عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

امامان محله قدم‌های بزرگی برداشتند

امامان محله قدم‌های بزرگی برداشتند
مجتبی عظیمی
0
۲۶ مهر ۱۴۰۰

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است سازمان تبلیغات اسلامی با اجرای طرح امامان محله، قدم‌های بزرگی برداشته است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و چندین دوره نماینده مجلس بوده است و این روزها همه هم‌ و غم خود را به کار گرفته است تا در توسعه محله‌های کمتر توسعه‌یافته قدم بگذارد؛ از این‌رو با همه توان خود از وزارت کشور برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر کمک می‌گیرد. ایشان معتقد است سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند تأثیری بسیار قوی بر این طرح داشته باشد؛ چه‌بسا بدون اینکه اسمی از آن‌ها باشد، امامان جماعات در محله‌ها از همان روزهای اول پای ‌کار بودند و قدم‌های بزرگی را برداشته‌اند.

سازمان تبلیغات اسلامی در گام دوم انقلاب به سمت و سویی پیش رفته است که اهداف خود را در قالب برنامه‌های هنری و استفاده از ابزار هنر به سمع و نظر مخاطب برساند. این اتفاق چقدر می‌تواند در ترویج و تبلیغ دین اسلام مؤثر باشد؟

اگرچه ابزار همیشه مهم است، در فرهنگ‌سازی، محتوا اهمیت بیشتری دارد. ابزاری مثل هنر بهترین وسیله برای انتقال یک مفهوم یا محتواست. آنچه در سازمان تبلیغات اسلامی اهمیت بیشتری دارد محتواست و ابزار هم برای انتقال مفهوم مهم خواهد شد. اگر محتوا قابل‌قبول نباشد، سبب رشد جامعه و جوان ما نخواهد شد. البته نکته مهم‌تر اینکه این محتوا باید با سلیقه جوان و پیشرفت فناوری هماهنگ باشد تا اثرگذار باشد.

از نظر شما تولید محتوا براساس نگاه سازمان تبلیغات اسلامی و جذب مردم چطور اتفاق می‌افتد؟

تولید محتوا با آگاهی و تحقیق و پژوهش همراه است. در این راه باید خون‌دل‌ها خورد. یک‌شبه و یک‌ساله حاصل نمی‌شود. هدف سازمان تبلیغات استفاده از دین برای زندگی بهتر است. پس هدف باید تک‌تک مردم باشند تا بتوان آن‌ها را به خودباوری رساند. باید خود کارشناسان دینی یقین داشته باشند که مردم جانشین خداوند روی زمین هستند. خودشان منبع قدرت هستند و این از راهی به دست نمی‌آید الا تهذیب نفس. سازمان تبلیغات اسلامی در کشورمان از روز اول همین رسالت را بر عهده داشت تا مردم این کشور اسلام ناب را بشناسند. این تهذیب نفس چیزی نیست که بتوان سر کلاس یاد گرفت یا اینکه با رسیدن به یک موقعیت شغلی و اقتصادی فراهم شود. فقط و فقط در مبارزه با هوای نفس به‌صورت مستمر حاصل می‌شود. سازمان تبلیغات اسلامی باید مردم را با قدرت خداوندی و قدرتی که در وجود خودشان نهفته است، آشنا کند. سازمان تبلیغات اسلامی با حرکت‌های اخیری که در جامعه داشته، نشان داده است که می‌تواند برای انتقال مفاهیم از ابزار هنر استفاده کند. ابتکار عمل نیز در برنامه‌هایشان وجود دارد. در این میان، جلسه‌های متعدد و گفت‌وگوهای بسیاری برای تکمیل محتوا و غنابخشیدن به محتواها در برنامه‌هایش داشته‌اند، اما توقع از سازمان تبلیغات بیش از این‌هاست و عمر سازمان تبلیغات اسلامی به‌اندازه عمر انقلاب جمهوری اسلامی ایران است. روحانیون بزرگ مانند شهید آیت‌الله دستغیب و شهید آیت‌الله مدنی و بسیاری از روحانیون برجسته دیگر داریم که کافی است با استفاده از بینش آن‌ها محتواهایی تولید کرد که جوان‌ها را در مسیر رشد و تعالی مستمر قرار دهد. سند این حرف همان است که هرچه از شهادت آن‌ها می‌گذرد، این عزیزان محبوب‌تر می‌شوند. وقت آن رسیده است که محتواهای تولیدشده دینی در قالب فضای مجازی نیز رصد شود. ابزارها باید به‌روز شود. روحانیون سنتی کار خودش را می‌کند، اما سازمان تبلیغات اسلامی باید با فضای مجازی پیش برود. سازمان که در بدو انقلاب سکان‌دار بود، باید برای مردمی‌کردن فعالیت‌های خود از همه نیرو استفاده کند.

