در نشست شهید علی لندی مطرح شد؛

هدف شبکه راهیاری احیای نقش مسجد در مسیر تحقق تمدن اسلامی است/مساجد به مسئله فرزندآوری ورود کند

هدف شبکه راهیاری احیای نقش مسجد در مسیر تحقق تمدن اسلامی است/مساجد به مسئله فرزندآوری ورود کند
مجتبی عظیمی
0
۰۷ آبان ۱۴۰۰

معاون راهبری بنیاد هدایت گفت: ما به دنبال آن هستیم تا مسجد را به جایگاه خود یعنی مسجد عصر نبوی بازگردانیم تا بتواند نقش خود را در تحقق تمدن اسلامی ایفا کند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت، در نشست قهرمان شهید علی لندی برکات طرح راهیاری را یادآور شد و گفت: با وجود زمان کمی که از اجرای آن گذشته، بهتر از بسیاری از طرح ها جا افتاده است.

معاون راهبری بنیاد هدایت بیان داشت: با وجود سختی هایی که مسیر راهیاری وجود دارد هیچ چیزی ما را مأیوس نمی کند؛ حسی خوبی است که راهیاران به ما می دهد وآن اینکه برخی از آن ها به ما می گویند حتی اگر از راهیاری هم کنار برویم باز این مسیر را ادامه می دهیم.

وی عنوان کرد: در مظلومیت مسجد همین بس که آمار درستی از تعداد آن ها وجود ندارد و جایگاه واقعی خود را از دست داده اند؛ ما به دنبال نقش آفرینی مسجد در تحقق الگوی تمدن اسلامی هستیم و رهبر معظم انقلاب مسجد تراز انقلاب اسلامی را مقدمه ساز ظهور می دانند و ما در این راه قدم برداشته ایم.

حجت الاسلام محلاتی ادامه داد: در تمدن اسلامی مساجد نقش محوری دارند؛ همان مسجدی که در عصر نبوی شاهد بوده ایم اما متأسفانه این خاصیت را از دست داده است؛ نگاه ما به کار راهیاری و تعالی مسجد نگاه ایدئولوژیک است چنانچه برخی از ما چنین نباشیم این اعتقاد را باید در خود بوجود آوریم و اگر این اتفاق رقم بخورد، خستگی دیگر معنا ندارد.

معاون راهبری بنیاد هدایت با اشاره به گام های مختلف مهرواره اوج تصریح کرد: باید در ارتقای شئون مسجد گام‌های جدی برداریم همه کسانی که در این کار دخیل هستند باید هم افق و هم نظر شوند و برای همین در بازه ۴۰ روزه ۷ نشست منطقه ای با شرکت همه استان ها برگزار شد که نتایج بسیار خوبی داشت و در ادامه آن نشست های مجازی در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: ما می خواهیم این اوج گرفتن مساجد و فعالیت های اجتماعی آن ها به صورت ملموس مشاهده شود؛ معتقدیم که این محقق می شود به شرط اینکه تبدیل به حرف واحد و فرهنگ مساجد ما شود و همه مساجد به دنبال حل مسئله باشند؛ با مدل های حل مسائل ارائه شده مردم پای کار می آیند و این مسجد را به سطح مسجد تراز می رساند.

وی بر ضرورت آمایش مساجد تاکید کرد و گفت: این آمار باید تکمیل شود و ۱۰۰ درصد مساجد باید پایش و شناسایی شوند و در گعده ها باید تجربه های‌مان را به اشتراک بگذاریم تا راه هایی برای تکمیل این آمار بیابیم.

امام عنصر محوری در مسائل فرهنگی و اجتماعی است

در بخش دیگری از این نشست مهندس حسن قاسمی در تشریح مباحث تکمیلی الگوی حل مسئله اظهار داشت: امام باید بر بخش های مختلفی امامت خود را اعمال کند و مسجد و محله بخش جزئی از این بخش ها است.

قاسمی گفت: امامت بر حلقه های میانی یکی از این امامت ها است و در تعریف حلقه های میانی باید بگوییم که این حلقه ها مجموعه های مردمی هستند که جهت گیری آن ها به سمت تمدن نوین اسلامی است و در این راستا برای حل مسئله تلاش می کنند؛ ظرفیت ها را شناسایی می کنند و در مسیر حل مسئله گام بر می دارند.

وی به نقش های متفاوت امام اشاره کرد و افزود: امام عنصر محوری و کارشناس اصلی در مسائل فرهنگی و اجتماعی است و در برخی مقاطع نیز به عنوان یک عنصر محرک عمل می کند. امام نباید به طور مستقیم به حل مسئله بپردازد، بلکه باید به عنوان پیشران و یا مشاور عمل کند.

دستیار مدیرعامل بنیاد هدایت به تعاریف مختلف حل مسئله پرداخت و عنوان کرد: انحراف کار از آنچه که باید باشد، نارضایتی فرد یا گروه از جامعه، فاصله با مطلوب، رویارویی با بحران، تداوم و پرتکرار بودن و برخی عبارات اینچنین همه تعاریفی از مسئله را ارائه می دهند.

قاسمی با بیان انواع مواجهه با مسئله ابراز داشت: برخی مسئله مدار عمل می کنند و طبق این نگاه به مقابله با مسئله می پردازند و برخی هم با آن به صورت سازگار و یا ناسازگار مواجهه می کنند.

وی پس از اشاره به مراحل حل مسئله گفت: محله با معضلات مختلفی روبرو هستند که پنج روش رصد اخبار، بازدید میدانی، همفکری گروهی، مصاحبه با خبرگان و مطالعه منابع برای مشخص کردن این معضلات وجود دارد.

دستیار مدیرعامل بنیاد هدایت با ارائه دسته بندی از معضلات در محله افزود: ۲۵ دسته بندی در این موضوع احصا شده است و مبنای آن سیاست های کلی نظام است.

قاسمی با اشاره به مثال های از معضلات خانوادگی گفت: در سطوح مختلف مشکلات و معضلات متفاوتی وجود دارد که نمونه آن فرزندآوری است و مسجد باید در این موضوع ورود پیدا کند و به حل مسئله بپردازد.

طرح آمایش مساجد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد پشم فروش، دبیر مهرواره اوج با اشاره به مراحل اجرایی این مهرواره اظهار داشت: طرح لبیک اولین مرحله مهرواره اوج بود که در آن ۲۳ هزار مسجد در طرح لبیک شرکت کردند و ۱۰۰۰ نفر از ائمه جماعات اهل سنت و ۱۰۰۰ نفر شریکه الامام به این طرح لبیک گفتند.

دبیر مهرواره اوج گفت: در گام دوم باید آمار مساجد را به دست می آوردیم، چراکه آمار درستی از مساجد نداشتیم پس از این کار باید ارزیابی میدانی آن انجام شود.

وی بیان داشت: برای ما گام دو یعنی آمایش مساجد و تهیه جامعه آماری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است چراکه برای برنامه ریزی ها آتی به این آمار نیاز داریم؛ ما از راهیاران این انتظار را داریم که در این خصوص فعالانه عمل کنند.

حجت الاسلام پشم فروش اظهار داشت: بسیاری از استان ها و شهرستان ها توانسته اند بیش از ۹۰ درصد مساجد خود را منطبق بر آمار سال ۹۵  ثبت کنند و برنامه خود را برای تکمیل آمایش مساجد ارائه دهند.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!