امامی که ظرفیت‌ جهادی مساجد را فعال کرده است؛

از پرورش غاز تا تامین منابع از محل پسماند

از پرورش غاز تا تامین منابع از محل پسماند
مجتبی عظیمی
0
۰۳ مهر ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام بابازاده امام محله‌ جهادگر و پرتلاش کوی عرفان گرگان با هم‌افزا کردن توان مسجدی‌ها و خیران مردمی توانسته هم به کارآفرینی برای محرومان کمک کند هم سفره‌های خالی را رونق ببخشد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، مقام معظم رهبری در پیام تلویزیونی خود درباره وضعیت بیماری کرونا در ۲۰ مردادماه تاکید کردند: «باید این نهضت مجدّداً اوج بگیرد؛ کسانی هستند که ناچار شغلشان تعطیل میشود -چه تعطیلی باشد، چه نباشد، بعضی از مشاغل واقعاً دچار مشکل تعطیلی است- خب اینها مشکل پیدا میکنند. به نظر من مرکز هم بایستی مساجد باشد؛ میتوان مرکز کمک و همیاری با مردم و احسان و مواسات را در مساجد قرار داد. در هر مسجدی افراد نیازمندِ آبرومند را -افرادی هستند که واقعاً آبرومندند امّا در عین حال نیازمندند- شناسایی کرد، به اینها کمک رساند و مردم میتوانند کمک کنند و کمک هم میکنند. این تذکّرات من است.» بسیاری از مساجد و ائمه جماعات در لبیک به این مطالبه جدی تر وارد عرصه کمک های مومنانه شده اند.
حجت الاسلام «محمود بابازاده»، امام محله کوی عرفان و محله غدیر گرگان ازجمله ائمه جماعاتی است که با تلاش برای شبکه سازی مساجد، توان جمعی و جبهه ای مسجدی ها را برای محرومیت زدایی و گره گشایی های مومنانه به کار گرفته است.

وی در این باره اظهار کرد: حدود یک سال است که امام محله در مسجد امام صادق(ع) کوی عرفان گرگان هستم. در محله مشکلات و مسائل مختلفی وجود دارد که مطابق فرمایش رهبری معظم انقلاب با یکی و دو مجموعه حل شدنی نیست بلکه به فعالیت جهادی جبهه ای برای حل آنها نیاز است لذا ضرورت دارد مسجد، هیئت، پایگاه های مردمی، ارگان ها و نهادهای دولتی و نیمه دولتی هم افزا شوند.

حجت الاسلام بابازاده تاکید کرد: امام محله می تواند این مجموعه ها را به هم نزدیک و هم‌محور کند این مجموعه ها اهداف مشترک دارند که می توان با نقشه واحد اینها را ساماندهی و هم افزا کرد البته نیازی نیست همه یک کاسه شوند بلکه می توانند فعالیت های خود را با یک نقشه راه واحد پیش ببرند.

این امام محله پرتلاش با بیان اینکه از نیازهای محله کوی عرفان و غدیر رفع مسئله اشتغال جوانان است، ابراز کرد: ارتباط‌دهی سرمایه گذاران و مردم علاقمند به سرمایه گذاری با جوانان و هم افزایی سرمایه ها و نیروی کار به رفع این مشکل کمک شایان می کند. در محلات حاشیه شهر امام محله می تواند بین اینها واسطه گری کند و با احصای نیازها و رسانه ای شدن فعالیت ها علاقمندان و همکاران افزایش می یابند و مجموعه ها پای کار می آیند تا سرمایه گذاری و در پی آن اشتغال زایی و کارآفرینی انجام شود.

وی با بیان اینکه در کوی عرفان با همین رویکرد تولید نان محلی و پرورش قو و غاز را راه اندازی کرده ایم، گفت: برای این مهم تنوری تهیه شد و اکنون چند خانواده مشغول شده اند. در ادامه این روند تولید صنایع چوبی توسط چند نفر از نوجوانان مسجدی، راه اندازی کارگاه خیاطی و تولید پوشاک و بحث تفکیک زباله و پسماند را را نیز در موضوع کارآفرینی دنبال کرده ایم. در این موضوعات توانسته ایم زمینه اشتغال ۲۰ نفر را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام بابازاده با بیان اینکه مجموعه ای از فعالیت ها را هم برای آینده در نظر داریم که هنوز به فاز اجرا نرسیده است و درپی جذب سرمایه گذار هستیم، تاکید کرد: هر چه سطح کار توسعه بیاید، درآمدزایی آن هم افزایش می یابد هر چه کار خُرد باشد درآمد کمتر و احتمال استمرار آن کمتر است لذا به جذب سرمایه گذاری نیاز داریم چون اگر مردم پای کار بیایند کار تقویت می شود. امامان محله می توانند فرصت عرضه و فروش را هم در شبکه سازی مساجد انجام دهند.

وی با بیان اینکه فعالیت های جهادی و مومنانه مساجد محله را در گروه «عهد ماندگار» دنبال می کنیم، تاکید کرد: این گروه زیرمجموعه هایی دارد و حدود ۴۰ نفر هم عضو آن هستند. کار را به شیوه مسجدمحور و امام‌محور پیش می بریم.

این امام محله جهادگر از لبیک مسجدی ها به نهضت مواسات مدنظر رهبری معظم انقلاب خبر داد و بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون نزدیک به سه هزار بسته معیشتی را میان خانواده های محروم توزیع کرده ایم و در مواضع و مناسبت های مختلف هم در مقاطع مختلف بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ بسته معیشتی را به تناسب کمک های خیرانه توزیع می کنیم.

طبخ و توزیع غذا میان محرومان و جمع آوری و تفکیک لباس های در حد نو و قابل استفاده و توزیع آن در محلات حاشیه ای شهر نیز از دیگر فعالیت های مومنانه ای است که توسط گروه عهد ماندگار دنبال می شود.

به گفته وی، تهیه و توزیع بسته های بهداشتی، تهیه جهیزیه برای زوج های جوان و بی بضاعت، عمران و آبادانی منازل محرومان (هم اکنون ۲۰ خانه در دست تعمیر و بازسازی قرار دارد)، ترخیص بیماران دارای مشکل مالی و حمایت از آنها از دیگر وجوه حضور اهالی مساجد محله کوی عرفان و غدیر گرگان در نهضت مواسات است.

وی درباره نحوه تامین منابع مالی موردنیاز در فعالیت های مومنانه، بیان کرد: علاوه بر کمک های خیران و همراهی مردم، برخی از منابع را از محل بازیافت زباله و پسماند تامین می کنیم.

بابازاده تاکید کرد: هر چه مسئولان و مردم بیشتر با مشکلات حاشیه شهر آشنا شوند و هر چه مردم پای کار بیایند به رفع مشکلات به ویژه در مناطق محروم و مستضعف‌نشین کمک بیشتری می شود.

بنابر این گزارش، این امام محله فعال در کنار فعالیت های مومنانه و تشویق و هم افزا کردن مسجدی ها برای شرکت در نهشت مواسات، به فعالیت های فرهنگی نیز توجه دارد و به ویژه بچه های مسجد را در این باره بسیج می کند، برگزاری همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم ها و مناسبت های مذهبی همچون احیای شب های قدر و عزاداری ماه محرم حسینی و برگزاری کلاس های آموزش قرآن و حلقه های معرفت ازجمله این فعالیت ها است.

 

در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!