مدیرعامل بنیاد هدایت:

هنر ولایت و امامت آوردن مردم به صحنه بدون استفاده از زر و زور است

هنر ولایت و امامت آوردن مردم به صحنه بدون استفاده از زر و زور است
مجتبی عظیمی
0
۱۴ آبان ۱۴۰۰

حجت الاسلام میرمحمدیان گفت: با استناد به مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران، باید مردم در میدان حضور پیدا کنند، اقدامی که بسیاری از کشورهای مختلف، پیش‌تر از ما انجام‌ داده‌اند البته هنر ولایت و امامت این نیست که مردم را با زر و زور و اقناع و راه‌های دیگر سر کار آورند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر میرمحمدیان، مدیر عامل بنیاد هدایت در پنجمین همایش سراسری «مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر» که شامگاه ۱۲ آبان‌ماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، گفت: خداوند در سوره مبارکه نور می‌فرماید: «خدا نور زمین و آسمان است» منظور از «نور» در این آیه همان نوری است که از آسمان به زمین جاری می‌شود و یک حرکت طولی از خدا به پیامبر(ص) و یک حرکت عرضی از پیامبر(ص) به امامان معصوم دارد.
وی با بیان اینکه ولایت باید در فضایی نورانی جاری شود، افزود: با استناد به سوره قدر در می‌یابیم که ملائکه در شب قدر به کجا نازل می‌شوند؟ غیر از امام زمان(عج) مدعی دیگری نیست و ملائکه وقتی نازل می‌شوند باید در فضایی نورانی باشند.
میرمحمدیان با بیان اینکه ولایت طولی از خداوند شروع می‌شود و به محبان خدا می‌رسد و جنسش اطاعت است، تصریح کرد: ولایت عرضی سه تبلور دارد و جنسش محبت است و زمانی که مومنین به هم محبت می‌کنند محبت الهی را در میان خود جاری می‌کنند.
وی به رابطه ولایی که از جنس رابطه مؤمنین است، اشاره کرد و افزود: روایات بسیاری در این مورد بیان شده است همچنین دومین شکل رابطه، رابطه رحم و خانواده و در نهایت سومین رابطه که کمتر به آن توجه می‌شود، رابطه همسایگی است.
میرمحمدیان بیان کرد: در روایت آمده‌ است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: آن قدر جبرئیل سفارش همسایه را کرد که فکر کردم همسایه‌ها از هم ارث می‌برند همچنین در روایتی از امام حسن(ع) از مادرشان آمده است که شب تا صبح همسایه‌هایشان را دعا می‌کردند.
وی با بیان اینکه جهان مدرن به دنبال حذف این رابطه است، گفت: ولایت الهی برای همه است و باید همه را شامل شود و راه رسیدن آن به همه باشد درواقع این‌ها لوله‌کشی‌هایی است که ولایت الهی به همه برسد.

مسجد سرآغاز جریان ولایت باشد
میرمحمدیان با اشاره به اینکه ولایت الهی باید از نقطه‌ای ملکوتی جاری شود، تصریح کرد: در زمین بعضی نقاط آسمانی هستند که توصیفاتی از این خانه‌ها در روایات وجود دارد و پیامبر(ص) به نام خانه‌های خدا از این مکا‌ن‌ها یاد کرده‌اند و یکی از این مکان‌ها، مسجد است.
وی افزود: در روایات آمده است: «لحظاتی که در مسجد حضور دارید از عمرتان حساب نمی‌شود»؛ از این روایت نتیجه می‌گیریم که مکان مسجد هم جزء زمین نیست و برای خود خداست؛ جنس تعامل خدا با این نقاط به گونه‌ای است که باید آن را از نقاط ملکوتی برشمرد.
میرمحمدیان ادامه داد: مسجد به‌عنوان یک مکان ملکوتی باید سرآغاز جریان ولایت باشد، اما متأسفانه در جهان مدرنیته امروز، عده‌ای می‌خواهند این مکان را حذف کنند و بزرگترین سد آن‌ها در این راه ارزش ذاتی بعضی مکان‌هاست.
مدیر عامل بنیاد هدایت در انتقاد از کمرنگ شدن برپایی هیئت‌های مذهبی در مساجد، گفت: عترت همان هیئت است که متأسفانه از مساجد جدا شده‌اند همچنین قرآن نیز از مسجد خارج شده است، با این وجود، هدف مسجد چیست؟ واقعیت آن است که جریان ولایت باید با محوریت مسجد باشد.
وی با بیان اینکه تبلور محبت در خدمت کردن است، اظهار کرد: خدمت همین خدماتی است که از مسجد با نیت جاری کردن جریان الهی به مردم منتقل می‌شود و جاری شدن ولایت الهی در زندگی انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است، برای برخی افراد با حضور در مسجد، عده‌ای به علت مجاورت محل مسکونی خویش با مسجد و عده‌ای دیگر از طریق خانواده رقم می‌خورد.
وی افزود: استاد عابدینی از تلامذه مراجع و آیات عظام، بر این باور بودند که «همه مساجد عالم به سمت کعبه نماز می‌خوانند گویی کعبه امام مساجد است»؛ روح کعبه وجود نازنین امام زمان(عج) و روح مساجد امام آن است، منظور از امام کسی است که توصیفات او در روایات آمده و این توصیفات درباره پیامبر گفته شده است.

