حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در افتتاحیه نشست شهید لندی:

طعم شیرین ولایت باید توسط امامان محله به مردم چشانده شود

طعم شیرین ولایت باید توسط امامان محله به مردم چشانده شود
رضا رفیعی‌مهر
0
۰۶ آبان ۱۴۰۰

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت با بیان اینکه در بین روحانیون، ائمه جماعات و امامان محله نزدیکترین ارتباط را با مردم دارند، گفت: باید طعم شیرین ولایت را به مردم بچشانند و این منوط به این مطلب است که امام محله از محبت با مردم، عدالت، سخاوت و گذشت برخوردار باشد.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، افتتاحیه نشست سه روزه شهید علی لندی امروز هدف هم اندیشی و هماهنگی شبکه راهیاری و شبکه شریکه الامام با حضور راهیاران منطقه ای و استانی بنیاد هدایت و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری عضو هیئت امنای بنیاد هدایت، در سالن همایش هتل شاهد قم برگزار شد.

حجت الاسلام ماندگاری در این برنامه جایگاه بلند امامت را متذکر شد و گفت: طعم شیرین ولایت باید توسط روحانیت به مردم چشانده شود؛ در بین روحانیون در سطوح مختلف این امام جماعت است که با مردم ارتباط مستقیم دارد و اگر این محبت بین امام و مردم نباشد و اگر امام اهل عدالت، سخاوت و گذشت نباشد آن ها ولایت را درک نخواهند کرد.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ادامه داد: ما زیباترین فرصت را برای اقامه مفهوم امامت و ولایت را پیدا کرده ایم اما متأسفانه ۴۲ سال این فرصت را از دست داده ایم، در نتیجه تربیت نسل جوان ما آنگونه که انتظار داشتیم محقق نشد.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به گزاره های علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین های آن ها را روش های مختلف انتقال مفاهیم دانست و خاطرنشان کرد: انتقال مفاهیم دینی دارای سه مرتبه است و بالاترین مرحله آن این است که این مفاهیم فراتر از دیدن و شنیدن ارائه شود و در حقیقت به مردم چشانده شود؛ این همان کاری است امام باید انجام دهد. مردم لذتی از نماز و نمی برند چراکه مزه ارتباط با خدا را نچشیده اند.

حجت الاسلام ماندگاری چیستی و چرایی و چگونگی مسئله امامت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: این امر ابتدا باید برای خود امامان حل شود و نتیجه عدم درک این است که در فتنه ها ولی تنها می ماند.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت اظهار داشت: سال هاست مسائل فقهی مختلف در حوزه ها بحث  می شود اما مسئله ولایت مغفول مانده است و گاهی این امر نتیجه ترس برخی برای ورود به این موضوع است و گاهی هم نتیجه افراط برخی افراد است.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا ابراز داشت: برای انتقال فهم درست از چیستی مسئله ولایت باید این موضوع را با گرفتاری های مردم گره بزنیم و سرپرستی ولایت را بر مردم و ولایت های عرفی را برای آن ها تشریح کنیم تا ولایت حقیقی را بهتر درک کنند؛ همانطور که مربی تکالیف درسی و ورزشی را می گوید ولی الهی نیز تکالیف الهی را بیان می کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به برکات و آثار متعدد ولایتمداری بیان داشت: تسهیل امور، موفقیت در امور، تعالی از جمله این آثار و برکات است؛ نمونه تسهیل امور همین نماز جماعت است که نماز برای ما در آن آسان تر است.

وی افزود: در جریان پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی، و دفاع از حرم اهل بیت(ع) با ولی بودیم موفق شدیم؛ در جنگ اقتصادی هم اگر با ولی بودیم موفق می‌شدیم اما چنین نشد و شاهد نتایج آن در جامعه هستیم.

حجت الاسلام ماندگاری با طرح این سؤال که چگونه باید ولایتمدار باشیم تصریح کرد: مردم باید به این برسند که امام بهتر مسائل را می فهمد و از روی حساب سخن می گوید، این موضوع را امام باید با عملکرد خود اثبات کند؛ این می شود که هر مسئله ای پیش می آید مردم برای مشورت نزد امام می آیند؛ روحانی نباید تنها امام جماعت باشد بلکه باید امامت کند.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت اضافه کرد: حق تقدم در فهم و عمل باید با ولی باشد، یعنی اینکه امام جلو بیفتد مردم پشت سر او حرکت کنند؛ حضرت زهرا (س) می دانست که اگر علی(ع) زنده بماند اسلام زنده می ماند به همین دلیل خود را فدای ولی کرد.

زیبایی کار ما این است که به همراه خانواده برای تعالی شبکه امامت تلاش می‌کنیم

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، با تاکید بر اهمیت استفاده از فرصت ها و نعمات الهی اظهار داشت: با رصد رسانه ها در می یابیم که بحث دوگانه امت ـ امامت و دولت ـ ملت گرم شده است و دشمن هم شمشیر را کشیده و موضوع امامت ولایت را مورد هدف قرار داده است.

مدیرعامل بنیاد هدایت بیان کرد: ما هرچقدر در این راه تلاش کنیم هدر نمی رود مگر اینکه برای هوای نفس باشد؛ باید خدا را شکر کنیم که ما در این مسیر قرار داده است و باید از خداوند کمک بگیریم و با صبر طی مسیر کنیم.

وی افزود: ما با اهل و عیال خود وارد مسیر شده ایم و این یکی از زیبایی های کار ما است و هم خود و هم اهل خود را سرباز و جانباز این  مسیر قرار داده ایم و ارزش این را نباید دست کم بگیریم؛ این سختی ها را نباید تلخ کرد و این ها خاطره های زیبایی است که ماندگار می شود.

دیگر رسانه‌ها: 

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری شبستان

وب سایت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!