آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در سال ۱۳۴۰ در قم و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و از آنجایی که علاقه وافری به علوم دینی داشتند وارد حوزه گردیدند. از مهم‌ترین اساتید ایشان در فقه و اصول آیت…

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در سال ۱۳۴۰ در قم و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و از آنجایی که علاقه وافری به علوم دینی داشتند وارد حوزه گردیدند.

از مهم‌ترین اساتید ایشان در فقه و اصول آیت الله جواد تبریزی، وحید خراسانی، زنجانی و سبحانی و در منطق و فلسفه آیت الله حسن‌زاده آملی، عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی و علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی را می‌توان نام برد.

از ایشان آثاری نیز به چاپ رسیده است و هم اکنون به عنوان رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم مشغول به فعالیت می باشند.

 

۱- سوابق تحصیلی و مدارج علمی

استاد میرباقری پس از گذراندن مقطع دبیرستان، دروس حوزوی را از سال ۱۳۵۴ آغاز کرد و دوره مقدمات و سطح را در محضر اساتید برجسته و بنام حوزه علمیه قم همچون حضرات آیات سید علی محقق، اعتمادی و پایانی فراگرفتند.
ایشان از سال ۱۳۶۰ با جدیت در درس خارج فقه آیت الله شبیری زنجانی و دروس خارج اصول آیت الله سیدکاظم حائری و آیت الله وحیدخراسانی حاضر شدند و از آنان کسب فیض نمودند؛ پس از مدتی، تحصیل دروس خارج اصول و خارج فقه را به شکل متمرکز و مستمر در محضر مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی ادامه داده و به تکمیل و تحکیم مبانی اجتهاد پرداختند تا اینکه به حلقه شاگردان خصوصی و هیئت استفتائات ایشان راه یافتند؛ مدت حشر و نشر علمی استاد با مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی بیش از بیست سال بوده است.
ایشان در کنار تحصیلات فقهی و اصولی، از شرکت در دروس فلسفی و منطقی هم بازنماندند و «نهایه الحکمه» را نزد آیت‌الله مصباح یزدی، «اشارات» و «شرح منظومه» را نزد آیت‌الله انصاری شیرازی، «منطق شفاء» و بخشی «اسفار» را نزد آیت‌الله جوادی آملی و بخشی از «طبیعیات شفا و علم هیئت» را نزد علامه حسن زاده آملی آموختند؛ ایشان همچنین در دروس حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علامه سیدمنیرالدین حسینی (ره) حضور یافتند و سال ها از نظریات بنیادی ایشان در زمینه «کاربردی شدن فلسفه (فلسفه شدن)»، «روش شناسی علم دینی» و «فلسفه اصول فقه حکومتی» بهره بردند.

۲- سوابق پژوهش

ایشان تاکنون بر پژوهش ها و طرح های فراوان «حوزوی، دانشگاهی و وابسته به نهادهای حکومتی» نظارت علمی کرده و یا مشاوره داده‌اند؛ همچنین در پایان نامه های متعدد «سطح چهار حوزه» یا «دکترای دانشگاه» به‌عنوان استاد راهنما یا استاد مشاور مشارکت داشته‌اند.
از استاد میرباقری کتب و آثار مختلفی منتشر شده یا در دست انتشار است که برخی از آن‌ها عبارت اند از:
۱. «تقریرهای درس خارج اصول فقه»؛ ۲. «حجیت قواعد عام علم اصول»؛ ۳. «درآمدی بر مبادی اصول فقه حکومتی»؛ ۴. «مبانی فقه حکومتی»؛ ۵. «گفتارهایی در فلسفه و حکمت»؛ ۶. «جستاری در مبانی نظری ولایت فقیه»؛ ۷. «مراقبه های عاشورایی»؛ ۸. «توحید و ولایت الهیه»؛ ۹. «اما شناسی»؛ ۱۰. «در شناخت غرب»؛ ۱۱. «ضیافت بلا» ۱۲. «علم دینی» ؛ ۱۳. «کالبدشکافی فرهنگی فتنه ۸۸»؛ ۱۴. «هنر، دین، تجدد»؛ ۱۵. «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات»؛ و … .

