حجت الاسلام رفیعی:

روحانیت با کرامت قدرت نفوذ پیدا می‌کند

روحانیت با کرامت قدرت نفوذ پیدا می‌کند
مجتبی عظیمی
0
۰۸ آبان ۱۴۰۰

عضو هیئت امناء بنیاد هدایت یکی از موضوعات مهم اخلاقی که روحانی باید به آن آراسته باشد را صفت کرامت دانست و گفت: هرچقدر روحانی خویشتندار باشد، سخنش بیشتر مؤثر واقع می‌شود؛ برخی برخوردهای ما به دور از تقواست و تأثیر سخن ما را از بین می‌برد.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، مراسم اختتامیه نشست سه روزه قهرمانی ملی شهید علی لندی با هدف هم‌اندیشی و هم آهنگی شبکه راهیاری و شبکه شریکه الامام با حضور راهیاران منطقه‌ای و استانی بنیاد هدایت با سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی پیش از ظهر امروز شنبه ۸ آبان‌ماه در سالن جلسات هتل شاهد قم برگزار شد.
حجت الاسلام ناصر رفیعی با تبریک مناسبت‌های ماه ربیع‌الاول اظهار داشت: یکی از مباحث مهم در اخلاق که روحانی باید به آن آراسته باشد، موضوع کرامت است. محاسن اخلاق همین لبخند زدن و خوشرویی با دیگران است اما آنچه دشوار است، کسب مکارم اخلاق است و وقتی از امام معصوم(ع) در خصوص چیستی مکارم اخلاق سوال می‌شود؟ امام پاسخ می‌دهند یعنی اینکه با کسی که با تو قطع رابطه کرده است ارتباطت را وصل کنی. این دست کارها دشوارتر از لبخند زدن و خوشخویی است.
وی ضمن تقسیم کرامت به دو بخش ذاتی و اکتسابی بیان داشت: از کرامت ذاتی همه برخوردارند و در این زمینه بین ابوذر و ابوجهل تفاوتی نیست، اما آنچه اهمیت دارد، کرامت اکتسابی است.
رفیعی در تشریح ویژگی‌های کریمان عنوان کرد: کریم ویژگی کرامت را دینی به گردن خود می‌داند. کرامت لازم نیست با دین آمیخته شود گرچه اینگونه زیباتر می‌شود.کسی که کرامت داشته باشد خود را به گناه آلوده نمی‌کند. بچه‌ها را باید با کرامت بزرگ کنیم در این صورت نگران نماز نخواندن و گناه کردن او نیستیم.

وی ادامه داد: شکوه نکردن از خداوند به مردم، تغافل از اشتباه دیگران، عفو در عین قدرت و زیاد شکر گفتن بخش دیگری از ویژگی‌هایی است که انسان کریم به آن‌ها مزین است. هرچقدر روحانی خویشتندار باشد سخنش بیشتر مؤثر واقع می‌شود؛ برخی برخوردهای ما به دور از تقواست و تأثیر سخن ما را از بین می‌برد.
عضو هیأت امنای بنیاد هدایت به فرازی از زیارت جامعه کبیره اشاره و خاطرنشان کرد: ارتباط با اصول کرامتی که در زندگی اهل بیت(ع) است، بسیار مهم است و باید این اصول مبنای زندگی روحانیت قرار گیرد. گاهی یک نگاه می‌تواند افراد را جذب کند و در مقابل یک نگاه می‌تواند افراد را از دین و روحانیت زده کند بنابراین باید به نگاه و اعمال خود دقت کنیم.

گفتنی است در ابتدای این نشست حجت الاسلام عارفی زاده معاون جذب و گزینش بنیاد هدایت به تشریح مراحل مختلف جذب امامان پرداخت و بر جدی گرفتن موضوع جذب به عنوان دریچه ای برای ورود روحانیون شاخص به عرصه امامت تأکید کرد.
در ادامه این برنامه حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت ضمن جمع بندی مطالب گفته شده در نشست، به ارائه برنامه های پیش روی بنیاد هدایت پرداخت و به سوالات حضار در این خصوص پاسخ گفت.
حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت نیز با اشاره به دشواری های موجود در مسیر بنیاد هدایت، به ارائه گزارشی از نتایج مهرواره اوج پرداخت.

در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری فارس

خبرگزاری پانا

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!