عملکرد بنیاد

در مورد عملکرد بنیاد بیشتر بدانیم

بنیاد هدایت چیست؟

ولایت الهی که عالم را پر کرده، حقیقتی از جنس «محبت» است. این نور از خدای متعال شروع و از طریق اولیاء معصوم علیهم السلام و سپس نائبان برحق ایشان در جامعه منتشر می‌شود. ولایت الهی، ارتباط وثیق مردم با ولی خدا و با هم، برای خداست. رابطه طولی بین خداوند و بندگانش به شکل «اطاعت» و در رابطه عرضی بین مردم به شکل «خدمت» متبلور می‌شود و مسجد محور اتصال ولایت طولی و عرضی به یکدیگر است.

بنیاد هدایت ماموریت دارد که با تمرکز بر رشد امام مسجد، موجبات ارتقاء مسجد و محله آن را برای نشر خدمت و محبت در جامعه فراهم آورد و امام را به مرور زمان از امام مسجد به امام محله تبدیل نماید. امامی که نقطه اتصال مردم محله با یکدیگر و با نایب صاحب الزمان (عج) است و با استفاده مناسب از سه پیوند «ایمانی»، «خانوادگی» و «همسایگی» خدمت و محبت را بین اهالی محله گسترش می دهد.

در این نگاه مسجد محل نشر افکار و ایده ها و تقسیم مسوولیت های اجتماعی بین مردم است و به عنوان مهمترین رکن خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می گردد.

بنیاد هدایت این مهم را با استفاده از شبکه راهیاری و به کارگیری ابزار رشد و توانمندسازی امام انجام می دهد.

 

۱۰۰۰ مسجد را در شهرها تحت پوشش قرار داده ایم.

۴۳۵ نفر عضو شبکه راهیاری ما هستند.

۳۵۰ مسجد در مناطق ویژه آسیب پذیر تحت پوشش قرار داده ایم.

۸۳۴ ساعت برای مشاوره زمان صرف شده است.

۳۵۰۰ مسجد روستایی تحت پوشش قرار داده ایم.

گام های کلان بنیاد هدایت در ارتقاء امامان، مساجد و محلات

ماموریت ویژه و نقطه تمرکز عملیاتی بنیاد هدایت تعالی شبکه امامت در همه زیست بوم های فرهنگی کشور است. با توجه به اینکه حدود ۸۰۰۰۰  مسجد-محله در کشور وجود دارد، اجرای طرح مزبور در سه گام الگوسازی، گفتمان سازی و جریان سازی طراحی شده است.

گام سوم: جریان سازی

بعد از طی مراحل فوق، آرام آرام برخی از محله ها که مخاطب بنیاد هدایت نبوده اند ولی در فضای گفتمانی بوجود آمده قرار گرفته و این مدل را پذیرفته اند، شروع به ارتقا می کنند. به این منظور بنیاد هدایت با شناسایی مساجد فعال، به ایجاد شبکه امامان مساجد محله محور اقدام می کند. در نتیجه یک جریان همه جانبه نخبگانی، رسانه ای و مردمی در جامعه به راه خواهد افتاد. جریانی که الگویی «تحول محله با محوریت امام مسجد» را به عنوان یک پدیده شایع و همه فهم مطرح خواهد کرد و به لطف الهی آن را تا افق مشارکت همه محله های صاحب مسجد ادامه خواهد داد.

گام دوم: گفتمان سازی

این گام با کمی فاصله و به موازات گام اول، شروع می شود. در این مرحله بنیاد هدایت با استفاده از ابزار رسانه، سعی دارد تا «تحول محله با محوریت امام مسجد» را به صورت یک گفتمان عمومی درآورد. با برجسته سازی و ارائه فعالیتهای امامان برتر، سعی می شود افکار عمومی علاقه­مند به داشتن امام شوند و نیز اغلب مبلغین تمایل به امام شدن پیدا کنند.

گام اول: الگوسازی

در این گام بنیاد هدایت، با انتخاب ۳۵۰۰ مسجد در مناطق روستایی و ۱۰۰۰ مسجد در مناطق شهری و ۳۵۰ مسجد در مناطق حاشیه شهر و آسیب دیده، اقدام به ارتقاء امامان این مساجد می کند. به این منظور بنیاد هدایت از شبکه راهیاری امام و ابزار مختلف در وی استفاده می کند. در اثر این فعالیتها زمینه ارتقاء مسجد و محله های این امامان از پراکندگی مناسبی در بوم های مختلف برخوردارند، فراهم می شود. این مساجد در مدت زمان معینی قابلیت الگو شدن برای سایر مساجد بوم خود را پیدا خواهند کرد.