۳- سوابق تدریس

آیت‌الله میرباقری همزمان با فراگیری دانش های حوزوی، به تدریس علوم حوزوی نیز پرداختند و در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۹ دروس مقدمات و سطح حوزه را تدریس نمودند؛ سپس از سال ۱۳۷۲ تدریس دروس خارج اصول و خارج فقه را در حوزه علمیه قم آغاز کردند که با گذشت بیش از ۲۰ سال، همچنان به تدریس این دروس ادامه می دهند.
یکی از مباحث مهم درس خارج فقه ایشان در سال‌های اخیر بحث «ولایت فقیه» بود که در هشتاد جلسه ارائه شد و طی آن مبانی فقهی، کلامی و جامعه شناختی ولایت فقیه تبیین و تشریح گردید. ایشان در سال ۱۳۹۱ «درس خارج مبانی فقه حکومتی» را برگزار کردند و به طرح زوایای نوینی در اندیشه فقه حکومتی همت گماردند. از دیگر تدریس های مهم استاد میرباقری می توان به تدریس دوره های مختلف «اصول فلسفه برنامه ریزی» و «فلسفه تطبیقی» و دوره های متعدد «الهیات و امام شناسی» اشاره کرد.

۴- سوابق تبلیغ
استاد میرباقری در عرصه تبلیغ عمومی و نخبگانی در داخل و خارج از کشور نیز حضوری جدی و گسترده داشته¬اند؛ به-گونه¬ای که امروز به‌عنوان یکی از نخبگان تبلیغی کشور شناخته میشوند. ایشان در ۲۵ سال گذشته سخنرانی‌های متعددی در موضوعات مختلف مذهبی ایراد کرد‌ه‌اند؛ از جمله این موضوعات می‌توان به «رابطه الوهیت، ولایت، شریعت»، «فلسفه تاریخ شیعی»، «تفسیر قرآن کریم»، «شرح ادعیه و زیارات، به¬ویژه زیارت عاشورا و جامعه کبیره»، «تحلیل حادثه عظیم عاشورا»، «مهدویت و انتظار» «عرفان ولایی و تربیت ولایی» و… اشاره کرد.
ایشان در دو سال اخیر نیز با حضور در برنامه تلویزیونی اثرگذار «سمت خدا» پاسخگوی دغدغه‌های دینی مخاطبین فرهیخته رسانه ملی بوده‌اند.

۵- سوابق شغلی و اجرایی
استاد میرباقری در دوران نوجوانی در مبارزات مردمی علیه رژیم منحوس پهلوی به فعالیت پرداخته و در دوره جوانی هم در جبهه¬های جنگ تحمیلی حاضر شدند؛ ایشان در حوادث مهم سیاسی پس از انقلاب اسلامی نیز همواره در صحنه حاضر بوده و علیه جریانهای سکولار و غیرانقلابی و به‌نفع جریانهای ارزشی و ولایی به روشنگری پرداخته‌اند. ایشان تاکنون در نشستها و مناظرات متعددی شرکت کرده و در محافل علمی از مواضع انقلاب و نظام اسلامی دفاع نموده‌اند؛ همچنین از سال ۱۳۷۹ تاکنون مسئولیت فرهنگستان علوم اسلامی (از مؤسسات انقلابیِ فعال در تأمین نیازمندی¬های فرهنگی انقلاب اسلامی) را برعهده داشته و علاوه برآن عضو هیئت امنای برخی از مؤسسات انقلابی و برخی از مدارس علمیه میباشند.

۶- سوابق اجتماعی و فرهنگی

آیت‌الله میرباقری پس از دفاع مقدس در مسائل معطوف به انقلاب اسلامی اهتمام ویژه ای داشتند و به‌ نوبه‌ خود به تقویت جبهه سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی و تبیین نظریه «تمدن نوین اسلامی» کمک نمودند؛ تا آنجا که در مورد بیشتر کلیدواژه ها و موضوعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مورد تأکید امام راحل (ره) و امام خامنه ای به ارائه تحلیل های راهبردی پرداخته و پیشنهادهایی را ارائه داده‌اند؛‌ موضوعاتی همچون: رسالت انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، اسلام آمریکایی، نهضت تولید علم دینی، الگوی پیشرفت، تحول در حوزه، روشنفکری بیمار، مبانی دینی هنر و سینما، آسیب شناسی هیئات، مسئله جمعیت، زن منتظر، بیداری اسلامی، فتنه ۸۸، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، پروژه نفوذ و ….

رویداد‌ها
لینک کپی شد!