شما به مردمی‌کردن فعالیت‌ها اشاره کردید. این مهم بسیار مورد توجه سازمان تبلیغات اسلامی است؛ برای ‌مثال از ماه رمضان سال گذشته، پویش‌هایی را به نام «مهرواره همدل» یا «مردم ماه» اجرا کرده است و حضور میلیونی مردم در این پویش‌ها قابل‌تأمل بود.

موضوع راه‌اندازی پویش‌ها را شنیده بودم، اما تصور نمی‌کردم به این اندازه از آن استقبال شده باشد. شاید سازمان در این مسیر ابتدای راه است یا هنوز خیلی از محتواهای تولیدشده عمق پیدا نکرده است، اما به‌عنوان نماینده‌ای که چند سالی است در میان مردم هستم، بسیار خوشحالم که سازمان تبلیغات اسلامی وارد ‌چنین فعالیت‌هایی شده است. همین ‌که این سازمان در قالب این پویش‌ها نگاه و چشم‌اندازی به محله‌های آسیب‌پذیر دارد، به نظر من راه درست را پیدا کرده است.

خود شما هم در این ‌باره تجربه خوبی را طی سال‌های گذشته دارید و چند سالی است که در طرح توسعه محله‌های کم‌برخوردار با کمک مسئولان و نمایندگی از طرف رهبری حرکت‌های وسیعی را انجام داده‌اید. در این مورد بیشتر بگویید.

طی جلسه‌های متعدد بالغ‌بر ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار را در کل کشور شناسایی کردیم تا بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم. نهادهای بسیار برای کمک آستین بالا زدند، اما نکته جالب‌توجه اینکه امامان محله و جماعت مساجد بدون اینکه ادعایی داشته باشند، در این بستر بسیار کار می‌کنند و همیشه در هر محله‌ای کمک‌رسان بوده‌اند؛ یعنی امامان جماعاتی که زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی هستند؛ پس نتیجه اینکه اجزای تشکیل‌دهنده سازمان تبلیغات اسلامی هدفشان کمک به مردم است. اگر سازمان تبلیغات اسلامی که هدفش ترویج اسلام ناب محمدی است در این حرکت‌های ملی همراه شود، اتفاق‌های بزرگی را رقم خواهد زد. من به‌شخصه شاهد بودم که در محله‌های آسیب‌پذیر روحانیون و طلبه‌های جوان چطور با جان و دل کار می‌کنند. آن‌ها گل سرسبد هستند و برای جمع بسیاری از هم‌لباسان خود، فرهنگیان و مردم جامعه که آن‌ها را شناخته‌اند، الگو هستند.

