عضو مجلس خبرگان رهبری:

فضای اجتماعی جامعه نیاز به نوسازی دارد

فضای اجتماعی جامعه نیاز به نوسازی دارد
مجتبی عظیمی
0
۲۸ شهریور ۱۴۰۰

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: فضای اجتماعی مدرن به هیچ وجه متناسب با طرح امامت نیست و اگر بخواهیم این طرح را در آن پیاده کنیم باید فضای جامعه را نوسازی کنیم؛ این طرح با طرح جامعه سلطه سازگار نیست. اگر این تغییرات را در ساختارهای جامعه مدرن ایجاد نشود، طرح امامت توفیقی به دست نمی آورد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، عضو هیئت امنای بنیاد هدایت، در دیدار حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت ضرورت اجرایی شدن طرح امامت را یادآور شد و گفت: در اجرایی کردن طرح امامت نباید تردید کرد، نباید کار متوقف شود و باید از نقطه ای کار را آغاز کرد؛ اما باید به سمت استانداردسازی تحقیقات برویم و به لحاظ عمق و دایره تحقیقات گسترش یابد.
وی با اشاره به سؤالاتی که در طرح امامت مطرح است، اظهار داشت: می توان به صورت مصاحبه محور سؤالاتی که در این خصوص وجود دارد پاسخ داد و به جواب های نسبی رسید، اما این برای طراحی یک مدل امامت فراگیر در سطح جامعه کافی نیست.
این استاد حوزه علمیه مطرح کرد: باید بررسی کرد چه سؤالاتی در خصوص طرح امامت مطرح است و نیز باید بررسی کرد که تئوری کردن موضوع امامت به نحو عمومی چه الزاماتی دارد و آیا لازم نیست پژوهشگاه هایی باشد و محققین در آن فعالیت کنند و پایان نامه هایی در این خصوص بنویسند؟
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت افزود: باید در این عرصه که کار نویی است و مورد بحث قرار نگرفته است کار جدی تری انجام داد و به پاسخ هایی برسیم که قانع کننده و در وزانت فقاهت حوزه باشد.
وی تأکید کرد: فضای اجتماعی مدرن به هیچ وجه متناسب با طرح امامت نیست و اگر بخواهیم این طرح را در آن پیاده کنیم باید فضای جامعه را نوسازی کنیم؛ این طرح با طرح جامعه سلطه سازگار نیست. اگر این تغییرات را در ساختارهای جامعه مدرن ایجاد نشود، طرح امامت توفیقی به دست نمی آورد.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: حکمرانی اسلامی اگر به معنی طرح امامت شد الزاماتی دارد؛ نمی شود با مناسبات تمدن مادی طرح امامت را پیاده کرد و اگر امامت را به سطح تمدن سازی و جامعه سازی نرسانیم امامت محقق نمی شود؛ شروع از تمدن مادی است اما باید ابتدا نظام را تغییر داد و به جای آن نظام ولایت فقیه گذاشت.

آموزش ۵ هزار مبلغ برای تقویت شبکه امامت
حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت های مجموعه تحت مدیریت خود اظهار داشت: این فعالیت ها سطوح مختلفی دارد و یکی از بخش های این فعالیت ها، سطوح میدانی است که در آن برای جا افتادن امامت محله دو کار اساسی باید انجام شود.
مدیرعامل بنیاد هدایت ادامه داد: ابتدا باید گفتمان امامت محله در جامعه جا بیفتد و دوم اینکه باید برای این موضوع الگوسازی کنیم چراکه برخی معتقدند این کار شدنی نیست؛ بنابراین باید به سراغ طلاب مبلغی رفتیم که در میدان حضور دارند تا آن ها را آموزش دهیم؛ در حال حاضر ۵ هزار نفر از مبلغین را تحت آموزش داریم تا از طرفی به سطح امامت محله برسند و از سوی دیگر گفتمان را نیز پیش ببریم.
وی گفت: گفتمان سازی و الگوسازی در مدل امامت نیازمند یک نرم افزار است و این حضور هیئت امنا در این کار را تبدیل به یک موضوع کلیدی می کند. امامت و حلقه های میانی از آن دسته موضوعاتی است که در طی قرن ها کسی به آن نپرداخته است و عدم پرداخت می تواند خسارت بار باشد.
حجت الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: موضوع امامت تبدیل به یک مدل اجتماعی نشده است و شاهد پیاده سازی آن نبوده ایم؛ وقتی امام ما در جامعه می خواهد کار بکند اطرافش پر از ابزار غربی نظیر مدل تسهیل گری است. در مدل امامت ما در زمینه مفاهیم نیز فقیر هستیم.

سکولاریسم در کمین شبکه امامت
حجت الاسلام حمیدرضا ترابی مدیر حوزه علمیه هامبورگ که در این دیدار به صورت مجازی حضور داشت با اشاره به فعالیت های این حوزه علمیه ابراز داشت: امامت در مقیاس کلان، میانی خرد وجود دارد و ما با مطالعه در آثار مختلف در این حوزه و پژوهش در آن به یک اثر مکتوب رسیده ایم که در حال تکمیل است.
مدیر حوزه علمیه هامبورگ با اشاره به تمثیلی از مولانا خاطرنشان کرد: امامت مانند هوای آزاد و رها و پرتحرک است و سکولاریسم مانند پشه است و در جایی که باد باشد پشه ای هم نیست؛ اگر در جایی سکولاریسم باشد باید دانست که آنجا امامتی نیست.
وی افزود: تمام شئون و مراتب اجتماع باید منطبق بر امامت باشد؛ ما آیات و روایات مرتبط با این بحث را بررسی کردیم؛ در نتیجه امامت را در لایه میانی و خرد باید داشته باشیم.

در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!