نوای خوش محرومیت زدایی در نقطه صفر مرزی؛

از تأسیس مرکز خیریه تا اشتغالزایی به سبک امام روستای پیران

از تأسیس مرکز خیریه تا اشتغالزایی به سبک امام روستای پیران
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۸ دی ۱۴۰۰

حجت الاسلام بزی الری با پای کار آوردن معتمدین، خیرین و بزرگان روستا توانسته است مرکز خیریه ای را با هدف محرومیت زدایی از روستا تأسیس کند و با بخشی از منابع این مرکز به اشتغالزایی بپردازد.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، روستای پیران از توابع شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان و در نقطه صفر مرزی است. این روستا هم بسیاری از نقاط این استان محرومیت را با تمام وجود چشیده است. اما با وجود این محرومیت ها هنوز کسانی هستند تا نهال امید را در دل و جان خسته این سرزمین برویانند.
حجت الاسلام بهمن بزی الری امام روستای پیران از این دسته است. کسی که با دست خالی تلاش کرده تا به سهم خود زخم محرومیت را برتن این مردم سختی کشیده التیام بخشد.

ایجاد مرکز خیریه

امام روستای پیران با ایجاد یک مرکز خیریه از یک سو و شناسایی خیرین و معتمدین از سوی دیگر، قدم خوبی را برای کمک به نیازمندان روستا برداشته است؛ او ماجرای تأسیس خیریه را این گونه روایت می کند: یکی از افراد نیازمند که مشکل بینایی داشت را برای درمان نزد چشم پزشک بردم و با هزینه شخصی کار درمان او انجام شد.
این اتفاق سبب می شود تا تقاضاها برای دریافت کمک از این روحانی افزایش چشمگیری پیدا کند و طبیعی است که پاسخگویی به همه این درخواست ها برای او غیر ممکن است. این می شود که جرقه ایجاد خیریه درذهن امام روستای پیران زده می شود.
هر ساله در ایام محرم اهالی این مناطق سیستان به شهرها و استان های دیگر مهاجرت کرده اند به شهر و دیار خود باز می گردند تا عزای حسینی را در وطن خود اقامه کنند. حجت الاسلام بزی الری از این فرصت گردهمایی محرم بهره لازم را برده و با بزرگان، معتمدین و خیرین اهل روستا مرتبط شده و آن ها را برای ایجاد صندوق خیریه مجاب می کند.
او معتقد است باید از کمک های خرد مردم برای رفع مشکلات بهره برد و همین ایده را نیز پیاده کرده است. بعد از تأسیس صندوق خیریه افرادی را از اهالی در رأس امور مالی قرار داده تا اعتماد عمومی را تقویت کند.

پوشش حمایتی برای ۱۷ خانوار

حالا از قبل کمک های مالی خیرین به صورت ماهیانه اقلام مورد نیاز ۱۷ خانواده تحت پوشش اعم از نان، مرغ، تره بار و دیگر اقلام تهیه و به آن ها اهدا می شود.

حل ریشه ای فقر با اشتغالزایی

مرتفع کردن مشکلات روزمره اقشار تهیدست کم ترین دغدغه حاج آقا است و او در اندیشه حل ریشه ای فقر است. از این رو به فکر ایجاد اشتغال برای اهالی افتاده است.
امام روستای پیران اقدامات خود را برای ایجاد اشتغال چنین روایت می کند: تصمیم گرفتیم با استفاده از منابع صندوق خیریه، کارگاه هایی را ایجاد کنیم تا از قبل آن به ایجاد درآمد برای اهالی بپردازیم. به همین منظور تحقیق و بررسی را شروع کردم تا در نهایت به تولید مرغ خانگی و بلدرچین رسیدم.

پرورش مرغ خانگی و بل درچین

امام روستای پیران برای پرورش مرغ خانگی را ابتدا خودش کلید می زند؛ هر کاری می کند تا کار به صورت علمی بیاموزد؛ به مطالعه و تحقیق می پردازد و آموزش می بیند و حتی برای گذراندن این آموزش ها به استان خراسان جنوبی سفر می کند.
پس از گذراندن آموزش ها نسبت به خرید دستگاه جوجه کشی اقدام می کند؛ او درباره نحوه کسب درآمد اهالی از تولید مرغ خانگی و بلدرچین می گوید: پس از اینکه جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند به مدت ۱۰ روز جوجه ها را نگهداری می کنم و پس از آن جوجه ها به خانواده های متقاضی تحویل می شود.
بعد از مدتی که جوجه ها بزرگ شده و زمان فروش آن ها فرا می رسد، پول حاصل از فروش به ۳ قسمت تقسیم می شود بخشی برای هزینه ها خوراک جوجه ها، بخشی برای زحمت اهالی و بخش سوم به صندوق خیریه برمی گردد.

استقبال مردم از طرح های اشتغالزایی

حجت الاسلام بزی الری درباره استقبال مردم از این طرح می گوید: در حال حاضر ۱۷۰ خانواده با ما در پرورش مرغ خانگی و بلدرچین همکاری می کنند و این طرح توانسته است به درآمدزایی برای این خانواده ها کمک کند.

فعالیت ۳۰ نفر از بانوان در شغل خیاطی

امام روستای پیران راه های دیگری را هم برای ایجاد اشتغال تجربه کرده و نتایج خوبی هم دریافت کرده است. چرم دوزی و خیاطی دو شغلی است که او مقدمات آموزش آن ها را برای بانوان روستا فراهم کرده است.
حاج آقا در این خصوص می گوید: دوره های آموزشی چرم دوزی و خیاطی را برگزار کردیم؛ کارگاه چرم دوزی با مبلغ کمی قابل راه اندازی است اما بازاریابی آن کمی دشوار است. اما در مورد خیاطی با کمک یکی خیرین که در شهرستان زهک فعالیت می کرد، توانستیم سفارش دوخت لباس فرم از مدارس بگیریم و به این ترتیب زمینه برای فعالیت بیش از ۳۰ نفر در زمینه خیاطی فراهم شد.

همراهی های شریکه الامام

دغدغه مهم دیگری که ذهن حجت الاسلام بزی الری را به خود مشغول کرده است، آموزش های قرآنی برای کودکان است که برای منظور همسر وی به کمک و این آموزش ها را به عهده گرفته است. گاهی هم همسر او با کلوچه هایی که خود پخته است از بچه ها پذیرایی می کند که این سبب جذب بیشتر کودکان به برنامه های قرآنی شده است.
اکنون نگاه امام روستای پیران به افق روشن روزهایی است که محرومیت از این دیار رخت بربسته است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!