هنر ولایت و امامت، مردم را با زر و زور پای کار آوردن نیست
میرمحمدیان تأکید کرد: با استناد به مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران، باید مردم در میدان حضور پیدا کنند، اقدامی که بسیاری از کشورهای مختلف، پیش‌تر از ما انجام‌ داده‌اند البته منظور از به میدان آوردن مردم، همانند اقدام صدام و هیتلر که جمعیت کثیری از مردم را برای جنگ به میدان فراخواندند، نیست.
وی با بیان اینکه اصل پای کار آوردن مردم موضوعیت ندارد، تصریح کرد: هنر ولایت و امامت این نیست که مردم را با زر و زور و اقناع و راه‌های دیگر سر کار آورند.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه مسئله‌شناسی و داشتن رهبر اجتماعی در همه کشورهای جهان مطرح است و تنها مختص به ایران نیست، گفت: تفاوت اصلی ایران با کشورهای دیگر در مدل امامت است، در واقع تفاوت ما استفاده از روحانیت که قشر تأثیرگذار جامعه هستند، نیست
وی با بیان اینکه در دین اسلام امامت عام و خاص داریم، تصریح کرد: امامت خاص برای اهل بیت(ع) و امامت عام در سطح کلان، همان ولایت فقیه و امامت محله لایه میانی آن است اما این امامت تعیینی نیست و با دستور ابلاغ نمی‌شود.
مدیر عامل بنیاد هدایت با بیان اینکه پایگاه امام مسجد است، به شرح وظایف امام مسجد اشاره کرد و افزود: یاد دادن قرآن و حکمت، کار اجتماعی از وظایف امام مسجد به‌شمار می‌رود؛ مسجد محل جریان ولایت الهی و محبت اهل بیت و اقامه نماز است.

آمار استقبال مردم از مساجد، گریه‌آور است
میرمحمدیان با اشاره به اینکه اولین کار در هر اجتماعی، به پا کردن نماز است، بیان کرد: در روایات آمده‌ است که در قیامت، قرآن، عترت و مسجد از انسان شکایت می‌کنند با این وجود، آمار استقبال و حضور مردم در مساجد، گریه‌آور است.
وی افزود: جنگ خیابانی برای پس گرفتن سنگرهاست، اما نباید به بهانه جنگ خیابانی از سنگر اصلی مسجد دور بمانیم و باید به مسجد بازگردیم و این امر مهم، در سایه پشتکار امام جماعت مسجد محله تحقق پیدا می‌کند به‌‌گونه‌ای که مردم باید احساس کنند اگر امام نباشد کار محله فلج است.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه مسجد، خانه خدا و قرآن است، تصریح کرد: اگرچه دین ما سکولار نیست و عبادت کردن در خارج از مسجد و در منزل نیز امکان‌پذیر است اما این امر به معنای بی‌توجهی و یا از دست دادن خانه خدا نیست.

لزوم هم‌افزایی میان ائمه جماعت و مؤسسات قرآنی
وی با اشاره به لزوم هم‌افزایی میان ائمه جماعت مساجد و مؤسسات قرآنی در راستای گسترش فعالیت‌های قرآنی در مساجد، افزود: برخی از امامان فعال در مساجد که در حوزه قرآن کریم تخصصی ندارند باید با دریافت خدمات از مؤسسات قرآنی، فعالیت‌های قرآنی در مساجد را گسترش دهند، در واقع مؤسسات قرآنی می‌توانند بسته‌های ویژه آموزش قرآن کریم را در اختیار امام جماعت هر مسجد قرار دهند زیرا در این صورت مسجد آماده پذیرش فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

در دیگر رسانه ها:
خبرگزاری ایکنا

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!