزود: دین داری نازل به اجتماع و خدمات اجتماعی است و دین داری عملی و کاربردی و اجتماعی باعث وحدت آفرینی بین شیعه و سنی می شود.
حجت الاسلام سیدحسینی اقدامات بنیاد هدایت در خصوص اهل سنت را یادآور شد و افزود: در اولین اقدام مهرواره اوج ثبت مساجد اهل سنت و مولوی ها و ماموستاها در این مهرواره است و باید عالم اهل سنت بازوی حرکتی مدیران سازمان در مناطق اهل سنت شود؛ تعامل با مراکز بزرگ اهل سنت و دفتر نهاد امور اهل سنت در دستور کار است.

روایت روز اول از نشست هم اندیشی شهید بیاضی زاده

 

حکمرانی مسجد محور بهترین مدل حکمرانی
حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت در نشست شهید بیاضی به سخنی از رهبر کبیر انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: بهترین مدل حکمرانی جمهوری اسلامی مدل حکمرانی مسجد محور است.‌
قائم مقام بنیاد هدایت اظهار داشت: راهیاری مدلی برای توانمند سازی همه جانبه شبکه امامت با استفاده از تجربه، دانش و روش. فراگیر و همه جانبه است.
وی افزود: راهیار باید و بر اساس الگوی اعتماد سازی و انگیزه بخشی بر قلب امام محله مسلط شود و برای مسئله یابی و حل آن ها همیشه در دسترس امام باشد و توصیه های او به امام نباید ابلاغی و دستوری باشد.
حجت الاسلام غلامی بازدید و سرکشی از محل استقرار امامان، ارتقا و حقوق، گعده های علمایی، مشاوره، راهنمایی و همدلی با امامان، ارزیابی و هویت بخشی به امامان بخشی از وظایفی است که بر عهده راهیاران گذاشته شده است.
گعده، ابزاری راهبردی
در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام موحد مدیر پژوهش بنیاد هدایت،گعده را ابزاری مهم دانست و عنوان کرد: دور هم نشستن و بیان مشکلات و معضلاتی که در محیط تبلیغی و محله بسیار اهمیت است و در گعده افراد توانایی خود را نشان می دهند.
وی افزود: در گعده فرصت ها، ظرفیت ها و نقاط ضعف و قوت پیدا می شوند و این است که گعده را یک ابزار راهبردی می دانیم؛ در گعده نیازهای دو طرف مطرح شده و شبکه سازی ایجاد می شود. محل تلاقی شبکه سازی و توانمند سازی گعده است.
گعده صرفاً یک مباحثه علمی نیست.البته مباحثه هم در آن صورت می گیرد؛ گعده سه نفر اصلی دارد، میزبان که محفل در خانه او برگزار می شود، دبیر که دعوت افراد به جلسه و هماهنگی را بر عهده دارد و منشی که مباحث گعده توسط وی نوشته شود.
گفتنی است این نشست در دو روز برگزار می شود و ارائه حسن قاسمی با موضوع مسئله یابی و ظرفیت های حل مسئله، بوم حل مسئله در شش حلقه، ارائه نماینده های حلقه ها، ارائه مدل راهیاری، بوم راهیاری و ارائه نماینده های حلقه ها برنامه های روز دوم نشست را تشکیل می دهد و در پایان نیز از مدیرانی که در مهرواره محله همدل حضور فعال تری داشتند، تقدیر خواهد شد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!