گزارشی از نشست شهید لندی در روز دوم؛

از برگزاری کارگاه مشاوره و رسانه تا چالش نقد و بررسی مدل توانمندسازی

از برگزاری کارگاه مشاوره و رسانه تا چالش نقد و بررسی مدل توانمندسازی
مجتبی عظیمی
0
۰۷ آبان ۱۴۰۰

برگزاری کارگاه اصول و فنون مشاوره برای راهیار، کارگاه آشنایی با خبر و سوژه یابی و ارائه مدل توانمندسازی بنیاد بخشی از برنامه های روز دوم نشست شهید لندی بود.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، کارگاه اصول و فنون مشاوره برای راهیار اولین بخش از برنامه های روز دوم نشست شهید لندی بود که در آن حجت الاسلام عزیزی به عنوان استاد این بخش در سخنانی به بیان اهمیت موضوع ارتباط پرداخت و گفت: اولین اتفاق در هر کاری نظیر راهیاری ارتباط است به همین خاطر باید این ارتباط مؤثر باشد؛ اصول ارتباطی باید به درستی اجرا شود تا پیام هم به درستی به مخاطب انتقال پیدا کند.

وی مبانی ارتباط مؤثر را یادآور شد و بیان کرد: گشاده رویی، پذیرش، مؤانست گفتاری، ادبیات شفاف و رسا، خوش زبانی و سخن نرم بخشی از مبانی برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب است.

این استاد مشاوره با اشاره به قاعده دو گوش و یک زبان اظهار داشت: باید به صورت فعالانه به سخنان مخاطب گوش کنیم و با او همراهی کنیم و بیشتر از اینکه سخن بگوییم سخنان مخاطب را بشنویم.

حجت الاسلام عزیزی اظهار داشت: در گوش دادن عنصر توجه بسیار اهمیت دارد و نباید وقتی مخاطب سخن می گوید به کار دیگری سرگرم باشیم و این توجه نه از روی اجبار بلکه از عمق وجود باشد و به طرف مقابل حس مهم بودن را منتقل کند.

وی بیان کرد: مشاور باید در مواردی ورود داشته باشد که تخصص مرتبط با آن را داشته باشد؛ به عنوان مثال کسی که در مورد وسواس می خواهد مشاوره بدهد باید با این موضوع آشنا باشد وگرنه عدم تخصص می تواند مشکل مخاطب را دوچندان کند.

موضوع رسانه و آشنایی با مؤلفه های خبر و سوژه یابی بخش بعدی برنامه های نشست بود که در این بخش حجت الاسلام حسین فلاح مراد مسئول دفتر خبر و اطلاع رسانی ضمن ارائه سرفصل های مرتبط عنوان کرد: یکی از رسالت های راهیاری کشف سوژه های مناسب و معرفی آنها به رسانه است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سوژه یابی در فعالیت های رسانه ای گفت: سوژه یابی پیش نیازهایی را می طلبد که آشنایی با سواد رسانه، دغدغه مندی و روحیه جستجو گری، داشتن ذهن پرسشگر برای کشف جزییات زوایای پنهان سوژه، شم خبری و رسانه ای، زاویه دید مناسب، توجه به نیازهای جامعه و مخاطب و جدی گرفتن مسائل اطراف خود از جمله آن ها است.

این کارشناس رسانه افزود: برخی اتفاقات اطراف برای ما عادی شده اما اگر از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم و در بیان آن ها ایده پردازی خوبی داشته باشیم، می‌تواند برد رسانه ای مؤثری داشته باشد.

حجت الاسلام فلاح مراد به تبیین ویژگی های یک سوژه خوب پرداخت و گفت: تازگی یا بکر بودن، آموزنده و‌ اطلاع رسان بودن، جذاب یا جالب بودن برای مخاطب، پاسخ دهی به شایعات و ابهامات عمومی، فراگیر و مهم، روشن و قابل فهم بودن، متناسب با زمان منطبق با شرایط اجتماعی و اثر گذار بر جامعه، از جمله این ویژگی ها است.

در پایان روز دوم نشست چالش مباحثه راهیاران استانی بنیاد هدایت پیرامون مدل توانمندسازی امامت با حضور حجت الاسلام میرمحمدیان برگزار شد و گام های مختلفی که یک امام در مسیر امامت جامعه باید طی کند، مورد بررسی قرار گرفت.

پس از ارائه دیدگاه های راهیاران منطقه ای و استانی در این زمینه، مطالب مطرح شده مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.

در نهایت مدیرعامل بنیاد هدایت گام های مختلفی که با استفاده از مطالعه میدانی، تجربه و مشورت با افراد مختلف برای توانمندسازی امام تدوین شده بود را به اشتراک گذاشتند تا با نقد و ارائه دیدگاه های مختلف و پختگی لازم برسد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!