مدیر تبلیغات اسلامی زاهدان مطرح کرد؛

نقش مهم فعالیت‌های محله و مسجد محور در شکل‌گیری جریانات مردمی

نقش مهم فعالیت‌های محله و مسجد محور در شکل‌گیری جریانات مردمی
مجتبی عظیمی
0
۲۷ شهریور ۱۴۰۰

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زاهدان گفت: فعالیت‌های محله محور و مسجد محور نقش مهمی در شکل‌گیری جریانات مردمی در رفع مشکلات دارد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام علی خیور در تشریح فعالیت‌ها اداره تحت مدیریت خود در راستای اجرایی شدن «مهرواره اوج» اظهار داشت: در زاهدان ۱۰۷ مسجد فعال وجود دارد که از حضور مبلغان بهره می‌برند و یک سری از مساجد نیز در حاشیه شهر قرار دارند و با توجه به اینکه جریانات انحرافی اهالی را تهدید می‌کند مدیریت در این مناطق دشوار است.
مدیر اداره تبلیغات اسلامی زاهدان بیان کرد: تعدادی از آقایان از جمله ۹ نفر از روحانیون در این مناطق فعال اند و در زاهدان نیز ۱۴ امام محله حضور دارند.
وی افزود: در این راستا در مناطق چند گانه شهر زاهدان، قرارگاه فرهنگی شکل داده‌ایم که حول محور چندین مسجد از جمله برای تعدادی از اهل تسنن فعال است.
حجت‌الاسلام خیور عنوان کرد: در طرح تحول اجتماعی مسجد محور در تلاش هستیم مشکلات مردم را حل کنیم، هرچند ممکن است همه مشکلات از ناحیه مسجد شیعه در محله قابل حل نباشد و اهل تسنن نیز صاحب دیدگاه خاص و فرهنگ و آداب و رسوم خاصی در رفع مشکلات باشند.
وی تصریح کرد: همه افراد، روحانیون و مولوی‌ها زیر پرچم قرارگاه قرار دارند تا جریان تمدن سازی و امت واحده شکل بگیرد و در این زمینه مولوی‌ها و روحانیون در کنار هم، فعالیت‌های تبلیغی را در مسیر اهداف توسعه می‌دهند.
وی در مورد برنامه‌های در دست اقدام اداره تحت مدیریت خود گفت: ما برای مهرواره اوج و محله همدل، تعاملاتی با دستگاه‌های فرهنگی و مردمی همانند بنیاد خاتم و سپاه پاسداران برقرار کردیم که نقش محله محور داشتند و آنچه در اسناد کاری شان بود، روی میز آوردیم و مطالعه و کار تحقیقاتی انجام شد.
لزوم مشارکت مردم در کارهای فرهنگی
حجت‌الاسلام خیور بیان کرد: اگر کمیته امداد و یا بنیاد علوی بخواهند مشکلاتی را حل کنند به تنهایی قادر نخواهند بود، مگر اینکه در حکومت مهدوی با محوریت ولی عصر این جریانات به همراه مردم ساماندهی شود و هر کس به عنوان یک سرباز، نقش خود را ایفا کند.
وی تصریح کرد: باید بتوانیم مشکلات را حل کنیم و ظرفیت‌ها و بضاعت‌ها را شناسایی کنیم، به ویژه در مورد مشارکت‌های مردمی و نذر و نذورات که در شیوع کرونا دوباره احیا شد، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد.
استقبال مساجد زاهدان از مهرواره اوج
مدیر اداره تبلیغات اسلامی زاهدان عنوان کرد: در شهرستان زاهدان در مهرواره اوج، بالاترین میزان ثبت نام و لبیک گویان را داشتیم و ۹۵ مسجد به این طرح لبیک گفتند و کارها را شروع کردند و حضور پررنگ مردم و محوریت امام محله با نقش امامت به خوبی نشان داده شد.
وی اظهار داشت: مردم باید فریاد رس یکدیگر باشند و این تعامل و همراهی، نقطه قوت است، با تشکیل گروه‌های مردمی و جهادی سایر نهادها نیز پای کار آمدند و در این ایام محرم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از کمیته امداد توسط اداره تبلیغات برای تزریق به هیئت‌ها گرفته شد و در کنارش بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان از طریق ستاد فرمان امام (ره) کمک شد.
حجت‌الاسلام خیور خاطرنشان کرد: در محلات همه پای کار آمدند و این نشان داد که نباید تنها به امید نهادهای حمایتی باشیم، وقتی خودمان دغدغه‌ها را بشناسیم و راهکار آن را پیدا کنیم، نیازی به نهاد و اداره‌ای نداریم و در همه عرصه‌ها می‌توانیم کار را پیش ببریم.
حضور متخصصین در فعالیت‌های جهادی
وی گفت: ما پزشک و مهندس در قالب گروه‌های جهادی در جهت انجام خدمات مختلف داریم و همین را به دست مردم می‌سپاریم و اتفاقی که باید روی دهد به سرانجام می‌رسد و مردم حول این محور مسجد قرار می‌گیرند و گره از مشکلات باز می‌کنند.
مدیر اداره تبلیغات اسلامی زاهدان افزود: ما سنت قدیمی در همراهی مسجد و محله داشتیم که در جامعه کم کم از آن فاصله گرفتیم و باید پیوند محله و مسجد را در رفع مشکلات احیا کنیم.
وی بیان کرد: در جهت احیای مسجد محوری، ۴ محله به صورت پایلوت انتخاب شد که در آن نیازها و مسائل را رصد و آسیب شناسی می‌کنیم و تاکنون سه محله در زاهدان به طور کامل تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.
مدیر اداره تبلیغات اسلامی زاهدان بیان کرد: در این محله‌ها، آسیب‌ها کاهش یافته و به خصوص اعتیاد و اختلافات خانوادگی کمرنگ شده و خدمات اجتماعی و مواسات و همدلی رونق گرفته است و در ایام محرم نیز به برخی از محله‌ها ورود کردیم و با بهره گیری از فرهنگ توزیع نذر بین همسایگان و اقشار ضعیف براساس مکتب اهل بیت (ع)، بسیاری از مشکلات را رفع کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام خیور تصریح کرد: در این محلات صندوق قرض الحسنه فعال است که به کمک مردم شکل گرفته و به نیازمندان وام می‌دهد و اخیراً امکان وام تا ۵ میلیون بدون سود فراهم شده است.

در دیگر رسانه‌ها:
خبرگزاری مهر

باشگاه خبرنگاران جوان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!