پیشنهاد شما به سازمان تبلیغات اسلامی برای پیشبرد اهدافشان چیست؟

وقتی پویش‌های مثل «مردم ماه» یا «مهرواره همدل» در سازمان تبلیغات اسلامی شکل‌ گرفته است، حتماً متصدیان این برنامه تجربیات بزرگی را برای حمایت از مردم کسب کرده‌اند. همان‌طور که همه ما خوب می‌دانیم، یکی از قدم‌های اصلی انقلاب اسلامی که در راستای آن سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شد، حمایت از مردم مستضعف بود. هر کارشناسی که فقط چند صباحی در محله‌های آسیب‌پذیر کار کند، متوجه خواهد شد که این مردم آسیب‌دیده زیر بار فقر و بیماری بارها کمر خم کرده‌اند و سرد و گرم روزگار بسیار کشیده‌اند. باید به این افراد توجه شود و به آن‌ها با مبنای انسانیت کمک شود که خودشان را پیدا کنند، نه اینکه به آن‌ها ترحم شود. اگر این افراد به‌جایی برسند، فقط این نیست که خودشان را ببینند؛ قطعاً آن‌ها دست دیگر افراد جامعه را می‌گیرند و همه با هم در مسیر موفقیت گام برمی‌دارند. خلاصه کلام اینکه سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد، می‌تواند در این مسیر بسیار کمک‌رسان باشد.

جوان‌گرایی یکی از اهداف سازمان تبلیغات اسلامی بوده است؛ چه در حوزه مدیریت و چه در حوزه آموزش به جوان‌ها. این رویکرد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

استفاده از جوان‌ها انتخاب بسیار خوبی بوده است. اهمیت‌دادن به جوانان زیر ۳۰ سال یعنی نجات آینده و آینده‌نگری. به‌خصوص اینکه حواسمان به جوان‌هایی باشد که در محیط‌های آسیب‌زا رشد کرده‌اند. اگر این‌ جوان‌ها در مسیر قرار بگیرند و رشد کنند، دیگر هیچ‌کسی جلودارشان نیست و دیگران را هم در مسیر دین‌داری و موفقیت با خودشان همراه می‌کنند. نمونه‌های آن‌ها را بارها در تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب خودمان دیده‌ایم.

شما چه پیشنهادی برای ایجاد یک برنامه یا پویش جدید و تأثیرگذار به سازمان تبلیغات اسلامی می‌دهید؟

خیلی ساده، پیشنهاد می‌دهم چهار محله آسیب‌پذیر را که قبلاً شناسایی ‌شده‌اند، تحت پوشش خود قرار دهند و به‌صورت پایلوت فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و دینی را در این محله‌ها با کمک کارشناسان و امامان جماعت زبده انجام دهند. در این صورت حتماً دستاوردهای بسیار زیادی از آن کارشناسان خواهد شد تا بتوانند در این مسیر موفق‌تر عمل کنند؛ طوری که چند نفر از اهلی جوان محله به‌صورت دائمی و عمیق در مسیر درست قرار بگیرند که همان‌ها سبب رشد دیگر جوان‌های محله خواهند شد.

ضرورت نشر خوبی‌ها در محله‌های آسیب‌پذیر

رویکرد نشر خوبی‌ها در سازمان تبلیغات اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال می‌گوید: «این رویکرد بسیار مؤثر است و البته سازمان تبلیغات اسلامی با راه‌اندازی سایت تبیان در این مورد پیشتاز بوده است. به همین دلیل از این سازمان توقع بیشتری است که همچنان با ‌سرعت پیش برود و با افزایش کارهای عمیق دینی سرعت کار را نیز افزایش دهد. برنامه‌سازان در محله آسیب‌پذیر طوری برنامه‌سازی کنند تا بتوانند امیدافزایی کنند. سازمان تبلیغات اسلامی علاوه بر اینکه به‌واسطه تبلیغ دین می‌تواند در این کار بسیار قوی عمل کند، به نسبت دیگر مجموعه‌های کوچک هم اراده قوی‌تری دارد و هم‌دست بازتری تا بتواند زیبایی را به نمایش بگذارد. کار فرهنگی کاری است که باید برای آن پرنفس کار کرد و خسته نشد. کار روی انسان‌ها بسیار سخت است. این انسان پیچیده نیاز دارد خودش را بشناسد. وقتی در مسیر فرهنگ‌سازی به‌جایی برسید که متحول شد، همان زمان به معدن طلا رسیده‌ است».

دیگر رسانه‌ها:

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!