امامی که مسجد را پایگاه ازدواج آسان کرده است

امامی که مسجد را پایگاه ازدواج آسان کرده است
مجتبی عظیمی
0
۰۸ آبان ۱۴۰۰

امام محله مسجد امام علی(ع) کوی اکباتان (همدان) برای قرآنی کردن محله، با استناد به آیات وحی طرح ازدواج آسان جوانان را آغاز کرده و خود از عاملان آن است چنان که در ۲۱ سالگی متاهل شده و در ایام ربیع الاول هم فرصت ازدواج دو جوان مسجدی را فراهم کرده است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام «وحید داوری»، امام محله مسجد امام علی (ع) کوی اکباتان همدان از ائمه جماعاتی است که هم خود عامل به ازدواج آسان است و هم مروج آن در سطح محله شده است. وی که خود در ۲۱ سالگی (دو سال پیش) ازدواج کرده از ماه مبارک رمضان ترغیب و تشویق جوانان و خانواده های مسجدی به ازدواج جوانان را آغاز کرده که از برکات آن ازدواج دو زوج در ایام باسعادت ولادت پیامبر اکرم(ص) بوده است.

وی درباره زمینه ها و علل ورود به مسئله ازدواج آسان جوانان محله و مسجد، اظهار کرد: از ماه مبارک رمضان چند برنامه جدید در مسجد آغاز شده است، یکی از مهمترین آنها ازدواج آسان و تشویق خانواده ها و زوج های جوان به فرزندآوری بوده است، از این رو، در بین نمازها و نیز در مناسبت های ملی مذهبی به این مسائل توصیه و تشویق کرده ایم و آیات شاخص و مرتبط را در برنامه های جزءخوانی گنجانده ایم.

امام محله کوی اکباتان در ادامه تصریح کرد: در راستای همین زمینه سازی ها، دو نفر از برادران مسجدی گزینه هایی را از میان خواهران مسجدی برای ازدواج انتخاب کردند که با اطلاع خانواده ها ما زمینه آشنایی بیشتر آنها را فراهم کردیم. بعد از ماه های محرم و صفر، این بحث با ورود خانواده ها و طرح مسائل اصلی تر، جدیت یافت و نهایتاً به لطف خدا امر ازدواج این دو زوج انجام شد.

وی افزود: به منظور فرهنگسازی امر ازدواج آسان، برای این دو زوج جوان مجلسی شاد در مسجد برگزار کردیم و در آن جلسه نسبت به مانع زدایی از ازدواج آسان جوانان هم سخنانی مطرح کردم.

وی با بیان اینکه تلاش دارد به عنوان امام محله ای که خود حافظ ۲۷ جزء از قرآن است، محله را قرآنی کند، ابراز کرد: قرآن معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) است و برای همه نسل ها حرف برای گفتن دارد، از سوی دیگر دشمن با جنگ نرم درصدد است که یا مانع از تشکیل خانواده توسط جوانان ما شود یا از فرزندآوری زوج های جوان جلوگیری کند لذا خوب است در چنین شرایطی سراغ آموزه های قرآن برویم و نگاه آیات وحی را درباره بهانه هایی که مقابل ازدواج و فرزندآوری مطرح می شود، بدانیم.

این امام محله جوان و پرتلاش تاکید کرد: خدای متعال در آیه ۳۲ از سوره مبارکه نور می فرماید: «وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ و البته باید مردان بی‌زن و زنان بی‌شوهر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید، اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود» این یعنی به بهانه ناداری و فقر نباید از ازدواج چشم پوشید که خدا از فضل خود زوج ها را بی نیاز خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این، خدای متعال در سوره مبارکه طلاق آیه سه می فرماید: «وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ و از جایی که گمان نَبَرد به او روزی عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد». شخصی محضر عالمی بزرگوار رسید و از وضع مالی بد شکایت کرد، آن عالم توصیه کرد که ازدواج کند که در آن گشایش مالی است.

حجت الاسلام داوری خاطرنشان کرد: بنابر این وعده هایی که خدای متعال در قرآن به ما داده است، تلاش داریم ازدواج آسان را ترویج دهیم و در مناسبت های مختلف جوانان و خانواده ها را به این مسئله تشویق می کنیم؛ من خودم دو سال گذشته ازدواج کردم و استارت ازدواج آسان را در ۲۱ سالگی به عنوان امام محله زدم الحمدالله راضی هستیم و در کنار هم مشکلات را پشت سر گذاشته ایم.

وی فعالیت های دیگری نیز برای احیای نظام امام و امت دنبال می کند؛ این امام محله پرتلاش معتقد است، بانوان بخش مهم و اثرگذار جامعه هستند تا مادر به مسجد نیاید، فرزندان نمی آیند اما اگر مادر خانواده مسجدی شد دیگر اعضاء را نیز مسجدی می کند.

این امام محله در پی تربیت چهره های مسجدی برای استمرار فعالیت های فرهنگی است، در این راستا بر سنین مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. در مسجد فضایی را برای بازی کودکان تعبیه کرده تا بیشتر به مسجد و فعالیت هایش جذب شوند.

وی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از طلاق، با همراهی همسرش و دیگر بانوان مسجد طرح اشتغال زایی و درآمدزایی برای زنان مطلقه را دنبال می کند، تهیه و توزیع کمک های مومنانه میان خانواده های محروم نیز از دیگر وجوه فعالیت های وی است.

در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!