اعضاء هیأت امناء بنیاد هدایت

2868307

رئیس هیئت امنا

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی

میرباقری 7

عضو هیئت امنا

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری

IMG09403814

عضو هیئت امنا

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

photo_2019-08-13_14-17-57

عضو هیئت امنا

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا عابدینی

1041489

عضو هیئت امنا

حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی

111

عضو هیئت امنا

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

rafiee

عضو هیئت امنا

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی

156966305

عضو هیئت امنا

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری

baradaran

عضو هیئت امنا

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برادران

319866_284

عضو هیئت امنا

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی اراکی

IMG19511916

عضو هیت امنا

حجت الاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی

میرمحمدیان

عضو هیت امنا

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر میرمحمدیان

3482271

عضو هیئت امنا

جناب آقای محمد مهدی دادمان

کتب سه جلدی بنیاد هدایت

ایده امام محوری و محله محوری سالیانی است که مورد توجه فعالان فرهنگی و جامعه پردازان داخلی و خارجی قرار گرفته است. بنیاد هدایت با توجه به قرائت ویژه ای که از ایده مذکور دارد، فعالیتهای فکری و پژوهشی متعددی را در دستور کار قرار داد. و پس از ارتباط گیری با جمع کثیری از اندیشه­ورزان حوزه مسجد، مجموعه های مختلف حوزوی و دانشگاهی و فعالان این عرصه، ایده خود یعنی «تحول محله با محوریت امام مسجد» را منقح و مستند ساخت. اولین اثر در این راستا کتاب با نام «سند ترویجی طرح تحول اجتماعی مسجدمحور» است.که در سه جلد در بهمن ۱۳۹۸ به چاپ رسید.

جلد اول

جلد اول این مجموعه به واکاوی و ارائه «کلیات و مبانی تحوّل اجتماعی مسجد محور» پرداخته است. در این مجلد ارائه شفافی از «نظام امت -امامت» به عنوان مدل نظری جامعه پردازی مد نظر بنیاد هدایت ارائه شده است. نیز به بیان چیستی، چرایی و خصوصیات امام به عنوان رهبر خُرد اجتماعی پرداخته است. در ادامه یکی از مبانی مهم این ایده یعنی «جامعه پردازی مکان پایه» و «مسجد محوری» که یکی از وجوه افتراق مهم این ایده با مدلهای جامعه پردازی در غرب است را مورد بررسی قرار داده است. همچنین به تبیین ابعاد مختلف «تحوّل اجتماعی اسلامی» و مبادی تصدیقی آن اقدام کرده است.


دانلود

جلد دوم

جلد دوم این مجموعه به ارائه «ساختار و سیاستهای کلان اجرایی» طرح تحول اجتماعی مسجد محور می پردازد. به این منظور به تشریح «بسته خدماتی مسجد به مردم محله» و «مأموریتهای کارگروه های مختلف مسجد» می پردازد. نیز عناوین مهمی نظیر «نقطه شروع تحول یک محله»، نسبت این طرح با طرح های متداول سازمان تبلیغات اسلامی، فعالیتهای مالی امام و معیشت وی را به بحث گذاشت است. سیاستهای عمده این طرح نظیر «سازماندهی تسهیلگر (توسط مردم)»، «تعیّنی بودن امامت»، «تأکید بر خانواده محوری»، «گفتمان سازی و الگوسازی به مثابه روش تکثیر»، «استفاده از فعالیت تشکیلاتی و ساختار شبکه ای» و «اولویت داشتن اجرای طرح در محلات و روستاهای مستضعف»، «نتیجه گرایی» و «توزیع هدفمند منابع» بخش دیگری از این کتاب است. در ادامه به تبیین «چشم­انداز و وضع مطلوب طرح»، «شاخصه های عملیاتی» و «راهکارهای ایجاد و تثبیت جایگاه امامت» پرداخته است. در پایان این جلد به برخی سوالات و شبهات پربسامد پاسخ گفته شده است.


دانلود

جلد سوم

جلد سوم این مجموعه در مورد ساختار و تشکیلات «اجرائی سازی طرح» است. در این نوشتار ساختار سابق بنیاد هدایت با نام «قرارگاه تحول اجتماعی مسجد محور» تشریح شده است. نیز به تفصیل سه گانه «امام روستا»، «امام محله شهری» و «امام پایگاه فرهنگی-اجتماعی» و «گامهای عملیاتی»، «سیاستهای خاص» و «برخی آمار میدانی» هر یک مطرح شده است. همچنین این مجلد حاوی پیوست مهمی نظیر «اهداف راهبردی و اقدامات اساسی سازمان تبلیغات اسلامی» و جایگاه «طرح تحول اجتماعی مسجد محور» در میان اقدامات سازمان در دور جدید است. پیوست اجرایی و مهم دیگر با نام «برنامه های تفصیلی (کارویژه های) ذیل کارگروه های مسجد» به تفصیل در این جلد پیشنهاد داده شده. در آخرین پیوست این جلد، ابعاد فعالیتی مرکزِ توانمندسازی و خدمات رسانی به امام، موسوم به «یارا»، تشریح شده است.

 


دانلود

ساختار تشکیلاتی بنیاد


لینک کپی شد!